Nekromanti Superrealistiska rollspel?

Hellmer

Veteran
Hej allihopa!
Jag satt runt kvällsbordet och funderade på om det finns några rollspel som försöker vara superrealistiska. Tänkte direkt på Eon, men jag vet inte hur realistiskt det egentligen är. Är det någon som känner till spel som försöker vara superrealistiska?

Det behöver inte vara inom någon specifik genre. Jag för min del tycker det hade varit roligt att spela ett superrealistiskt fantasy-spel med magi. Där man kanske kan lägga helande magier men måste tänka på blodförlust och om pilen sitter kvar, till exempel.

Inom datorspel vet jag att det finns några olika simulatorer. Till exempel skulle jag gissa på att Arma 2 räknas som det.

Vad har ni för erfarenheter, och vilka spel verkar mest realistiska? Kanske är det bara några delar inom vissa rollspel som är det.

God45

#PrayersForBahakan
Det här är den enda gången jag kommer tipsa om de här spelen fr jag gillar inte den här typen av spel men det finns två spel som gör exakt vad du vill ha:

EON: Svenskt spel med löjligt avancerade regler för... Allt. precis det där med blodflöde är EON.

Rolemaster: EON på crack. Så detaljerat att det nästan är ospelbart. Här är en länk till en actual play kampanj: http://rpgmp3.wikia.com/wiki/Rolemaster

Hellmer

Veteran
Jag vet att Eon är extremt regeltungt, jag har det hemma i bokhyllan :gremsmile:. Men hur realistiskt kan man säga att det är? Har bara spelat det några få gånger och det var ett tag sen sist.

anth

Vetefan
Folk som använder "realistisk" och "magi" i samma mening har nog missat vad antingen det ena eller andra ordet betyder. :gremsmile:

Men om du nu vill ha "realistisk magi" rekommenderar jag:
Authentic Thaumaturgy

Men jag varnar dig - det är minst lika komplicerat som EON eller Rolemaster.

Hellmer

Veteran
Anth
Haha! Kan stämma. Men jag tänker mig att striden kan vara realistisk, och sen att man inte bara kan dricka en "Health Potion" så mår man bra när man fortfarande har en pil i magen :gremtongue:.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja... The Riddle of Steel vet jag sades vara väldigt realistiskt, och hade tydligen massvis med efterforskningar kring svärdsfajtande som grund.

Tyvärr brukar realism blandas ihop med detaljism; finns det många regler känns det mer realistiskt. Jag vet att kamrater till mig klagat mycket på det vad gäller Eon, även om det kan ha varit en tidigare utgåva. Fontänblödningar, att kunna träffa båda öronen och näsan med en och samma pil, etc.

Numera tänker jag mig att realism nog egentligen snarare bara kan återfinnas i mer abstrakta regler. Om vi nu definierar realism som i att det ger så få avvikelser från verkligheten som möjligt. Varje regel du lägger till innebär nämligen alltid en massa saker som kompliceras och riskerar att bli mindre realistiska.

Sedan är det ju en fråga om vem som ska bedöma huruvida regelsystem är realistiska. Många rollspelare jag mött är ju "rollspelsskadade", eller "filmskadade". Man tror att slagsmål är som på film eller som i rollspel, och tycker att saker är "orealistiska" även när de är helt realistiska men bryter mot personernas "felaktiga" förväntningar.

Det system jag gillar mest, som jag upplever har bäst balans mellan regeltyngd och realism, är nog Volt, som också ligger till grund för mitt kommande rollspel More than Human. Jag kommer antagligen också att använda det till det mer jordnära Invasion.

Max Raven

T12-kultist
Hellmer said:
Jag vet att Eon är extremt regeltungt, jag har det hemma i bokhyllan :gremsmile:. Men hur realistiskt kan man säga att det är? Har bara spelat det några få gånger och det var ett tag sen sist.
Som jag minns det är det... Sådär.

Mycket detaljregler, men realismnivån, även om vi räknar bort magi och ickemänskliga varelser, sträcker sig till typ "du kan dö av en träff i huvudet om du inte har rustning".

Utanför strid så är det ungefär lika detaljerats som BRP (Drakar och Demoner) fast med lite sammankoppling till saker som utmattning för nedkylnig, t ex.

