Nekromanti Superhjälte Projekten

Master Pelle

Warrior
Ok, jag har påbörjat min superhjälte rollspel skapade. Just nu håller jag på skriva ner kronologik viktiga händelser som kommer underlätta mig att skriva om min superhjälte världen.

Min superhjälten världen kommer bli lite annorlundare än andra typiska superhjälte världars (exempel DC världen och Marvel världen). Det som bli annorlundare är ju förstå man får bara krafter från den mystika stenar som kommer ifrån rymden eller rättare sagt från rymdvarelser som råkat släppa ner dessa på Jorden. Dessa stenar kommer bli viktig del av världen begrund att dessa stenar kan ochså använda energi källor till mycket avancerat teknologi som man lyckats stjäla ifrån fientliga rymdvarelser som försöker erövrar Jorden.

Just nu har jag lite problem med rollspelen titel. Jag vill ha bra titel som basera om mystika stenar och superhjältar. Just nu har jag bara tillfällig titel på den rollspel som kallas "Superhjältarnas Kamp: Stenen Kraft".

Master Pelle

Warrior
Är det ett seriöst eller humoristikst rollspel du skapar?
Den skall vara seriöst men det kommer kanske nog finnas nogra oseriösa bifigure som kan använda som comic-relief i spelen.

Ziaxool

Veteran
Jag kanske skrev lite konstigt där. Vad jag försökte fråga var hur spelet skulle rinna. Skulle det vara inspirererat av Spindelmannen, Stålamannen och Batman eller försöker du skapa en mer allvarlig kännsla under "game play". Personligen tror jag Superhjälte sjangern fungerar bäst till lite mer humoristiska äventyr (men galna doktorer och jätte ödlor). Tror jag då.

Master Pelle

Warrior
Jag kanske skrev lite konstigt där. Vad jag försökte fråga var hur spelet skulle rinna. Skulle det vara inspirererat av Spindelmannen, Stålamannen och Batman eller försöker du skapa en mer allvarlig kännsla under "game play". Personligen tror jag Superhjälte sjangern fungerar bäst till lite mer humoristiska äventyr (men galna doktorer och jätte ödlor). Tror jag då.
Denna spelen kommer bli ungerfär som typiska superhjälte genren. Men det betyder inte behövas att superthjältar skall omkring bekämpa mot superskurkar och rädda världen. Superhjältar kan istället arbeta som hemliga agenter som samla in mystika stenar, rymdvarelser kvarlämna krigsteknologi, person med sten krafter eller spionera andra stater/länder. Den andra intressanta typen av superhjälte genren är ju superhjältar arbeta som äventyrade arkeologiker (ungerfär som Lara Croft och Indiana Jones men med superkrafter). Ännu intressant av annat type genren är ju superhjältar som gå med på fighting eller wrestling tävling, det inspirerera jag av fighting spelen Gowkaiser (Där ifrån fick jag ide med stenar som kan ger mystika krafter) och sen ochså den japanska superhjälte serier Kinnikuman/Muscleman där superhjältar från olika länder möter varandra i wrestling tävling.

Ziaxool

Veteran
Personligen har jag den upfattningen att "heroiska rollspel" fungerar bäst när de styrs av ett mycket enkelt system (tillexempel Instant Fuzion), eftersom man då kan lägga ner mer tid på att få en passande stämmning. Tycker jag då.

Troberg

Sinister eater
Eller ännu bättre...

Eftersom det gäller stenar som fallit från rymden, vad sägs om "Meteor"?
...varför inte meteorit (skillnaden på dem är att en meteor slår inte ner, det gör en meteorit)?

(Jag var ju tvungen att ge igen för meteorolog-incidenten...)

Insignia

Swashbuckler
Re: Eller ännu bättre...

"(Jag var ju tvungen att ge igen för meteorolog-incidenten...)"

Grrr... :gremmad:
Okej då. Fast... Meteor låter bättre, så det så! :gremgrin:

Eleas

Hero
"Just nu har jag lite problem med rollspelen titel. Jag vill ha bra titel som basera om mystika stenar och superhjältar. Just nu har jag bara tillfällig titel på den rollspel som kallas "Superhjältarnas Kamp: Stenen Kraft"."

För att vara ärlig skulle jag inte välja att spela ett spel med en sådan titel. All kreativ stavning åsidosatt bör den avgjort vara mer snärtig. "Meteor" var ett bra exempel. Något mer dramatiskt i stil med "Uppvaknandet" eller "Nykomlingarna" hade, tja, kanske inte varit särdeles bra, men i alla fall fungerat hjälpligt.

