Jag håller på och läser igenom det fantastiska superhjälterollspelet Gestalt, vars premiss och värld jag kommer att modifiera för egna syften till min kommande superhjältekampanj.
Fast - jag behöver ett regelsystem. Jag har kollat lite på Mutants and Masterminds, Supergänget och Champions. Inget av dem tilltalar mig riktigt. Troligen kommer jag att vilja ha ett jädrigt basic system, som ändå både hanterar sånt vanliga system (typ brp etc) hanterar - plus superhjälteförmågor. Som det känns just nu blir det mitt eget Omega till grund.
Jag behöver sålunda mekanik för hanterande av superhjälteförmågor.
Tankar:
* Jag gillar Nobilis' flexibla system, och Gestalt har lite samma grej med superhjältar som är personifikationer av koncept.
* Supergänget gillar jag iom att den spelmässiga effekten av superkrafterna alltid är samma - hur man använder dem är bara specialeffekter, s a s. Plus att man inte misslyckas med att flyga bara för att man misslyckats med ett slag. Konfliktbaserade system is teh shit. Däremot avskyr jag att man påtvingas handlingar som inte känns naturliga (alltid använda sin svagaste för att få använda sin starkaste).
* Å andra sidan gillar jag oldWoD's system där man helt enkelt *har* krafter, som man sedan t.ex slår vissa slag eller offrar vissa typer av poäng för att aktivera dem.
* Jag kommer att vilja ha någon form av samberättarresurs, men skiljer gärna denna från superkrafterna - samberättarresurser ser jag helst som rena metaresurser, om jag ska ha med dem.
Enligt nuvarande skiss köper man sig superförmågor för vanliga "poäng", och de har samma skala som vanliga färdigheter (fast de är dyrare). När man vill använda en förmåga, lägger man ihop en grundegenskap + förmågan, resultatet är hur väl man lyckas med det man försöker uppnå. De krafter man köper måste vara relaterade till ens "gestalt" (dvs, det koncept man förkroppsligar).
Tanker, åsikter, idéer?
Fast - jag behöver ett regelsystem. Jag har kollat lite på Mutants and Masterminds, Supergänget och Champions. Inget av dem tilltalar mig riktigt. Troligen kommer jag att vilja ha ett jädrigt basic system, som ändå både hanterar sånt vanliga system (typ brp etc) hanterar - plus superhjälteförmågor. Som det känns just nu blir det mitt eget Omega till grund.
Jag behöver sålunda mekanik för hanterande av superhjälteförmågor.
Tankar:
* Jag gillar Nobilis' flexibla system, och Gestalt har lite samma grej med superhjältar som är personifikationer av koncept.
* Supergänget gillar jag iom att den spelmässiga effekten av superkrafterna alltid är samma - hur man använder dem är bara specialeffekter, s a s. Plus att man inte misslyckas med att flyga bara för att man misslyckats med ett slag. Konfliktbaserade system is teh shit. Däremot avskyr jag att man påtvingas handlingar som inte känns naturliga (alltid använda sin svagaste för att få använda sin starkaste).
* Å andra sidan gillar jag oldWoD's system där man helt enkelt *har* krafter, som man sedan t.ex slår vissa slag eller offrar vissa typer av poäng för att aktivera dem.
* Jag kommer att vilja ha någon form av samberättarresurs, men skiljer gärna denna från superkrafterna - samberättarresurser ser jag helst som rena metaresurser, om jag ska ha med dem.
Enligt nuvarande skiss köper man sig superförmågor för vanliga "poäng", och de har samma skala som vanliga färdigheter (fast de är dyrare). När man vill använda en förmåga, lägger man ihop en grundegenskap + förmågan, resultatet är hur väl man lyckas med det man försöker uppnå. De krafter man köper måste vara relaterade till ens "gestalt" (dvs, det koncept man förkroppsligar).
Tanker, åsikter, idéer?