Nekromanti Superhjältar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bjorn said:
Vad gäller karaktärsbyggandet så är det ju i alla fall potentiellt "hemma på kammaren" tid och inte värdefull speltid. Man kan också i viss mån förenkla det med olika verktyg, t.ex. tror jag nästan alla nu för tiden använder någon slags excell-worksheet som karaktärsblad.
Den sortens pillande har jag heller ingenting alls emot; faktum är att jag uppskattar det. Det system jag använder i min superhjältekampanj är oerhört flexibelt och modulärt och trixigt (inte Hero-trixigt, men trixigt) och utgår från ett slags hierarkisk modularitet där man bygger sina krafter utifrån effekter etc. jag gillar systemet, för det är flexibelt utanför spel, och snabbt och lätt i spel...

Bjorn said:
Det är helt klart ett rollspel med brädspelstendenser eller vad man nu skall kalla det.
Ah, det var typ det jag trodde.

Bjorn said:
Sedan måste jag väl erkänna att jag aldrig upplevt strid i superhjälteserier som speciellt snabba och actionfylda.
Vi kanske läser olika serier...

Bjorn said:
Vill dock tillägga att har du inte provspelat så är nog inte spelet fullt så långsamt "in-game" som det kan verka vid genomläsning. Majoriteten av "knölandet" sker trotts allt i "byggfasen" och inte vid spelbordet.
Tja, det som fick mig att tro att systemet nog inte var något för mig var när jag läste spelrapporter där spelmötena i princip bestod av två strider och ett par miljöbeskrivningar... Och att det var typ vad man hann med på ett normalt spelmöte. Inget ont om det, men det är nog inte riktigt vad jag är ute efter.

Hexnät och mått kan jag ta om jag spelar Battletech, liksom, för då ska ens mechar kännas stora, tunga, komplicerade och gärna realistiska. Men stridssystem i rollspel... Jag kan liksom inte tänka mig Wolverine hoppa fem hexrutor framåt och sedan slå fem olika tärningsslag innan vi vet hur mycket skada han faktiskt gör på motståndaren (obs: siffrorna helt tagna ur luften).

Bjorn

Hero
Tror ärligt talat inte heller att spelet är något för dig, i alla fall inte som spelledare. (Du spelar ju vad jag förstår D&D 4e och tycker det är kul så förmodligen skulle du kunna uppskattar Champions på typ samma sätt.)

Hur som helst verkar du ungefär ha fattat hur spelet är, liknelsen med battletech är ju rätt träfande. (Battletech är ju på ett konceptuellt plan rätt likt Car Wars som jag nämde, bygg den ultimata stridsmaskinen och testa den mot andra ultimata stridsmaskiner liksom.)

I princip slår man bara ett träffslag (3d6 vs target number) och ett skadeslag (varierar beroende på attack) per anfall. Men det är dels inte helt otrivialt att räkna ut target number och dels skall skadeslaget normalt sett evalueras på två sätt för två olika sorters skada. (Plus att man ibland kan behöva slå för knockback och andra följdeffekter.) Tills man vänjer sig är det lite knöligt, och det blir aldrig så där "lightigt" supersnabbt som vissa system.

/Bjorn

krank

Bjorn said:
Tror ärligt talat inte heller att spelet är något för dig, i alla fall inte som spelledare. (Du spelar ju vad jag förstår D&D 4e och tycker det är kul så förmodligen skulle du kunna uppskattar Champions på typ samma sätt.)
Det tror jag absolut; men som spelare jag jag å andra sidan uppskatta vadsomhelst =)

I min egen superhjältekampanj vill jag inte ha så stort fokus på strider och håller dessutom inte riktigt med om det du skriver i det här inlägget eftersom jag hellre fokuserar på frågor som:

* "Vad innebär det att en dag vakna upp och vara mer än en vanlig människa? Hur förändras man som person?"

* "Hur kan man ställa superpersonen som individ mot den mytiska aspekten, jfr myter om hercules etc, hjältemyter och jungiska arketyper".

* "vad betyder det för världen, att det dyker upp hjältar av mytiska proportioner? Vilken inverkan, om någon, har de på världsläget?"

För mig är superhjältar ett slags ikoner för människan, mytiska avbilder i vilka de centrala mänskliga frågorna och konflikterna ställs till sin spets.

Mitt val av system reflekterar också detta. Med det sagt vill jag säga att jag tror att jag skulle ha roligt även med ett mer strategiskt spel, och faktiskt önskar att jag kände någon i närheten som var villig att spelleda mig i Hero System åtminstone så jag fick "blöta fötterna". Finns det inget Hero System-arrangemang på Gothcon? =)

Bjorn said:
Hur som helst verkar du ungefär ha fattat hur spelet är, liknelsen med battletech är ju rätt träfande.
Dåså, då är vi på samma spår där iaf. Jag har ju inte spelat Car Wars däremot... Battletech är ett sånt där spel som verkligen ligger på gränsen för vad jag orkar med att hålla reda på alla regler till, men när man spelar och är fokuserad är det sjukt roligt.

