Nekromanti Supernördarna, vilka är dem

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Slog av en slump på programmet supernördarna och fastnade vid det. Mycket beroende på namnet och ja, att jag faktiskt hyser en viss förkärlek för nördar... framför andra saker som tex sportfånar och liknande. Vi har ju haft diskussionen om nördar och vad nördar är här förut... men bland deltagarna på rollspel.nu måste ju finnas Supernördar?!?

Jag menar, det verkar inte riktigt möjligt att ett program som heter så inte har någon rollspelare med sig eller?

Vad jag är ute efter är alltså:
Är någon av de deltagande i programmet Supernördarna också deltagare här på rollspel.nu?
Håller ni som sett programmet med om programmets definition av nörd?
Finns det inga kvinnliga nördar?
Är det nördigt att ha som hobby mor och systrar?

Bara några frågor som blossade upp i mitt huvud... som jag önskar jag hade svaret på. Hittills tycker jag i alla fall inte att deras definition är rätt... :gremsmile:

Baldyr

Hero
Jag har också en förkärlek till nördar, har jag märkt. :gremcrazy: Kanske för att jag är en själv. :gremgrin:

Jag gillade också programmet och undrar alltjämt om det inte finns någon rollspelare bland gossarna... Åtminstone "musen" (den första) är en klockren rollspelartyp, tycker jag. Till den grad att jag tror att jag har spelat med honom, någonstans, någon gång.

Så till dina nördfrågor:

Efter att ha sett programmet så instämmer jag nog i programmets definition av "nörd". Alltså att man kan vara "hårdrocksnörd", "modelltågsnörd" eller varför inte "sportnörd". Bara man är tillräckligt insnöad för att det ska gå ut över ens sociala liv (eller brist på).

Självklart finns det kvinnliga nördar! Några kvinnor/tjejer är ju jättenördiga. Ta exempelvis plugghästen (den s k bibliotekarientypen) eller handarbetsnörden.

Huruvida familjen kan vara en orsak till nördighet beror säkerligen på. Låter man umgänget med mor och syster gå ut över andra bekantskaper så borde det kunna vara nördigt. Speciellt om det innebär att man samtidigt ser till att absolut inte riskera hamna i situationer där man beglver konfrontera det motsatta könet (och alla de komplikationer som det potentiellt kan medföra).

Så vad är din definition av "nörd", menar du? Tycker du exempelvis att någon av "supernördarna" inte hör hemma i programmet?

/Baldyr, stolt nörd

Rising

Vila i frid
Sorrry, jag kan inte svara på dina intressantaste frågor (jag känner inte någon av nördarna), men ett par kommentarer har jag:

Håller ni som sett programmet med om programmets definition av nörd?
Inte riktigt. De drar stora växlar på att inte ha en flickvän och att inte kunna ragga, samt att sakna "manliga egenskaper". Så det är väl snarare ett program om "mesar". Många nördar är visserligen bådadera (jag?) men jag tycker att nörderi snarare handlar om specialintresse som tar osociala proportioner. Alltså; att vara filmintresserad gör en inte till nörd; för att prata om film kan man göra i de flesta sammanhang. Men att vara stenhårt specialintresserad av gamla italienska skräckfilmer eller gamla sköna screwballkomedier... då börjar man bli en nörd.

Att vara nörd på "mor och systrar"... nja, jag tror inte det går. Det här specialintresset man har måste liksom vara något allmänt ämne. En narcisist som är helt sjukt intresserad av sin egen kropp kallar jag exempelvis inte för "nörd". Man kan vara bodybuildarnörd i största allmänhet, dock. Typ, när man börjar diskutera hur den perfekta krabban egentligen skall se ut ("krabba" är en sorts pose, om jag förstått det rätt).

Finns det inga kvinnliga nördar?
Jo, och de är alldeles, alldeles underbara. Alla jag känner och har pratat med tycker att det vore roligt med ett tjejnördprogram; just eftersom tjejnördarna är så osynliggjorda och eftersom det på sätt och vis också är lite tabubelagt med tjejnörderi.

