Nekromanti Supergänget #3

Dilandau

Myrmidon
Sweet.

Balettflickan är klart det mest oväntade superhjältenamnet någonsin. (Men borde inte "dynamo" heta "dynamon")

Schysst med slupade krafter. Slump är bra. Slump rockar.

Feliath

Swashbuckler
:-D

Okej, vi börjar med det viktigaste: Jag hatar Marvelserier, så alla Marvelreferenser är helt lost on me. Jag har Marvel 1602, och det är allt, och jag hatar det albumet också så fort X-Men är med.

Fy fan vad jag avskyr X-Men.

Vidare använder jag Firefox, den senaste sorten de låtit mig få klorna i. Jag har en massa knäppt mucky-muck som Shiira, Flock och Amaya också, men dem mopsar jag nog inte om eftersom hälften suger och resten är onödiga. Jag har dem bara för att nördar måste :gremsmile:

Och Kalle har faktiskt skickat bilderna till mig, och med det i åtanke: Fy helvete, Gurgeh, detta är bomben! Asbra! Sjukt läckert! Har jag rätt om jag gissar att spelgruppen är parodier av Dimfrost (Domherren), Walium (Massivet), Snigel (Kapten Sverige) och Yassilus (Den flickaktiga typen)?
Skitgrymt, i alla fall. Kudos.

/Feliath — köttmäktigt

walium

Ganska töntig, faktiskt
Yeay! Tapirmannen!

"Dessutom kommer jag att vilja trycka det här och sälja det, och då blir det lättare ju färre varumärken man inkräktar på."

Det här projektet låter som någonting som Sverok borde vara intresserat av med tanke på vilken handfast guide det är till rollspel.

Dilandau

Myrmidon
Min gubbe, #1

Nu ska jag börja göra min gubbe till Supergänget. Det får bli en följetong som går i samma takt som Grugehs serie.

Namn: Riddar Två-huvud
Han är en riddare -- med två huvuden. Han är inte en sån där som grälar med sig själv, utan funkar enligt principen "två hjärnor, en personliget".

Egenskaper
Jag slår 3t6 och får: 3, 4, 2. Alltså attack, utrustning och superkraft.

Mina önskemål på vad egenskaperna ska innebära ser ut ungefär så här:

Attack: "Dubbelskallning". Två-huvud kan ge en motsåndare två rejäla "danska buteljer" samtidigt. Knockar nästan vem som hellst.

Utrustning: "Riddarmundering". Två-huvud har en autentisk riddarrustning som skyddar honom från skada. Han har även ett svärd och en sköld som han använder i strid.

Superkraft: "Dubbelhjärna". Två-huvud kan "multi-taska" utav bara fanders. Han är inte bara ambidexteriös, utan kan även göra flera helt väsensskilda saker samtidigt. Slåss med ena handen, medan han skriver ett kärleksbrev med den andra, samtidigt som han reciterar "Illiaden" och funderar på vad han ska äta till middag.

Det var allt för denna gång. Många frågor kvarstår: Får man hitta på sina egna Egenskaper, eller slumpas de fram på något sätt? Hur mäktig kan en Egenskap vara? Kan "Riddarmundering" inkludera t.ex. en stridshäst också? Och ... Om man spelar sig själv, hur fungerar det då att ha en hjälte med två huvuden? Var gömmer Två-huvud sitt extra huvud när han är vanlig Svensson?

Följ den spännande fortsättningen nästa gång.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: [OT] [Edit]

Men småländskans (Eller? Dnalor?) "skärt"

Småländskt? Öhm... inte såvitt jag vet. Mina polare från Luleå säger "skärt".

But don't take my word for it; jag ska fråga min korridorare som är doktorand i svensk dialektologi när han kommer hem. :gremsmirk:

Edit: Alltså, det är förstås möjligt att just "skärde, skärt"-formen kommer från Småland ursprungligen, men den är symptom på ett mer allmängiltigt fenomen inom svenskan, nämligen att ta starka verb (alltså verb som böjs genom vokalförändring i roten) och göra dem svaga. Det är en naturlig effekt av att det starka böjningsmönstret inte längre är produktivt i svenskan (det vill säga, det kan inte tillämpas på nya verb... man kan ju till exempel inte säga "ess-em-essa, ess-em-ass, ess-em-ussit" även om det vore roligt), och sådana "fossiler" från gamla böjningsmönster tenderar att nötas bort med tiden och ersättas av de nya.

Edit II: Min egen åsikt i frågan är att det är okej att använda "skärt"-formen i talspråk, men att alla som använder den i skrift borde slängas ned för kaknästornet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Min gubbe, #1

Det enda som är ovanligare än ett rollspel där reglerna presenteras i små veckovisa portioner är en spelare som skapar en rollperson i små veckovisa portioner! :gremwink:
Jag uppskattar verkligen det här initiativet. Nästa vecka kommer du att få sätta värden på dina Egenskaper.

