Jag misslyclades kapitalt i den förra tråden med att få fram det jag egentligen ville ha. Jag gör ett försök till, med en ny tråd som är mera allmänt hållen.
Jag letar efter äventyr till superhjälterollspelande. Eller kanske snarare äventyridéer (seeds på engelska).
Såhär är det: De flesta serier därute har antingen sjukt simpla stories (Dr. Doom kidnappar X, vi åker till Latveria och slåss mot en massa robotar, och befriar X, klart slut) eller så bygger de i hög grad på att hjältarna agerar precis på rätt sätt (Grant Morrisons grejer t.ex). Ingen av dess tilltalar mig riktigt i rollspel. Äventyrsexemplet i Supergänget är tydligt exempel på första varianten. Likaså samtliga uppslag, i princip, i mitt favvosuperhjältespel Gestalt.
Jag vill ha förslag på äventyr med lite mer substans och kompexitet. Jag är inte ute efter något av följande svar:
* Det är dåligt med strukturerade eller det minsta rälsade äventyr, kör total improvisation istället och utifrån en fisktank, alla spelledare som inte fixar sånt är dåliga spelledare.
* Skaffa ett system som skapar den dramaturgiska strukturen åt dig eller där plotten skapas dynamiskt genom samberättande.
Jag vet att mitt problem går att lösa på det viset, men jag är helt enkelt inte intresserad vare sig av samberättande eller fisktankande här. Jag är ute efter intressanta plots, som jag kan använda för att komplicera min kampanj.
Och om ni inte har några schyssta superhjälteäventyr på lager, men känner till superhjälteserier med plots man borde kunna sno relativt rakt av eller inspireras av, så välkomnas sådant också. Mina spelare läser inte så mycket serier att jag riskerar att bli påkommen.
Jag letar efter äventyr till superhjälterollspelande. Eller kanske snarare äventyridéer (seeds på engelska).
Såhär är det: De flesta serier därute har antingen sjukt simpla stories (Dr. Doom kidnappar X, vi åker till Latveria och slåss mot en massa robotar, och befriar X, klart slut) eller så bygger de i hög grad på att hjältarna agerar precis på rätt sätt (Grant Morrisons grejer t.ex). Ingen av dess tilltalar mig riktigt i rollspel. Äventyrsexemplet i Supergänget är tydligt exempel på första varianten. Likaså samtliga uppslag, i princip, i mitt favvosuperhjältespel Gestalt.
Jag vill ha förslag på äventyr med lite mer substans och kompexitet. Jag är inte ute efter något av följande svar:
* Det är dåligt med strukturerade eller det minsta rälsade äventyr, kör total improvisation istället och utifrån en fisktank, alla spelledare som inte fixar sånt är dåliga spelledare.
* Skaffa ett system som skapar den dramaturgiska strukturen åt dig eller där plotten skapas dynamiskt genom samberättande.
Jag vet att mitt problem går att lösa på det viset, men jag är helt enkelt inte intresserad vare sig av samberättande eller fisktankande här. Jag är ute efter intressanta plots, som jag kan använda för att komplicera min kampanj.
Och om ni inte har några schyssta superhjälteäventyr på lager, men känner till superhjälteserier med plots man borde kunna sno relativt rakt av eller inspireras av, så välkomnas sådant också. Mina spelare läser inte så mycket serier att jag riskerar att bli påkommen.