Lupus Maximus
Tekniker
För mig är realism i rollspelsstrid när Är det går snabbt att slå fram resultat, så att man kan hålla uppe stress, samt att det finns risk för direkt dödande hugg. Men att man samtidigt kan ha ett barslagmål som leder till mer "smärtskada" än "trauma".Hellmer said:Hej allihopa!
Jag satt runt kvällsbordet och funderade på om det finns några rollspel som försöker vara superrealistiska. Tänkte direkt på Eon, men jag vet inte hur realistiskt det egentligen är. Är det någon som känner till spel som försöker vara superrealistiska?
Det behöver inte vara inom någon specifik genre. Jag för min del tycker det hade varit roligt att spela ett superrealistiskt fantasy-spel med magi. Där man kanske kan lägga helande magier men måste tänka på blodförlust och om pilen sitter kvar, till exempel.
För simulerande system riskerar att bli nedtungt, och missar snabbheten som jag anser måste finnas för att jag skall uppfatta det som realistiskt.
Skulle jag köra "realistisk fantasy" så skulle jag nog välja Runequest 6, och sedan improvisera vissa detaljer.
Arma 2 är den civila versionen av ett program som är till för att träna soldater. Men det finns moddar till Arma 2 om man vill få upp realismen ytterligare.Inom datorspel vet jag att det finns några olika simulatorer. Till exempel skulle jag gissa på att Arma 2 räknas som det.
Nu har jag fortfarande inte fått en chans att testa det ordentligt. Men uppmärksamhetssystemet i Noir får mig att misstänka att Noir är mer realistiskt än många system som vill simulera allt.Vad har ni för erfarenheter, och vilka spel verkar mest realistiska? Kanske är det bara några delar inom vissa rollspel som är det.