Nekromanti superhero rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Vad för sorters rollspel gillar du? Vill du ha massor med superförmågor som man kan bygga sin rollperson med, så är kanske Mutants and Masterminds rätt spel. Vill du ha ett enkelt system för att spela glättig superhjälteaction så kan Supergänget eller kanske Truth and Justice vara värt att titta på. Vill du ha melodramatiska superhjälteberättelser så är With Great Power ... helt rätt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Silver Age Sentinels är rätt trevligt, men har den stora nackdelen att förlaget gått i konkurs. Hittar man det så är det i restlager någonstans.

Mutant City Blues är ett polisrollspel med superkrafter. Det enda som saknas är trikåer och mantel, men det är å andra sidan bland det lättaste att åtgärda.

Supergänget är en stor favorit. Det är kanske för glättigt och humoristiskt för din smak, men för mig andades det väldigt mycket Marvel på den tiden som Atlantic gav ut serierna (då hjältarna hette Järven, Våghalsen och Big Ben snarare än Wolverine, Daredevil och The Thing) fast i nån slags femtitalspilsnerfilms-Stockholm snarare än i fyrfärgs-New York. Men du kan läsa det online gratis och få en smak för det.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
jag diggar atlantic tidningarna så jag ska kolla upp det spelet :gremlaugh: Shazam!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Utöver de nedan nämnda så har ju GURPS regler för superhjältespelande... Läs mer HÄR och HÄR.
Mycket regler för den som gillar sånt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Arfert said:
Utöver de nedan nämnda så har ju GURPS regler för superhjältespelande... Läs mer HÄR och HÄR.
Mycket regler för den som gillar sånt.
Här bör man också påpeka att GURPS-reglerna inte bara är många - de är helt osannolikt obalanserade och dessutom märks det tydligt att systemet från början fokuserat en hel del på strid...

Just a friendly warning, liksom.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Genesis said:
Vill du ha melodramatiska superhjälteberättelser så är With Great Power ... helt rätt.
Jag undrar om det finns något superhjältespel eller -regelsystem som fångar lite mer Iron Age-stuket. Alltså, lite mörkare, skitigare och dödligare superhjältande, mer "gritty realism". Även M&M tycker jag känns ganska silver age-aktigt. De flesta system tycks antingen vilja vara överdrivet dramatiska (With Great Power) eller så fastnar de i nåtslags fyrfärgsträsk med Silver Age-skit som förlaga.

//Krank, ogillar glättighet, silver age och överdriven dramatik
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Här bör man också påpeka att GURPS-reglerna inte bara är många - de är helt osannolikt obalanserade...
..ja som livet självt.. :gremgrin: osannolikt obalanserat alltså... :gremgrin:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Arfert said:
..ja som livet självt.. :gremgrin: osannolikt obalanserat alltså... :gremgrin:
Fast jag föredrar att se det som att vi i livet skapats enligt ett fullständigt balanserat system - men för olika många poäng =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...förresten, kan du ge exempel på var GURPS är osannolikt obalanserat? Just for the record?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Arfert said:
...förresten, kan du ge exempel på var GURPS är osannolikt obalanserat? Just for the record?
Mitt favoritexempel är från GURPS Horror, där förmågan att ge folk sjukdomar a' ebola eller "flesh eating disease" kostar 5 poäng per sjukdom. Pestilence heter den, fantastisk liten pryl.

Sedan har vi ju rena erfarenheter: Jag har visserligen inte några åratal av erfarenhet, men efter att ha varit med och skapat omkring åtta rollpersoner, där alla skapades för exakt samma poängsumma men vissa helt enkelt blev kassa på allt medan andra blev combatmonster som ändå inte var handikappade på andra sätt, så måste min slutsats bli att det inte blir så jäkla balanserat. Vissa grejer är helt enkelt bättre att satsa på än andra. Den sista grupp jag spelledde med ett Gurpssystem var Hellboy, där vi expanderat det "Gurps Lite" som fanns i grundboken med lite grejer från själva grundboken (dock inget som förändrade balansen, utan bara sånt som gjorde att världen betedde sig lite rimligare), skapades alla karaktärer med varsitt fokus (typ) och för lika många poäng. Resultatet blev ett styck oförstörbart combatmonster och två mjäkon som inte ens var halvbra på det de försökt specialisera sig på.

Så, min erfarenhet är att om man ska skapa en balanserad spelgrupp i Gurps så kan man inte lita på systemet; balansen måste komma från spelgruppen.


(Mycket riktigt, när jag gnällde på balansfrågor på SJ games-forumet så blev svaret att Gurps inte är tänkt att vara balanserat - poängen är inte balanspoäng, utan "valmöjlighetspoäng", som om det vore någon reell skillnad. Jävla fikonspråk. Jag slutade använda Gurps ungefär då.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Sedan har vi ju rena erfarenheter: Jag har visserligen inte några åratal av erfarenhet, men efter att ha varit med och skapat omkring åtta rollpersoner, där alla skapades för exakt samma poängsumma men vissa helt enkelt blev kassa på allt medan andra blev combatmonster som ändå inte var handikappade på andra sätt, så måste min slutsats bli att det inte blir så jäkla balanserat. Vissa grejer är helt enkelt bättre att satsa på än andra.
Låter lite som att lära sig opta i D&D då... Vet man inte vad man gör blir ju ens gubbe kass jämfört med de andra i gruppen...
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Låter lite som att lära sig opta i D&D då... Vet man inte vad man gör blir ju ens gubbe kass jämfört med de andra i gruppen...
Vilket också varierar beroende på system. 4e är ju mycket nybörjarvänligare än 3.5e, just eftersom det går att få en bra, om än inte tokoptad karaktär genom att följa några väldigt simpla riktlinjer (16 och uppåt i ditt huvudsakliga attackvärde, powers som funkar tillsammans med din build, och så vidare). GURPS, med sin stora frihet i karaktärsbyggandet, ger ju inga sådana riktlinjer.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Arfert said:
Låter lite som att lära sig opta i D&D då... Vet man inte vad man gör blir ju ens gubbe kass jämfört med de andra i gruppen...
Fast, öh, jag tycker ju att ett system där man måste "lära sig opta" är rätt kasst, balansmässigt. I teorin kanske D&D4e är balanserat, men i praktiken blir karaktärerna inte balanserade, vilket i mina ögon är en nackdel i karaktärsskapandet. 4e är bättre än 3.x här, eftersom 4e har så extremt tydliga riktlinjer att inte ens jag kan misslyckas helt - men jämför jag med de mer optande i gruppen känner jag definitivt att jag fått mindre för mina poäng, liksom.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Du kan kolla upp Godlike"

Va? Är du seriös? Killen ber om marvelsuperhjältar och du ger honom »Band of Brothers men Tom Hanks kan se genom väggar«? :gremlaugh:


Storuggla, mjölk till maten
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Storuggla said:
Va? Är du seriös? Killen ber om marvelsuperhjältar och du ger honom »Band of Brothers men Tom Hanks kan se genom väggar«? :gremlaugh:


Storuggla, mjölk till maten
Oops. Missade det där med "marvel". :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
håller med, fyran är betydligt enklare än 3.5.

Fast sen tycker jag kanske inte att det alltid är ett självändamål att ha en så tokbra gubbe som möjligt när man rollspelar (utom i D&D, såklart... där är det det ENDA som gäller).
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Fast sen tycker jag kanske inte att det alltid är ett självändamål att ha en så tokbra gubbe som möjligt när man rollspelar (utom i D&D, såklart... där är det det ENDA som gäller).
Självfallet inte, även om jag tycker det faktiskt finns en social poäng i att hålla jämna steg med resten av gruppen -- om jag går in i D&D med en karaktär som tillför mycket lite till gruppen och förväntar mig att samtidigt få en lika stor del av gruppens resurser (helning, XP och liknande) som alla andra så är inte det något vidare. Likaså om jag i något annat spel gör en rollperson som är så regelmässigt dålig att jag hamnar i skymundan eller inte tycks ha någon vettig anledning att följa med resten av gruppen.
 
Top