Men jag kan säga så här; jag vill inte se ett program om tjejnördar där typ Robinson-Emma kommer in och skall lära dem att bli mer kvinnliga. Det skulle vara världens mest tragiska program.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hm, hur ska jag uttrycka det. Jag missade tyvärr början av programmet så jag vet inte om de gav någon entydig förklaring till uttrycket Nörd. Men men.

Jag lider av problemet att jag håller med dig, ja det i sig är väl inte ett problem, men jag kommer till det.

Jag tycker att man kan vara nördaktig när man låter ett specialintresse gå ut över resten av sin tillvaro. Jag själv kan därigenom betitla mig nörd - handarbetsnörd, tecknarnörd, rollspelsnörd osv. Men jag har dessvärre för många specialintressen och jag är ändå lyckligt gift... och det är väl här nöten ligger...

En Nörd är väl ursprungligen en data/teknikgalning som inget annat liv har än datorer/teknik. Han är följdaktligen svag och har inte mycket koll på kvinnor. Nåväl det kan väl ses som en ursprunglig nörddefination... eller.

Vad jag uppfattar i programmet så är det den nörden de gestaltar (utom att specialintressena varierar... jag måste säga akvarieväxter!! :gremsmile: ) den där asociala varelsen som inte vet hur man umgås med andra och framförallt inte med det motsatta könet. Den som dessutom inte kan befatta sig med Öl, vin, yxor, bergsklättring, styrketräning osv. Den som definitivt inte skulle kunna charma en kvinna om han så fick ett halvårs utbildning i saken...

Och då är det fråga om en han... inte en tjej. Motsvarande underliga figur som nörden kan jag hitta i bokmalen... Pojkflickan och liknande... men en nörd är man... Ja det är inte jag som säger det... det är den gestaltning de tar fram i programmet. :gremsmile:

Jag har kul åt en annan liknande idiotserie som jag följer och skratta inte nu... Jag tittar på Floor Filler... Där vi har just en pojkflicka, som har fått lära sig att inte bara gå i högklackat utan också att dansa i högklackat... hon har lärt sig vara sensuell och kvinnlig något hon verkar finna fånigt.. :gremsmile:

Tillbaka till Nördarna. Jag själv tycker att nördtendenser finns det som sagt inom vilket specialintresse som helst. Oavsett om det rör sig om sång, datorer, rollspel eller annat... man rör sig i en social klubb så att säga. Men är det verkligen riktig Nördighet?

Du... det där med kvinnliga nördar... man kan vara lika databiten och rollspelsbiten som tjej... så det så.

---

Vad det gäller nördarna i programmet så har jag inte riktigt uppfattningen att inte någon av dem skulle kunna defineras som ickenördiga enligt din och min defination av begreppet... men enligt "klassiska" bilden så finns det säkert några som är alldeles för "vanliga" för att vara kvar.... :gremsmile:

Förresten så är jag övertygad om att killen som nu höll på att åka ut "fitstheprofile" för att vara rollspelare.... :gremsmile:

Saxifrage

Hero
Många nördar är visserligen bådadera (jag?) men jag tycker att nörderi snarare handlar om specialintresse som tar osociala proportioner

Bra sagt. Jag tycker också att nördskapet implicerar en viss intelligens, om än av ganska smalt slag. En äkta nörd är inte bara insnöad på en viss sorts tågvagnar, han är också de facto expert på sitt ämne och skulle spöa vem som helst i "Kvitt eller dubbelt" om ämnet var rätt. Om man bara har flottigt hår och är socialt obegåvad tycker jag inte att man riktigt kvalar in som nörd.

Men jag kan säga så här; jag vill inte se ett program om tjejnördar där typ Robinson-Emma kommer in och skall lära dem att bli mer kvinnliga. Det skulle vara världens mest tragiska program.