//Krank, som gärna skulle se att fler systemtrådar präglades av informativitet och nyfikenhet snarare än motvilja och gnäll, och hoppas att han inte uppfattats som gnällig...

Ulfgeir

Swashbuckler
Har spelat Mutants & Masterminds 2nd edition, Champions, GURPS Supers, Testat Villains & Vigilantes och ett av Marvel-superhjältespelen.

V&V är liksom Champions meckigt med tonvis med matematik och uträknade stats. I grundutförandet är V&V vad jag vet slumpbaserat i vad du har för krafter. Kan ge upphov till kul koncept, men lika lätt till sunkiga karaktärer. (hmm, kanske så som både marvel och DC kommit på en del underliga b-figurer under tidens gång)

GURPS är intressant, men mycket pill för att skapa karakäterna då allt är pointbuy. En annan nackdel med GURPS är att systemet tvingar hjältarna att hålla igen för att inte döda sina motståndare. Fördelen är ju att det är fullt kompatibelt med övriga GURPS-moduler så man kan plocka de godsaker man vill.

Champions var vad jag minns ett spel som krävde tonvis med tärningar, och meckigt att få till.

Marvelspelet var njae. Funkade bra som en one-shot på lite lägre nivå. För en kampanj, är jag mer tveksam.

M&M är även det helt point-buy. Ja du har fortfarande saker som feats och skills (och de funkar ungefär som i D&D) och du använder enbart en d20 som tärning. Du har dock inga klasser, inga levels (eller snarare du har olika powerlevels, default är att du börjar på PL 10.) Powerleveln påverkar mängden poäng du har att köpa stats, skills, hur bra du är på att slåss, försvarsvärden, krafter, skills, feats ec för. Den sätter även maxvärden på vad du kan köpa.

Systemet i sig är rätt smidigt, men vissa saker som kommer från D&D är lite skumma och man får se upp med en del krafter. Man har inga HP utan man har olika skadenivåer, och man har en tydlig skillad mellan riktiga skador och skador som bara gör en medvetslös. Default-settingen är att attacker inte gör lethal damage. Du måste specifikt tala om att du vill döda motståndaren.

Det du trodde var klasser i M&M är mer exempelkaraktärer. Och det finns tonvis av dem. Man kan ta en sådan rakt av, eller modifiera lite eller bygga helt från grunden.

--
Rent krasst kan man väl dela in olika typer av superhjältar i följande olika klasser:

Bricks - Stora och starka. Tål mycket stryk. Brukar gilla att gå i närstrid och banka upp motståndare.

Blasters - Alla som skjuter någon form av kraftstrålar.

Controllers - Påverkar omgivningen med sina krafter.

Speedsters - Snabba som fasiken. Om det sedna beror på att de springer fort, de teleporterar sig eller saktar ner tiden är ointressant.

Skillbaserade hjältar - har inga egna krafter, utan bara skills och eventuella uppfinningar.

Plus då alla kombinationer av dessa.

/Ulfgeir

krank

Kan för övrigt nämna att det i förrgår blev klart att jag äger rättigheterna till det system jag själv använder i min superhjältekampanj. Systemet heter Spandex, och finns i skissartad pseudowikiform här. Det finns dock en del som behöver förtydligas där, eftersom den mest är tänkt som stödanteckningar om systemet för mig och min spelgrupp.

Vi upplever ännu så länge att systemet funkar skitbra, men det finns några specialfall och funderingar kvar att fixa till. Planerar att försöka få tid att "renskriva" systemet och släppa som en PDF samt eventuellt via Lulu inom inte alltför lång tid.

(Grunden i systemet är typ point-buy och flexibelt uppbyggda förmågor enligt ett system som skiter i varför något gör skada - du betalar för att göra skada, du betalar för avstånd, etc. Och så har du begränsningar, så att "kontrollera växter" i praktiken är "begränsad telekinesi". Jag är skitnöjd, själv, men vi får väl se när systemet är klart att läsas ordentligt =)

//Krank, levererar preview

LuZeke

Veteran
Tack för alla svar (och intressanta "off-diskussioner")!
Det blir nog M&M för våran grupp. Vi är redan bekanta med D&D som sagt och av vad jag läst här så känns det som om det är närmst vad jag tänkt mig.

krank: Congratz till äganderätten! Kanske testar det med min grupp sen när pdf'en kommer.