Många frågor kvarstår: Får man hitta på sina egna Egenskaper, eller slumpas de fram på något sätt? Hur mäktig kan en Egenskap vara? Kan "Riddarmundering" inkludera t.ex. en stridshäst också? Och ... Om man spelar sig själv, hur fungerar det då att ha en hjälte med två huvuden? Var gömmer Två-huvud sitt extra huvud när han är vanlig Svensson?
Allt det här kommer förhoppningsvis att besvaras. Vad jag kan svara på nu är att man får hitta på sina egna Egenskaper utifrån de riktlinjer som ges i rutorna med exempelhjältar. Antalet huvuden kan lösas genom att man helt enkelt bestämmer att det andra huvudet växer ut när hjälten vill. (Massivet ser ju till exempel ut som en vanlig nörd i det civila, men förvandlar sig till en stenvarelse när det är dags för hjältedåd.)

Jag ser fram mot fortsättningen.

/tobias

Hellzon

Långsamma Vargen
Lite (konstruktivt?) gnäll

Schysst med slupade krafter. Slump är bra. Slump rockar.
Den lille konceptnissen inom mig tycker tvärtom. Ska man behöva SLUMPA fram krafter och sen trycka ner sitt koncept i dem med skohorn? Värst blir det med Kontroll (som jag antar är som M&M:s Element/Energy Control) som ju oftast är figurens koncept (point in case: Terra, Magneto, Pyro och Human Torch).

Fast å andra sidan antar jag att världen inte går under om man bara väljer tre krafter. Inte så att mäktigheten skiljer efter vad vi sett hittills.

/Hällzon - so far, so good.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Krafter -> Koncept

Ska man behöva SLUMPA fram krafter och sen trycka ner sitt koncept i dem med skohorn?
Det här är den simulationistiska biten av spelet. Man börjar inte med ett koncept, utan med slumpmässiga slag och skapar sitt koncept därefter. Det är ju inte direkt så att "verklighetens" superhjältar får välja om de vill bli bombarderade med gammastrålning, om de ska vara den enda överlevande från planeten Krypton eller om de ska ha blivit bitna av en radioaktiv tapir.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Sant, sant

"Det är ju inte direkt så att "verklighetens" superhjältar får välja om de vill bli bombarderade med gammastrålning, om de ska vara den enda överlevande från planeten Krypton eller om de ska ha blivit bitna av en radioaktiv tapir."

Nej, jag hade hellre valt något sexigare än att bli biten av ett skyggt djungeldjur, men vad ska man göra liksom?

Nightowl

Champion

Antalet huvuden kan lösas genom att man helt enkelt bestämmer att det andra huvudet växer ut när hjälten vill.
Ja, hjältar som förvandlas från sin civilia identitet är det ju inge brist på, liksom - "SHAZAM!" - "Moon Prism Power, MAKE UP!" - "Begone, begone the form of Man..."

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu på nätet

Nu har jag fixat till det så att man kan läsa sidorna på nätet och bläddra mellan dem. (Om det funkar även för Feliath vet jag inte, men det vore bra om det gjorde det.) Hemsidan är ännu en smula provisorisk (vilket är mitt sätt att säga att den kunde se bättre ut på många olika sätt, men att jag inte orkar lägga ner mer tid på den just nu).

Här är en länk till sidan

/tobias

Dilandau

Myrmidon

(Massivet ser ju till exempel ut som en vanlig nörd i det civila, men förvandlar sig till en stenvarelse när det är dags för hjältedåd.)
Men då är det ju helt uppenbart att jag förvandlar mig till Riddar Två-huvud när jag drar mitt svärd.... och intas av anden till en Holländsk riddare. Joost van der Hoofden, närmare bestämt.

Freaky.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Nu på nätet

får bara upp en massa kod. ingen sida.
Är det någon mer som råkar ut för det? Där jag sitter fungerar den nämligen.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Det funkar för mig.
Skönt, jag blev lite orolig. Om det blir mer problem så får jag eventuellt lägga upp grejerna någon annanstans, men googlepages är så praktiskt och så gratis!

/tobias

thark

Hero

Funkar i Netscape 7.2 (som jag kör till vardags), funkar i Firefox (1.5), funkar i stenålders-Opera (6.0), funkar i Lynx (ja, förutom att den inte visar bilder då).

Nightowl

Champion
Fan vad kool du är!

Jag måste härma dig! Nu är det så - jag svär - att jag slog 1, 2 och 3 på mina tärningar! :gremooo:
Superegenskap, Superkraft och Attack... blörgfh, slumpmässighet som inspiration i all ära men... jag får väl göra som när man var liten och se sig omkring i rummet och inspireras av grejer som kan ge en superkrafter...

OK - min superhjältinna är en överbeskyddande cyborg som heter Moderkortet. Min Superegenskap är att jag är jätteintelligent. Min Superkraft är att jag kan kontrollera elektronik. Min Attack... äh... om jag försöker använda min maskinkontrollskraft på levande varelser, har jag upptäckt, blir effekten istället att de får en chock när jag disrupterar deras nervbanor.

Ska man rita rollpersonen nu, eller ska man kanske vänta till senare?

Erik

EDIT: Tusan, jag glömde bort att det är jag som är hjältens alter ego! Ändra superhjältinna till superhjälte, med andra ord!