Du får dock en ganska god uppfattning om vad som händer i strid.

PAX

Jordisk Äventyrare
Western borde väl vara ett relativt realistiskt rollspel med tanke på miljön, rollpersonernas bakgrunder och de regler som inte bara omfattar strid. Dvs strids- och skaderegler säger inte allt om realism i ett rollspel.

Sjunde inseglet

Swordsman
Twilight 2013 är ganska ambitiöst när det kommer till att simulera stridssituationer. Man tar hänsyn till utmattning, ledarskap, stress, manövrering, vapen, nedhållande eld, moral och mycket mer. Kan varmt rekommenderas till de som tycker att en strid ska ta ett till tre spelmöten och att militär utbildning är ett krav för varje deltagare i spelgruppen.

Något i mig tyckte att det var fascinerande men jag skulle aldrig orka spelleda det själv. :gremsmile:

Edit: Namnet redigerat från Twilight 2020 efter Storugglas påpekande om att det heter Twilight 2013.

Storuggla

Champion
"Twilight 2020"

2020? Menar du 2013 håller jag med dig, jag blev sugen att använda reglerna till något när jag läste dem.

Storuggla, postapokalyptiskt discoäventyr

Sjunde inseglet

Swordsman
Ja. Hade en känsla av att jag fått årtalet fel. Jag försöker ändra ursprungsinlägget för att undvika missförstånd. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
krank said:
Tyvärr brukar realism blandas ihop med detaljism; finns det många regler känns det mer realistiskt.
Exakt. Jag tror att man måste lägga sig på en översiktligare nivå och ge spelledaren visst tolkningsutrymme för att uppnå något slags realism (speciellt om man vill ha en spelbar realism).

Lupus Maximus

Tekniker
Storuggla said:
Phoenix Command. Sjukt detaljerat. Sjukt rent generellt.
Eftersom t.ex. styrka (STR) och smidighet (AGI) sällan ändras kan man göra en hel del förberäkningar. Sedan några strategiskt placerade tabeller, och spelflödet ökar markant.

Men Phoenix Command är egentligen ett stridssystem för att simulera strid mellan små grupper (nåja, det fanns moduler för stridsvagnar och artilleri också). Det system som de hade i sina rollspelsprodukter var en nedskalad version. :gremsmile:

Lupus Maximus

Tekniker
God45 said:
Rolemaster: EON på crack. Så detaljerat att det nästan är ospelbart. Här är en länk till en actual play kampanj: http://rpgmp3.wikia.com/wiki/Rolemaster
Uppfattar du Rolemaster som realistiskt? Nyfiken på hur, om så är fallet.

Jag själv uppfattar det systemet som onödigt komplicerat och tillkrånglat, utan att vara varken avancerat eller realistiskt. Så jag hör gärna från de som har en annan uppfattning, och se om jag kan lära mig något nytt om det :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Lupus Maximus said:
God45 said:
Uppfattar du Rolemaster som realistiskt? Nyfiken på hur, om så är fallet.

Jag själv uppfattar det systemet som onödigt komplicerat och tillkrånglat, utan att vara varken avancerat eller realistiskt. Så jag hör gärna från de som har en annan uppfattning, och se om jag kan lära mig något nytt om det :gremsmile:
Såg du biten där jag sade att det var nästan ospelbart för att det är onödigt komplicerat och att ajg avskydde spelet? :gremsmile:

Det har en massa grejer om att man måste hindra blodflöde och sådant och inte bara kan kasta Cure light wounds som efterfrågades i startposten så därför tipsade jag om det :gremsmile:

Lupus Maximus

Tekniker
God45 said:
Såg du biten där jag sade att det var nästan ospelbart för att det är onödigt komplicerat och att ajg avskydde spelet? :gremsmile:
Jag såg "nästan ospelbart" och "EON on Crack". Det säger inget om du tycker det är realistiskt eller inte, samt inte att du avskyr det. Vissa går i gång på sånt :gremwink:

Det har en massa grejer om att man måste hindra blodflöde och sådant och inte bara kan kasta Cure light wounds som efterfrågades i startposten så därför tipsade jag om det :gremsmile:
Då vet jag varför det dök upp som exempel. Tackar :gremsmile: