Nekromanti Supergänget #4

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ja, det tuffar på. En vecka -- en sida. Bara tre sidor till så har jag förklarat hela rollpersonsskaparprocessen ordentligt, inklusive ett tydligt exempel.

Fjärde sidan

/tobias

ripperdoc

Myrmidon
Jag har inte sett det här förut, och jag hatar superhjältar (utom spindelmannen), men det här är ju lysande! Jag brukar inte läsa folks rollspelskoncept på makarforumet - det är så trist att sätta sig in i andras dokument - men det här är verkligen lättillgängligt. Fler borde följa din modell (ja, alltså, mer visuella rollspelspresentationer). Keep up the good work!

/RD

Troberg

Sinister eater
Haha!

Tapirmannen fick spö av en liten flicka!

Skämt åsido, fortsatt hög kvalitet, keep it up!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Buhu!

Hur kan du tillåta att mitt alter ego blir så brutalt misshandlad? Hoppas att du visar hur han triumferar över sina fiender i Carcassonne såsom brukligt i nästa avsnitt. :gremwink:

Storuggla

Champion
En halvrelaterad fråga: Skurken som rånar banken på sida ett heter Fiat Lux. Är det en Léo Malet-referns eller läser jag in för mycket?

Storuggla, french noir

Zire

Swashbuckler
Jag brukar inte läsa folks rollspelskoncept på makarforumet - det är så trist att sätta sig in i andras dokument - men det här är verkligen lättillgängligt.
Det har du ju helt rätt i. Jag brukar inte heller läsa mycket av vad folk har åstadkommit, men nu sitter man ju och ser fram mot nästa del. Det beror nog både på att det är så visuellt, men kanske också för att det är i små korta episoder.

- Zire

Johan K

Gammal & dryg
Haha !
Ännu en skönt seriestrip. Hoppas verkligen att det gick bra för vår gode tapirman... :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fiat Lux

Skurken som rånar banken på sida ett heter Fiat Lux. Är det en Léo Malet-referns eller läser jag in för mycket?
Det är inte en Léo Malet-referens, eftersom jag inte känner till mer om honom än det jag just läste på wikipedia. Det är istället en bibelreferens. ("Fiat Lux" är latin för "Varde ljus".) Skurken (som kommer att vara mer än ett namn senare i serien) har ljusrelaterade krafter och ett lagom superskurkigt anlag av storhetsvansinne som fått honom att välja det pretentiösa namnet. Det som irriterar honom mer än allt annat är folk som frågar honom varför han döpt sig efter en bil.

/tobias

Dilandau

Myrmidon
Min gubbe #2

Okay, värden för Riddar Två-huvud, vars karriär började här.

Riddarmundering: 1
Två-huvud låter väldigt mycket när han klampar runt i sin rustning, och är dessutom ganska långsam. Svärdet och skölden lätta att tappa, och Två-huvuds fiender brukar ofta avväpna honom rätt kvickt. Som om inte det var nog, har hans häst -- "Skallen" -- en tendens att rymma vid de mest olämpliga tillfällen.

Dubbelskallning: 2
De två danska buteljerna som knockar vem som hellst, är en Två-huvuds-klassiker.

Dubbelhjärna: 3
När det krisar använder sig Två-huvud av sina dubbla hjärnor för att lösa problem. Han är inte så mycket smartare än gemene man, bara mer snabbtänkt. Och när ett problem inte går att lösa med tankekraft, är förmågan att göra vitt skilda saker samtidigt rätt användbar i den flesta action-situationer.

Hellzon

Långsamma Vargen
Alla serier behöver en intelligent apa.
Word. Till och men Mutants & Masterminds vek för trycket och har med en "Sinister Simian" i skurkgalleriet, och om jag inte minns fel, ett litet delkapitel om apor i serier.
Frågan är bara, som Ugglot så fint formulerade det:

#rpgonline said:
(15:07:31) Storuggla: Om man spelar sig själv, vem fan spelar Doktor Gorilla? :O

Hellzon

Långsamma Vargen
Ultimate Strålmannen

Och mitt rippande av Dilandau, Nighowl och Rising fortsätter. I förra numret gick det rykten om en Pelle. Dessa rykten är nu omsorgsfullt dementerade av förlaget. Det sägs att källan var en viss R. Liefeld som pratade bredvid munnen...
Hursomhelst, Anders Hällzon, alias Strålmannen har alltså:
<ul type="square">
[*]Strålattack - 1. Den infraröda strålningen är högenergetisk, träffar direkt och är svår att rikta.* De gånger Strålmannen hamnar i strid blir det stora kratrar och stora räkningar. Hans möblemang har också märken av svaga spontanavskjutningar.
[*]Strålningskontroll - 2. De övriga våglängderna kan han kontrollera bättre. Kontrollen över synligt ljus gör honom till en illusionist av halvstora mått, och ibland utnyttjar han den till andra saker. (Fansen talar tyst om Giant Size Strålmannen #23, där fanskapet flyger med hjälp av strålning.)
[*]När det krisar går Strålmannen hem... och hackar problemet. Går det att lösa med en uppkopplad dator så löser han det. Har inte felat hittills.
[/list]

*) Seriefysik. Jag ser inte problemet? :gremgrin:

Nightowl

Champion
Moderkortet, del 2

A limited series...

Det är helt klart att Supekraft inte är samma som Kontroll, vilket Moderkortets maskinkontroll borde ha varit. Eftersom jag aldrig skulle drömma om att fuska så byter jag: min superkraft är att jag kan bygga om kretsarna som täcker mig (nördar: tänk Scalphunter från Marauders, fast jag bygger elektroniska prylar, inte skjutvapen), och alltså har en begränsad form av hamnskifte, hädanefter kallad Apparatform.