--Björn, spandexfolkets sista hopp

Troberg

Sinister eater
För att vara ärlig skulle jag inte välja att spela ett spel med en sådan titel. All kreativ stavning åsidosatt bör den avgjort vara mer snärtig. "Meteor" var ett bra exempel. Något mer dramatiskt i stil med "Uppvaknandet" eller "Nykomlingarna" hade, tja, kanske inte varit särdeles bra, men i alla fall fungerat hjälpligt.
Eller "Stentuff!".

Master Pelle

Warrior
Dessa är inte meteor/meteorit

Eftersom det gäller stenar som fallit från rymden, vad sägs om "Meteor"?
...varför inte meteorit (skillnaden på dem är att en meteor slår inte ner, det gör en meteorit)?
Jag kan inte kallas dem för meteor eller meteorit för att dessa stenar är egenligen skapades av rymdvarelser som använder den som energi källan för högtekniska teknologi. Hur dessa stenar kom dit är ju att rymndvarelser transportera dessa stenar till annan stället men blev attakera av fientliga rymvarelser så att transportenskeppen blev förstörd och dessa stenar faller ner på Jorden.

Här är lite mer beskrivning om stenar.

KRAFTSTENEN
Kraftstenen eller rättare sagt Incompertus Potestas är en mystisk sten som kan ger personen onaturlig krafter. Det finns enorm variation olika typer av kraftstenar som kan ger personen unika krafter och mutation. Men dessa stenar är ganska sällsynta och nästan bara 5% av jordbefolkning som lyckas hitta dessa stenar, men dessa stenar plötsligt förekommer fler efter invasion av Gy'artianer. Antal forskare har upptänkt att dessa stenar verkar inte härstamma från Jorden, forskare tror att kraftstenar måste komma ifrån rymnden eller mer troligt från Gy'artianer eftersom vissa av deras stridsrustning och fordons drivs av dessa stenar. De militära och hemliga orginasationer försöker skapa dessa stenar men den har för mycket defekter så att den bli för dödlig för normala människor om dom försöker använda den, så därför använder dom mesta som batterier för avancerad fordon och stridrustning. Dessa stenar har olika former och färger. Stenen ger ut sig väldigt svag ljus men när man håller den med bar hand bli ljuset starkare.

Master Pelle

Warrior
Personligen har jag den upfattningen att "heroiska rollspel" fungerar bäst när de styrs av ett mycket enkelt system (tillexempel Instant Fuzion), eftersom man då kan lägga ner mer tid på att få en passande stämmning. Tycker jag då.
Ja. Jag tänker ju skapa en enkel system som ska gå snabbt spela och krafter och färdigheter skall vara generell. Sen ochså som är ganska viktig sak är ju att man måste skapa system där spelaren som är väldigt nytt på den här spelen skall lätt smelta in och kan skapa sin första rollperson utan att det tar för lång tid. Men just nu måste jag koncentria på beskriving om kampaj världen innan ger jag på mig att skapa regelsystem.

Insignia

Swashbuckler
Det är de väl?

"Jag kan inte kallas dem för meteor eller meteorit för att dessa stenar är egenligen skapades av rymdvarelser"

En meteorit är ett fast föremål som faller ned från rymden. Det har ingenting att göra med varför den faller, var den kommer ifrån eller vem som skapade den.
Sten ramlar ned från rymden = meteorit.
Utomjordisk kraftkälla ramlar ned från rymden = meteorit.

Troberg

Sinister eater
Re: Dessa är inte meteor/meteorit

Men dessa stenar är ganska sällsynta och nästan bara 5% av jordbefolkning som lyckas hitta dessa stenar
5% låter lite mycket. Det skulle ge 1 av 20 superkrafter.

Pom

Swashbuckler
Re: Det är de väl?

En meteorit är ett fast föremål som faller ned från rymden. Det har ingenting att göra med varför den faller, var den kommer ifrån eller vem som skapade den.
Sten ramlar ned från rymden = meteorit.
Utomjordisk kraftkälla ramlar ned från rymden = meteorit.
Zant.
Men en sten som ramlat ned från rymden och landat är en meteori[color:\\"red\\"]d [/color], medan en utomjordisk kraftkälla som ramlat ned från rymden och landat är en utomjordisk kraftkälla.

Eleas

Hero
*groan* Att jag inte tänkte på det...[NT]

NT = Narkoleptisk Tax

--Björn, som vaknat

Pom

Swashbuckler
Inte frågan, men väl ämnet

Asch, ta det inte som polemik med dig. Jag messerschmidtade allmänt inom trådens ämne. :gremsmile:

Jag misstänkte helt enkelt att det fanns risk att någon (inte du) kanske blandat ihop de extremt snarlika orden meteorit och meteorid.