Nekromanti Superman returns

walium

Ganska töntig, faktiskt
På många sätt så tycker jag att Stålmannen är den tråkigaste av alla stora superhjältar. Han är för kraftfull och har alldeles för få svagheter vilket leder till att nästan alla skurkar kommer över kryptonit förr eller senare, trots att det egentligen ska vara ganska sällsynt.

Filmen är väldigt snygg och visuellt tilltalande, effekterna är helt enkelt strålande. Vissa scener (som den med den pianospelande hantlangaren Brutus värdig vilken skräckfilm som helst) är också riktigt bra. Jag tycker att Kevin Spacey fungerar bra som Lex och den nye killen fungerar också som Stålmannen. Men det blir lite väl mycket trånande blickar, kärlekstramsande och relationsdrama av det hela. Jag sitter och tycker synd om Lois Lanes make under hela filmen (jag har ett flygplan, blev dödad av Jean Grey och har stora, fuktiga hundögon). Slutbetyget blir nog ändå ganska medelmåttigt även om de har gjort vad de har kunnat för att skaka om Stålmannen-konceptet en liten aning.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min kommentar: Chick flick!

Nu sommer lite SPOILERS!!! (Men jag orkar inte gömma dem eftersom de är rätt små.)

Filmen har egentligen två svagheter, dels att den bygger i lite för stor utsträckning på Superman, the Movie och dels att den snarare är en romantisk film än en actionfilm. Filmen skulle verkligen behöva en rejäl superfajt för att höja sig över omdömet "rätt bra".

Alla inblandade gör egentligen jättebra insatser, men det är lite otillfredställande när klimaxet bara är att Stålis lyfter ett berg, oavsett hur stort berget är och oavsett hur mycket han måste kämpa för att göra det. Det finns många riktigt bra scener. Spacey lyckas få till ett bra genomsnitt mellan Gene Hackmans rätt fåniga Luthor och seriens hänsynslöse affärsman. (Den allra första scenen, när han tar av sig peruken, är underbar.) Jimmy Olsen är kul istället för att vara irriterande, som den typen av figur brukar vara. Och nedplockandet av flygplanet är imponerande.

När (om) det kommer en uppföljare vill jag se en rymdinvasion från Darkseid eller Brainiac så att Stålmannen får kämpa mot lite ordentligt motstånd och inte bara mot en hysterisk snubbe med en grön sten.

/tobias

ripperdoc

Myrmidon
En klassisk b-film i vansinnigt snygg paketering, om du frågar mig. Superman, gå och dö. Åtminstone jag är nöjd med lite modernare tolkningar av superhjälterollen. Kort sagt - Superman var säkert bra när det begav sig, men inte nu.

/RD

Simon

Swashbuckler
Instämmer helt. Superman är en jävligt tråkig karaktär, enligt mig därför att han inte är en person med superkrafter, en människa som lever under omständigheterna att han är kraftfullare än någon annan, utan rätt och slätt är en ikon. Tråååkigt.

Tänk, ooh tänk, om man hade fått se en bra filmatisering av en annan tappning av samma grundkoncept nämligen figuren Hyperion från Supreme Power. Där har man en Superman uppdaterad för nuets behov av djup i karaktärsskildringen.