Apparatform är Moderkortets standardkraft (alltså en 2), min gimmick. Min hjärnutslående Neuroattack är nödlösningen (alltså en 3). Och sällan har den fria världen varit i sådan fara som när Moderkortet yttrar de ödesdigra orden Jag har en idé! Min 1 är alltså min Superintelligens.

OK, nu får vi se vad som händer.

Erik

Dilandau

Myrmidon
Doktor Gorilla har såklart uppfunnit ett människoelxir som får honom att se ut som en människa när så behövs.

PVC

Veteran
Det som jag tycker är allra mest fantastiskt med ditt projekt är inte hur du uttrycker dig eller på vilket sätt du framför reglerna, notera att jag tycker att allt det är asgrymmt också :gremwink:. Men det viktigaste är att det är du själv som tecknar. Spelet ges en personligt twist av att du själv illustrerar dina tankar och det även mig ett intryck av att det här inte är en tråkig produkt. Anledningen till det är att det är så enkelt tecknat. Därmed vill jag inte anklaga din teckningsstil, jag hade inte på långa vägar kunnat matcha den själv. Jag vill bara ge lite postiv respons(som om du inte redan fått tillräckligt) och betona "mindre är mer". Så är det faktiskt. Jag hade somnat direkt om jag sett att bilderna var perfekt illustrerade med oklanderligt perspektiv och skuggsättning.

Sodivra

Champion
Arvid A Cederholm ÄR...

<font size="3">Psykodynamikern</font size>
Psykologistuderande Arvid Cederholm brukade roa sig själv och irritera sina vänner med en Freudfingerdocka. Vad han inte visste var att Freuds ande fortfarande vandrade över vår jord, osalig och maktlös över hur hans teorier i allt högre grad förkastades av en fantasilös modern psykologikår. Hängivenheten i Arvid Cederholms fingerdocksteater lockade till sig Freuds ande, som beslöt sig för att besätta dockan och kanalisera sina krafter i den häpna Arvid - Nu bevisar han psykodynamikens överlägsenhet varje dag genom att bekämpa de missanpassade och de obalanserade med Superior Deutsche Metode och sin sidekick: Freuddoll!

Psykodynamikerns krafter är:
1. Egokontroll - Psykodynamikern kan använda sina dynamiska förmågor för att stärka, hämma eller släppa ut längtan, emotioner och andra delar av Detet och Superjaget. Resultaten på behandlingen är dock osäker, eftersom Detet är, hävdar Freuddoll, universums starkaste kraft och Superjaget därav måste vara den näst starkaste. Offret kan reagera trotsigt, överentusiastiskt, isolerande, våldsamt, hedonistiskt eller hur som helst på behandlingen.
2. Ofalsiferbar Attack - Psykodynamikern levererar ofalsiferbara diagnoser och uttalanden kanaliserade direkt ur Freudanden. Klientens försvarsreaktioner bevisar bara hypotesen! Jag kan se på hur du håller geväret att det är din penis du kompenserar för, ja? Psykodynamikern distraherar klienten med dessa för att följa upp med shockterapi, eller distraherar han klienten med shockterapin för att följa upp med diagnoserna? Svårt att säga.
3. Superempati - Med sin freudianska klarsyn så kan Psykodynamikern i ett kritiskt ögonblick avgöra sin motståndares exakta svaghet, plan eller rent av nästa manöver... Och lägga in den perfekta stöten!

Det är inte över än dock! Jag kom på två koncept, så jag presenterar TVÅ superhjältar!!!

<font size="3">Pilgrim</font size>
Ingen vill spelleda Dogs in the Vineyard för den unge rollspelaren Arvid Axbrink, och till slut så tröttnade de till och med på att spela det - Arvid Axbrink började desperat en slags frenetisk solokampanj i sin ensamhet. Klimaxet kom klockan fem på morgonen efter en veckas solospelande till 16 Horsepower på repeat. Genom vad han uppfattade som ett gudomligt ingripande nådde den unge Arvid en brinnande klar insikt - Han skulle helt enkelt ta situationen, såväl som lagen i egna händer, och likt en god kristen stiger upp tidigt steg han upp från sin hög av tekoppar och ingefäragodis som en ny man, förstärkt av himmelska krafter - Han steg upp som Pilgrim, svuren att rätta fel och beskydda de rättrådiga närhelst han kunde.

Pilgrims "krafter" är:
1. Stor Hatt, Bra Rock - Sprejad med ett kulavstötande teflonmaterial så håller rocken Pilgrim varm och trygg. I natten döljer dess svarta tyg såväl Pilgrim som hans extrautrustning - Kikare, nattsynsglasögon, rep. Hans hatt skyddar hans riktiga identitet, och fungerar även som fallskärm med ett bländande silverspänne. Tyvärr så sätter Pilgrim liiiite för mycket tilltro till sina kläders förmåga.
2. Demagogisk Skicklighet - Pilgrim är en mästare på att hålla moraliserande tal för att styra ondgörare bort från deras felande väg, skrämma upp dem från skuggorna eller inspirera andra rättrådiga till stordåd.
3. Stor och Bra Revolver - Den är riktigt Stor och riktigt Bra, men Pilgrim drar sig i det längsta att använda den, han vet att det är en eskalering som aldrig kan ångras. När han brukar den så är det med oväntad precision och effektivitet.

Ulsak

Veteran
Re: Arvid A Cederholm ÄR...

Aha, då kom ju gamle Freud till heders igen!
Arvidos, jag vet inte om du är ett geni eller en "one sick puppy"... :gremgrin:

Sodivra

Champion
Re: Arvid A Cederholm ÄR...

"one sick puppy"...

:gremshocked:

Va... vafan, vem är du, och hur kommer du ihåg det där?

Åh, och kul att du gillade dem. :gremgrin: