Nekromanti Supergänget #5

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,161
Location
The Culture
Nu är Supergänget en hel sida längre. Det blev inget mer rollpersonsskapande den här gången, men desto mer nästan gång. Det behövdes ett avbrott från föreläsandet, och hjältarna behövde lite plats att visa upp sig.

/tobias
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,003
Location
Barcelona
Dnalor hoppar på bandvagnen

Dnalor är VILDDJURET!



Dnalor var en ung man från Luleå som sällan om aldrig ägnade en tanke åt sitt stolta norrländska arv. Medan hans jämnåriga norrlänningar helst ägnade sig åt att köra skoter, jaga älg och dricka hembränt, så föredrog Dnalor att läsa böcker om biologi och hitta på egna språk. Dnalor var i sanning ingen mönsternorrlänning.

En dag korsades Dnalors väg av ett synnerligen märkligt föremål. Till det yttre såg det ut som en helt vanlig MoDo skog-keps, men föga visste Dnalor att kepsen var magisk, tillverkad av den kände politikern tillika trollkarlen Lars Törnman med hjälp av hemliga nåjdkrafter. När Dnalor tog på sig kepsen aktiverade den hans latenta norrländskhet, som förstärktes tusenfalt, så till den milda grad att själva hans kropp förändrades och han blev vilddjuret, en fruktansvärd best som drivs av rå norrländsk energi. Nu, närhelst fara hotar Norrland i form av onda stockholmare eller, uhm, onda stockholmare, så tar Dnalor på sig sin keps och bekämpar den i sitt stolta fäderneslands namn.

Förmågor

Nivå 1: Klor (Attack): Ett slag från Vilddjurets mäktiga ramar kan innebära döden för den tuffaste av män. Tyvärr har Vilddjuret dålig koll på hur han svänger sina armar — hans fiende, den vidriga Sjakalkvinnan, har jämfört honom med en väderkvarn — och det är mer än bara hans fiender som riskerar att träffas av klorna.

Nivå 2: Superstyrka (Superegenskap): För det mesta löser Vilddjuret sina problem med råstyrka och norrländsk machismo.

Nivå 3: Nåjdmagi (Superkraft): Trollkarlen Lars Törnman har lagt in lite av sin nåjdmagi i kepan. Vilddjuret kan alltså tala med — och i viss mån styra över — rådarna, de mäktiga väsen som råder över djur och natur — något som räddat honom ur många kniviga situationer.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,402
Location
Lund
Ahhh, ett ttrrevligt litet melalnspel här. Ska bli skoj att se vad de skall göra nästa gång.

Johan K, som nästan är nyvaken.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Du imponerar allt mer som serietecknare. Snyggt och smart berättat med den stela, fasta kameran för pratet och de djärvare bildvinklarna för all action. Å så blir det ju omedelbart roligt när man får se superhjältar ute i vad som ser ut att vara en förort eller liten fånbygd.

Bra tempo, och du känns allt säkrare i ditt manér.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,921
Location
Stockholm
Ironigubbar

Sweet bild, och sweet gubbe. Även om Törnman kanske är lite "to much" (men det är han ju alltid). :gremsmile:

Vilket, tillsammans med Arvidos psykgubbe, för in mig på mitt egentliga ämne: Ironiska/sarkastiska gubbar.

Det är någonting med att spela superhjälte i Sverige som lockar spelare att göra... "skojiga" gubbar.

Om jag ville spelleda en kampanj med klassisk superhjältestämning skulle jag bli jäkligt lack om mina spelare kom dragande med Psykodynamikern och en kille som fått sina krafter av Lars Törnman.

I min nuvarande superkampanj var jag tvungen att vara tokigt övertydlig med att det inte var en humoristisk kampanj jag ville köra för att få mina spelare att inte komma dragande med "Pojken som skjuter syramjölk ut bröstvårtorna" och "Bandymålvakten". Typ. Och ändå blev de slutliga karaktärerna rätt skruvade...

Det känns som att kombinationen "superhjälte" och "Sverige" lockar folk att göra konstiga, halvskojiga, gubbar. Och det känns som om detta bara kommer förstärkas av att man spelar sig själv.

Jag vet inte... det kanske bara är jag som har problem med detta.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,921
Location
Stockholm
Najs najs, supernajs, som vi säger här omkring. Håller med Rising i att du bara imponerar mer och mer -- bilden på katten i trädet är sweet.

Dessutom är det ganska unikt att spelexempelet är liksom invävt i regelbeskrivningen.

Fråga: Varför kastar Massivet trädet in i staden? :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,003
Location
Barcelona
Re: Ironigubbar

Det känns som att kombinationen "superhjälte" och "Sverige" lockar folk att göra konstiga, halvskojiga, gubbar. Och det känns som om detta bara kommer förstärkas av att man spelar sig själv.

I mitt fall är det nog "att man spelar sig själv" som är den primära orsaken. Liksom, vem orkar ta sig själv på allvar? Hade jag bara blivit ombedd att skriva en svensk superhjälte i största allmänhet så hade det nog blivit hyfsat seriöst (särskilt om spelledaren specifikt bad mig om detta).
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,479
"Fråga: Varför kastar Massivet trädet in i staden? :)"

Det är jag också rätt nyfiken på, men den stora frågan för mig är om polisens ansats att ta Florosa på brösten i ruta fyra hade fullföljts om inte Massivet hade räddat henne från den skamliga behandlingen? Är det månne så att Massivet är hemligt kär i Florosa? Det skulle förklara varför han ser så erbarmerligt skamsen ut i ruta sex när Florosa skäller ut honom. Han har kanske pondus när han ska hantera superskurkar, men kärleksproblem är det svårare med. Att Florosa är en pseudogreenpeacesuperhjälte skulle dessutom förklara varför hon inte har någon förståelse för Massivets beteende utan hellre bryr sig om att hjälpa träden.

Jag tror att Supergänget behöver en mentor som Massivet kan tala ut hos och som kan lära Florosa lite om social interaktion. Och vad döljer Domherren?

Missa inte nästa spännande avsnitt...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,003
Location
Barcelona
Varför kastar Massivet trädet in i staden? :)

Det står ju klart och tydligt i sista rutan att han kastar det över hustaken, duh :gremtongue:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,400
Location
Helsingborg
"Fråga: Varför kastar Massivet trädet in i staden? :)"
Det kan ju inte bara ligga och skräpa i parken, eller hur? Och Gurgeh kanske vill anknyta till skadereglerna senare, när en serieruta visar hur någon har fått ett träd över sig. :gremwink:

/Han som tycker det är sällsynt med sådana planteringar
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ironigubbar

När jag spelledde en alldeles traditionell Marvel-kampanj i Sverige gjorde inte en kotte en "ironisk" gubbe. Å andra sidan var kampanjen vagt ironisk på sitt sätt - ungefär som när Excalibur hoppade mellan dimensionerna eller när Keith Giffen skrev Lagens Hjältar. Och folk var slängda i käften - "Varför så sur? Fick du dina krafter när du blev biten av en radioaktiv citron, eller vaddå?" tyckte en av karaktärerna när gruppens Sure Enstöring* grumsade för mycket.

Däremot var den inte en kampanj som försökte vara en action- eller thriller-kampanj för att alla skämdes för att spela superhjältar, detta trots att flera av spelarna inte brukade läsa superhjälteserier.

Erik

*Alla superhjältegrupper är enligt lag tvungna att ha minst en sur enstöring, och enda sedan Wolverine måste han numera också ha ett tragiskt förflutet. Det är trist, men det är sådant man får leva med.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,161
Location
The Culture
Fråga: Varför kastar Massivet trädet in i staden?
Du kan inte ana hur mycket skit superhjältar får ta för allt skräp de lämnar efter sig i form av störtade marsianska attackskepp, välta skyskrapor och skrotade mördarrobotar. Massivet vet att parkförvaltningen kommer att bli tvungen att ta hand om trädet om han bara låter det ligga, så han kastar ut det ur staden, mot en lämplig närbelägen skog. Husen trädet flyger över råkar bara vara civilisationens sista utpost.

/tobias, som just gjorde klart sida 7 :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ironigubbar

Jag tycker det är skillnad på att göra en svensk superhjälte och att göra en karaktär till det specifika spelet Supergänget.

När jag gör en gubbe till det specifika spelet Supergänget så tänker jag att det ska vara en gubbe som passar till stämningen i spelet i övrigt. Och eftersom jag tycker att både Kanonkulan och Domherren är rätt skojiga så valde jag att göra en skojig gubbe själv. Kapten Toxin som är sunkig, lixom.

Jag har inte stora problem att föreställa mig ickeironiska svenska superhjältar i andra sammanhang.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ironigubbar

Man kan ju lösa det med dubbel meta: man spelar en rollspelare som egentligen är en superhjälte.

Annars får jag nog hålla med: spelar man sig själv så har man en inbyggd ostfaktor som är rätt hög. Vid de tillfällen som jag har provat det (Skövde Matfestival, ett äventyr till All Flesh Must Be Eaten, respektive ett icke-namngivet projekt som gick ut på att spelarna rekryterades av Oden att slåss mot fenrisyngel, troll, jättar och annat oknytt i tiden före Ragnarök - dvs nu), så har det varit putslustigt och rätt farsartat.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Min tur, min tur!

En dag när Kalle Palm, en helt vanlig kille var ute och seglade hände något otroligt. En radioaktiv våg välte hans båt och krossade den mot klipporna i närheten. Tre dagar senare spolades han iland, men något var annorlunda. Han hade fått superkrafter!

Så när världen behöver honom som mest blir han... Kapten Kapten!

Lilla tärning, rulli rull! 4, 1, 5. Utrustning, Superegenskap, Kontroll

1. Kapten Kapten råkar ofta i trubbel på grund av sin supersyn. Han kan visserligen skåda saker längre bort än den bästa av kikare, men oftast är det saker som han inte borde ha sett.

2. Det som karakteriserar Kapten Kapten är hans magiska båt: Den flygande bohuslänningen. Denna båt liknar de enorma krigsskeppen i trä som försvarade haven förr i tiden, men är endast två och en halv meter långt. Det kan åka ganska fort, och avfyra dess bredsida med kanoner på Kapten Kaptens fiender.

3. När allt verkar vara förlorat plockar Kapten Kapten fram ett riktigt ess i rockärmen: Kapten Kapten's totala kontroll över havet och vågorna. Denna kontroll gör även att han även till viss del kan påverka andra vattenmassor.

Bild kommer till nästa avsnitt
 
Top