du tänker på "Beyond the mountains of madness" som är en gigantisk bok, tjockare än regelboken. Chaosium ser det inte som en kampanj utan ett äventyr i flera delar. Jag SLade den i somras och blev rätt besviken. Man borde få mer för den surt förvärvade femhundring man lägger ut på det. Men någonstans bland alla fakta, handouts (faktum är att Lovecrafts "at the mountains of madness" fungerar som en handout, men den får du inhandla separat... du måste ju ändå läsa den för att kunna SLa äventyret), skeppsstatistik och utrustningslistor glömde de plotten som man får brodera ut ganska mycket själv för att det inte ska bli tråkigt.
Sedan har vi "the Complete masks of Nyarlathotep" som jag inte kört än, men snart så... Jag har läst igenom större delen av denna kampanj och kan säga att ryktet om att detta skulle vara den bästa kampanjmodulen som någonsin släppts till något rolllspel faktiskt kan stämma. Verkar hur bra som helst!
Sedan finns det en till klassisk CoC kampanj som heter "horror on the orient express" men den har jag ingen erfarenhet av.
Men om du är nybörjare på CoC så tror jag inte att något av ovanstående är att rekommendera. I så fall bör du börja med att plöja lite Lovecraftnoveller (typ Pickmans model, the whisperer in darkness, the music of Erich Zann och the Call of Cthulhu) för att snappa upp stämningen, och sedan börja med några mindre scenarion. tex Boken "In the shadows" som innehåller tre mindre scenarion som alla är väldigt bra och väldigt Cthulianska... scenariot "in the shadows of death" från nyss nämnda bok är väldigt skojigt.