Jamen vafasen, det är ju för att allt som Tutt-Emma tar i blir tragiskt. Jag tror knappast att en småstadsdrottning och kändis-wannabe har särskilt mycket att lära tjejnördar om kvinnlighet ("jag köpte mina rattar för pengar, för mig fanns blott taxöron att få", typ). Däremot vore det kanske lite ballt om någon "superwoman" skulle lära tjejnördarna att synliggöra sig själva och ta mer plats. För jag tror att tjejnördar påfallande ofta lider av att bli nertrampade och utnyttjade av obegåvade men mer karismatiska konkurrenter.

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag har en bekant som sökte till supernördarna. Han skrev nästan inget om sig själv utan skickade bara ett kort. Det räckte för att få komma på en interjuv. Men dessvärre var han inte tillräckligt nördig.

- Jocke, lite kortfattad.

Man Mountainman

Storsvagåret
Många nördar är visserligen bådadera (jag?) men jag tycker att nörderi snarare handlar om specialintresse som tar osociala proportioner.

Det där med osociala proportioner tycker jag var jävligt huvudet på spiken. Jag tycker förstås att man ska skilja på den allmänna typ av nördar som bara är jätteintresserade av något, och den mer specifika typ av nördar som är jätteintresserade av något nördigt, men så länge man talar om den tidigare sorten så köper jag din definition.

Enligt den definitionen blir det ju dessutom per definition omöjligt att vara nörd vis-a-vis sina släktingar eller vänner, eller att vara "människonörd", eftersom ett sådant intresse omöjligen kan bli osocialt.

Baldyr

Hero
you nerdgirl!

Du... det där med kvinnliga nördar... man kan vara lika databiten och rollspelsbiten som tjej... så det så.
Du... Det där utgick jag ifrån att alla redan kände till. (Mina egna exempel var mera variationer på nördtemat.) Det här är liksom ett rollspelsforumnätet - med kvinnliga deltagare. :gremsmirk:

/Baldyr

Lindenius

Swashbuckler
De normala, vilka är de?

Som vanligt, skadad av mitt jobb, är jag mer intresserad av hur normen porträtteras, för det säger egentligen mer om samhället än hur nördarna framställs. För så här: alla vet att nördarna är lite "avvikande" och fascineras därför av dem. Men utifrån vilka premisser (förutsättningar) är det som programledaren väljs? Givet konceptet på serien (vilken jag inte är 100% över eftersom jag inte sett den än) så antar jag att Martin Lena-Phs-kille-någonting antas vara det uppnåeliga som de borde vara. Och vad är det?

Därför skulle det faktiskt vara intressant att se vilken programledare de skulle välja för kvinnliga nördar. Skulle de välja Emma Andersson, så skulle det säga ganska mycket om hur vi uppfattar kvinlighet i Sverige. Det skulle liksom aldrig hända att Babben Larsson eller Tina Törner (Turner (?)) skulle få ställa upp (nu tror jag inte heller de skulle vilja ställa upp, men det ignorerar jag för att det ska bli en mycket roligare diskussion)

//erik. konstig i magen

Rising

Vila i frid
Re: De normala, vilka är de?

Givet konceptet på serien (vilken jag inte är 100% över eftersom jag inte sett den än) så antar jag att Martin Lena-Phs-kille-någonting antas vara det uppnåeliga som de borde vara. Och vad är det?
Jag hoppas faktiskt att de ouppnåliga (eller De Förhärskande som jag kallar dem; de som är framgångsrika nog att kunna diktera vad som skall vara "normalt" att eftersträva) är Peter Siepen resp. hon, Wille Craafords fru; Josefine Craaford. För min största mardröm är att jag skulle vara en av dem och vara ihop med den andra. Så om de är normen så är allt bra; ty då finns det inget i normen jag avundas.

Jag hatar iofs Martin också, men där är jag jävig för jag började nog hata honom som mest efter att min stora olyckliga ungdomsförälskelse förklarat att hon tyckte han var sexig.

Ebba von Sydow kan man nog sätta upp på den där listan också; för jag hatar henne med.

De fyra; Siepen, Craaford, tönt-Martin och von Sydow; de är de fyra elementen i Det Förhärskande. Det är dem vi andra skall motarbeta.

Arfert

Facit
Re: De normala, vilka är de?

är inte Ebba-epigonen Sophie F. ÄNNU värre än Ebba? Hon som Café utsett till "sveriges bäst klädda kvinna"? (hur f-n det nu gick till, hon kanske är ihop men nån på redaktionen) ... Ebba är i alla fall trevlig IRL, om än lite väl äppelkäck.

Rickard

Urverk speldesign
"Är det nördigt att ha som hobby mor och systrar?"
Tja, han var dessutom en 37-årig oskuld som bodde hemma hos mamma.

De som har missat programmet kan ju (göra som mig och) kolla på programmet på deras hemsida i vettig kvalitet (klicka på "Se avsnittet"). Här nedan är systemkraven:

* Windows 98 SE/ME/2000/XP
* Internet Explorer 6.0 (eller senare)
* Windows Media Player 9.0

Tjänsten fungerar ej för Mac OS

/Han som behövde godkänna något för att det skulle funka

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Och Martin Timell

"De fyra; Siepen, Craaford, tönt-Martin och von Sydow; de är de fyra elementen i Det Förhärskande. Det är dem vi andra skall motarbeta. "

Word! Börjar tröttna på Siepens "metrosexualitet" som tidningarna var så duktiga på att framhäva för ett tag sedan. Men det saknas någon, typ Martin Timell. Han är så sliskig och "genomsvensk" att jag nästan kräks. "Välkommen till äntligen hemma, nu ska ni få se mig snickra ihop en våningssäng, det kan vem som helst göra, se bara på mig, jag är ju med i TV!"

- Jocke, örkar sig.

Dewil

Skrivbordsgeneral
"...tre bast äldre än dig, men han jobbar på det!"

Hörru, sedan när är Peter Siepen normativ (=måttstock för vad som anses vanligt och normalt)? Peter Siepen är snarare en som skiter i konventioner, trender och könsroller och kör sitt eget race. Politiskt korrekt, förvisso, men så långt ifrån normalt man kan komma.

Den dagen läppstift, stora örhängen och handväska ingår i herrmodet så kan du ge dig attan på att Peter Siepen har klippt sig, skaffat blåjeans, en diskret skjorta och en Haglöfsryggsäck.

Dewil

Rising

Vila i frid
Re: "...tre bast äldre än dig, men han jobbar på det!"

Peter Siepen är snarare en som skiter i konventioner, trender och könsroller och kör sitt eget race.
Näh, han kör inte sitt eget race; han vill bara leda alla andras race.

så långt ifrån normalt man kan komma.
Vad är det man brukar säga; "idag går visst alla emot strömmen..." Att vara Peter Siepen är det mest accepterade och slätstrukna som finns. Att ha läppstift är lätt, det är när man handlar kläder på H&M och bygger Billy-bokhyllor som man utmanar reglerna.

Jag tycker att du stirrar dig blind på det "vanliga". Beyoncé är visserligen inte "vanlig", men hon har absolut dikterat vilka värden som ska vara normalt att eftersträva för alla andra.

Och att vara bäst på att vara vanlig... det tycker inte jag är detsamma som att vara avvikande.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Vad är det man brukar säga; "idag går visst alla emot strömmen..." Att vara Peter Siepen är det mest accepterade och slätstrukna som finns. Att ha läppstift är lätt, det är när man handlar kläder på H&M och bygger Billy-bokhyllor som man utmanar reglerna.

Jag tycker att du stirrar dig blind på det "vanliga". Beyoncé är visserligen inte "vanlig", men hon har absolut dikterat vilka värden som ska vara normalt att eftersträva för alla andra.

