Nekromanti Supers

Krille

Super Moderator
Kårny hjältar?

"Har fakiskt funderat på en komisk "superhjälte" serie om folkhemmet sveriges försvarare för en interntidning i Kiruna."

Mä'fö'schöen, en får la ente glömme Väschöttabonnen?

Tepet Jikad

Veteran
Adventure! systemet. Det är som gjort (öh, ja, det /är/ gjort) för klassiska Mystery Men.

Jag är för tillfället inte helt säker på om jag ska köra en vanlig bordskampanj med min spelgrupp (om jag kan få dem att släppa Dekes jäkla hemgjorda grejer och spela med /mig/ nån gång), eller kanske en omgång på IRC, en liten kanal på Dalnet vid namn #Aeonverse

/images/icons/smile.gif

Sabelkatten

Swordsman
Re: Protest!

Jag avskyr avskyr avskyr fuzion-systemet, vilket verkar rätt likt Hero/Champions-reglerna.

Nästan ingenting gemensamt överhuvudtaget. Det finns en Champions-version av Fuzionreglerna, men den enda anledningen att spela med den är att man är Fuzion-fanatiker.

Reglerna är inte svårare en i Eon.

...och ungefär där slutade jag läsa. Nej, men seriously; avskyr man Fuzion så lär man ju inte vara något större Eon-regelsystem-fan heller, eftersom båda är:
1) Detaljerade (bra)
2) Plottriga (dåligt)
3) Inkonsekventa (dåligt)

Visst, gillar man detaljerade regler kanske man dyrkar Eon och Fuzion och bortser från klagomålen. Det är frivilligt.

Själv tycker jag inte om Fuzion men gillar Eon. Detaljerat och plottrigt är ju oftast synonymt så det är svårt att få bara det ena. Hurvida olika system är inkonsekventa har jag svårt att uttala mig om, jag tycker inte att vare sig Eon eller Champions är inkonsekventa.

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman
Svåra regler

Jag håller med att om man bara orka lära sig reglerna så är det fullt spelbart...

Problemet är att det kan man säga om vilket regeltungt spel som helst. Eller faktiskt vilken svår syssla som helst... Dvs bara man kan det är det hur enkelt som helst. Jo, det är sant.. men hur lång tid tar det att lära sig det så att man kan det?

Om reglerna är bra så kan det ju vara värt att lära sig dem. Gamla Western, Eon och Champions är spel som tar tid att lära sig men IMHO ger väldigt mycket när alla väl kan dem.

Jag diskuterade Western med en kille för ett tag sedan. Han tyckte det var omöjligt att köra färdigt en strid med mer än 4 pers (RP+SLP) på mindre än en helkväll. Själv har jag varit med om en strid med 10 pers (4 RP mot 6 SLP) som tog ca 4 timmar totalt (2-3 timmar spel, massa skitsnack...).

Strider i Eon är en plåga om inte alla kan reglerna.
"Vadå initiativ?"
"Jag slår honom!"
"Måste man deklarera försvarshandlingar?"
"Vadå bakåtsteg? Vad är det?"

Men när alla kan det...
"Jäklar, försvarare! Fan vad snabb han är!"
(Tänka...) "OK, jag tänker ducka och sticka honom lågt med mitt svärd!"
"Han hugger återigen mot din överkropp." (Rull, rull) "Och svär när du duckar. Ditt motanfall överraskar honom och han hoppar desperat bakåt..." (Rull, rull)

Bättre än i gamla DoD eller D&D.
"Jag slår."
"Han slår."
"Jag har sköld och parerar."
osv...

Jämförelsen med Eon är jag inte heller helt säker på att den håller. Tycker nämligen att det är så stor skillnad i genre att det rättfärdigar två olika typer av system. I Eon är en strid dödlig, en eller ett par träffar och även en vältränad person är nere för räkning rejält. Och då gör det inget med ett lite långsammare, mer detaljerat system. Champions å sin sida är (i grunden, jag vet att Herosystemet har gjorts mer generiskt) ett superhjältespel, där genren förespråkar action, snabbhet, mustiga beskrivningar av vad som händer efter en missad attack osv osv. Där tycker jag istället att det är mer passande med ett system som i sig är snabbare.

Poängen är att det är snabbt, när alla kan det. En färdig SPD-lista med alla RP och viktiga SLP och något sorts karta så att alla vet var alla är hela tiden (behövs egentligen i alla spel med mycket rörlig strid. Även DoD blir rörigt om alla karaktärer springer omkring med pilbågar och kastvapen.), då är inte striderna mycket långsammare än i D&D (OK, de är långsammare. Men med alla variationer som trots allt är en viktig anledning till att man spelar det spelet så måste det bli långsammare.).

/Henrik

Tepet Jikad

Veteran
Okej, jag har nu bestämt mig för att köra det på någon kväll i veckan på IRC, kanalen heter #Aeonverse (tills vidare), ligger på Dalnet, och de som är intresserade av kampanjen kan ju antingen maila mig eller dyka upp på kanalen. Fridens!

Sabelkatten

Swordsman
Re: Protest!

Att jag blandade ihop Fuzion och Champions var klantigt och jag ber om ursäkt.

Med tanke på att Fuzion-versionen är den enda som synts i affärerna på sistone /images/icons/sad.gif så är det ganska naturligt att blanda ihop dem.

När det gäller "inkonsekventa"... i GURPS så finns det tre olika tärningsslag: tabellslag, framgångsslag (slå under färdigheten eller grundegenskapen) och skadeslag. I min fudgevariant finns det ett - jag har bakat ihop skadeslag, stridsslag och framgångsslag (jag använder en kraftigt omgjord variant av de stridsregler som publicerades i Fudge Factor).

Det är väl en personlig preferens. Själv så gillar jag inte när skadeslag använder precis samma mekanik som färdighetsslag - det blir så lätt konstigt när skadorna hamnar utanför "skalan".
Tabellslag i GURPS? Bortsett från rena tabeller (och när du ska ha en sak slumpmässigt från en tabell finns det väl inte så många andra metoder?) så används väl inte något sådant i GURPS? Fast det kanske finns i supplement jag inte sett.

Eon blandar friskt med T4:or, T6:or, etc etc. Jag blir knäpp. Aldrig vet man vilken sort man ska använda.

Det var bara Neotech1 som använde något annat än T6 och T10. Men T10:orna kunde de förstås rensat bort i Eon/N2.

/Henrik