Svåra regler
Jag håller med att om man bara orka lära sig reglerna så är det fullt spelbart...
Problemet är att det kan man säga om vilket regeltungt spel som helst. Eller faktiskt vilken svår syssla som helst... Dvs bara man kan det är det hur enkelt som helst. Jo, det är sant.. men hur lång tid tar det att lära sig det så att man kan det?
Om reglerna är bra så kan det ju vara värt att lära sig dem. Gamla Western, Eon och Champions är spel som tar tid att lära sig men IMHO ger väldigt mycket när alla väl kan dem.
Jag diskuterade Western med en kille för ett tag sedan. Han tyckte det var omöjligt att köra färdigt en strid med mer än 4 pers (RP+SLP) på mindre än en helkväll. Själv har jag varit med om en strid med 10 pers (4 RP mot 6 SLP) som tog ca 4 timmar totalt (2-3 timmar spel, massa skitsnack...).
Strider i Eon är en plåga om inte alla kan reglerna.
"Vadå initiativ?"
"Jag slår honom!"
"Måste man deklarera försvarshandlingar?"
"Vadå bakåtsteg? Vad är det?"
Men när alla kan det...
"Jäklar, försvarare! Fan vad snabb han är!"
(Tänka...) "OK, jag tänker ducka och sticka honom lågt med mitt svärd!"
"Han hugger återigen mot din överkropp." (Rull, rull) "Och svär när du duckar. Ditt motanfall överraskar honom och han hoppar desperat bakåt..." (Rull, rull)
Bättre än i gamla DoD eller D&D.
"Jag slår."
"Han slår."
"Jag har sköld och parerar."
osv...
Jämförelsen med Eon är jag inte heller helt säker på att den håller. Tycker nämligen att det är så stor skillnad i genre att det rättfärdigar två olika typer av system. I Eon är en strid dödlig, en eller ett par träffar och även en vältränad person är nere för räkning rejält. Och då gör det inget med ett lite långsammare, mer detaljerat system. Champions å sin sida är (i grunden, jag vet att Herosystemet har gjorts mer generiskt) ett superhjältespel, där genren förespråkar action, snabbhet, mustiga beskrivningar av vad som händer efter en missad attack osv osv. Där tycker jag istället att det är mer passande med ett system som i sig är snabbare.
Poängen är att det är snabbt, när alla kan det. En färdig SPD-lista med alla RP och viktiga SLP och något sorts karta så att alla vet var alla är hela tiden (behövs egentligen i alla spel med mycket rörlig strid. Även DoD blir rörigt om alla karaktärer springer omkring med pilbågar och kastvapen.), då är inte striderna mycket långsammare än i D&D (OK, de är långsammare. Men med alla variationer som trots allt är en viktig anledning till att man spelar det spelet så måste det bli långsammare.).
/Henrik