Och att vara bäst på att vara vanlig... det tycker inte jag är detsamma som att vara avvikande.
Härlig logik: genom att inte klä sig som Peter Siepen visar man att han är förebilden; den som vill vara avantgarde gör som alla andra och handlar HM-kläder och Ikea-möbler. Det allra mest subversiva är så subversivt att ingen ens lägger märke till det.

Krig är fred, frihet slaveri och okunnighet styrka? Eller?

Dewil

Rising

Vila i frid

Härlig logik: genom att inte klä sig som Peter Siepen visar man att han är förebilden
Nja, nu skruvar du på det så mycket att jag undrar om du känner Siepen. Om du gör det, så passar jag på att säga att jag inte har något emot karln personligen. Jag "hatar" förstås honom inte. Jag är faktiskt väldigt försiktig med att tycka illa om andra människor. Däremot älskar jag att hata "ikoner"; alltså bilden av Siepen, t.ex.

Nå, du använder en logik som säger att om man avviker från det statistiskt vanliga så är man avvikande.

Jag använder en logik som säger att om man avviker från det accepterade och eftersträvnadsvärda så är man avvikande.

Med din logik är en kvinna avvikande om hon kan visa upp ben utan celluliter. Med min logik är hon avvikande när hon visar upp ben med celluliter.

Jag tycker alltså inte att man kan bli en outsider av att vara sällsynt framgångsrik, bekräftad och lycklig. Jag tycker att man blir en outsider av att bli hånad, ignorerad, ogillad och oälskad.

Jag anser dock inte att du har "fel". Det är bara att jag går mer på vilka åskådningsklimat som råder eftersom jag är desillusionist och fjärmar mig från alla förhärskande åsikter.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Nå, du använder en logik som säger att om man avviker från det statistiskt vanliga så är man avvikande.

Jag använder en logik som säger att om man avviker från det accepterade och eftersträvnadsvärda så är man avvikande.

Med din logik är en kvinna avvikande om hon kan visa upp ben utan celluliter. Med min logik är hon avvikande när hon visar upp ben med celluliter.
Åkej, då hänger jag med i ditt resonemang och medger att jag också brukar resonera så.

Nej, jag känner inte Peter Siepen (även om han brukade hänga på ett av mina favorithak i slutet av 1990-talet). Jag tycker mest att Peter Siepen var ett så märkligt exempel på en modeikon eftersom han är så extrem i sitt klädmässiga uttryckssätt. Man måste nästan gå tillbaka till Army of Lovers glansdagar för att finna offentliga personer som klär sig lika udda. Hade du klämt till med, tja, David Beckham eller någon så hade jag inte protesterat. Han är ju, till skillnad från Peter Siepen, någon som kan påverka killars utseende nästan över en natt genom sitt val av frisyr, glasögon eller kläder.

(Utom mig då, för jag är en envis jävel som inte vill vara som alla andra. Jag har haft kavaj sedan 1994 - helt plötsligt i somras så hade varenda snorunge kavaj på sig. Vafan ska jag ha på mig nu då? Rutig flanellskjorta? Skinnväst? Regnjacka?)

Dewil

Rising

Vila i frid
Peter Snopen (Yeah, jag vet att vi är OT)

Jag tycker mest att Peter Siepen var ett så märkligt exempel på en modeikon eftersom han är så extrem i sitt klädmässiga uttryckssätt.
Jag går mest på hans attityd och med vilken attityd andra betraktar honom. Det här hälsosamma sundhetsposerandet samtidigt som att vara "festlig" - fast aldrig någonsin på ett roligt och flippat sätt - utan alltid på det här klassiga, stilfulla och tillrättalagt accepterade sättet. Det är lite som med dans. Viss typ av musik kan ingen komma undan med att dansa osexigt till. Å så finns det Junior Senior-musik som fungerar tvärtom; den kan man bara dansa på ett helt osexigt och flippat sätt till.

Siepen är den första sorten.

Det är därför vi måste förgöra honom.
(Kom ihåg att alla ickerökare är svårare att besegra och därför är värda mer poäng.)