En superhjälte-meme verkar ha spridit sig över forumet just nu, så jag fortsätter i samma andra.
Jag har inte läst eller spelat så många superhjälte-rollspel (Silver Age Sentinels och Mutants & Masterminds) men reglerna för superkrafterna i dessa käns lite .. fel. Det käns som om konstruktörerna missuppfattat vad superkrafter är för något.
Problemet ligger i de utförliga beskrivingarna av alla olika krafter. En rollperson får lätt ihop en lista på krafter lika lång som min arm. Stålmannen, i något av ovanstånde spel, skulle ha ungeför följande krafter:
* Superstyrka
* Flygförmåga
* Superhastighet
* Röntgenblick
* Superhörsel
* Laserblick
* Osårbarhet
* Superhopp
* Flyga-i-rymden-flygförmåga
* Behöver inte andas
* Immunitet mot vacuum, radoaktivitet, hetta, köld etc.
* Specialattacker (jordbävningsslag, blåsa-bort-folk-attack, blåsa-så-det-blir-kallt-attack, mfl.)
* Speciell mantel som skyddar mot skada
Lägg till det att varje kraft ovan dessutom har en massa tilläggskrafter och modifikationer. Laserblicken kan ju t.ex. användas som fokuserad attack, till att förstöra inkommande projektiler (stenras, kulor) och till att göra skulpturer i is.
En spelare som vill lira Stålmannen kommer ha en hel del krafter och värden att hålla reda på.
Men såhär funkar ju faktiskt inte superkrafter i serierna. Eller ens i filmerna. Stålmannen har inte en uppsjö olika krafter. Han har en enda, nämligen att vara "mänsklighetens försvarare". Spindelmannen har också bara en kraft -- att vara som en spindel. Samma sak med Hulken, som har kraften "stort monster".
Min poäng är alltså att superspelens krafter är för smala, och för påverkade av fantasyrollspelens besvärjelselistor.
I stället borde superkrafter fungera tämligen fritt, inom ett visst tema. Blixten skulle kunna ha temat "Snabb som blixten" och sedan får spelaren improvisera krafter utifrån det.
Kanske kan man låta krafterna bli något mer bestämda efter de första spelomgångarna (då rollpersonen upptäcker sina nya förmågor). Om stålmannen kan man då säga att han är "mänslighetens försvarare" främst genom att han kan flyga, är jättestark och osårbar.
Slut för nu,
Jag har inte läst eller spelat så många superhjälte-rollspel (Silver Age Sentinels och Mutants & Masterminds) men reglerna för superkrafterna i dessa käns lite .. fel. Det käns som om konstruktörerna missuppfattat vad superkrafter är för något.
Problemet ligger i de utförliga beskrivingarna av alla olika krafter. En rollperson får lätt ihop en lista på krafter lika lång som min arm. Stålmannen, i något av ovanstånde spel, skulle ha ungeför följande krafter:
* Superstyrka
* Flygförmåga
* Superhastighet
* Röntgenblick
* Superhörsel
* Laserblick
* Osårbarhet
* Superhopp
* Flyga-i-rymden-flygförmåga
* Behöver inte andas
* Immunitet mot vacuum, radoaktivitet, hetta, köld etc.
* Specialattacker (jordbävningsslag, blåsa-bort-folk-attack, blåsa-så-det-blir-kallt-attack, mfl.)
* Speciell mantel som skyddar mot skada
Lägg till det att varje kraft ovan dessutom har en massa tilläggskrafter och modifikationer. Laserblicken kan ju t.ex. användas som fokuserad attack, till att förstöra inkommande projektiler (stenras, kulor) och till att göra skulpturer i is.
En spelare som vill lira Stålmannen kommer ha en hel del krafter och värden att hålla reda på.
Men såhär funkar ju faktiskt inte superkrafter i serierna. Eller ens i filmerna. Stålmannen har inte en uppsjö olika krafter. Han har en enda, nämligen att vara "mänsklighetens försvarare". Spindelmannen har också bara en kraft -- att vara som en spindel. Samma sak med Hulken, som har kraften "stort monster".
Min poäng är alltså att superspelens krafter är för smala, och för påverkade av fantasyrollspelens besvärjelselistor.
I stället borde superkrafter fungera tämligen fritt, inom ett visst tema. Blixten skulle kunna ha temat "Snabb som blixten" och sedan får spelaren improvisera krafter utifrån det.
Kanske kan man låta krafterna bli något mer bestämda efter de första spelomgångarna (då rollpersonen upptäcker sina nya förmågor). Om stålmannen kan man då säga att han är "mänslighetens försvarare" främst genom att han kan flyga, är jättestark och osårbar.
Slut för nu,