Nekromanti supers

Storuggla

Champion
Mutants and Masterminds ska tydligen vara så moddat att det knappt är d20 längre. Om det kanske kan vara något. Ska komma nu utgåva snart, i höst eller så. Eller vinter.

Storuggla, gnom i natten

Honken

Hero
Hmm satt öh slöade framför x-men på tv och fasiken, vilka super rollspel finns det nuförtiden? Marvel superheroes finns kvar? Är det det enda? Spelar någon något annat? Kan något rekomenders!

Finns väl även Champions till Hero System.... Själv har jag ingen aning om hur det funkar. Vet bara att det finns.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Marvels

Marvel superheroes finns kvar? Är det det enda?
Nej, det finns inte kvar. Däremot finns det ett nytt spel som heter Marvel Universe Roleplaying Game. Jag har inte testat det, men det har ett väldigt annorlunda system. Man använder till exempel inte tärningar utan satsar en viss del av sin energi på varje handling man gör. Jag skulle tro att de flesta som köpt det använder det för att testa vem av Wolverine och Spindelmannen som skulle vinna en fajt.

/tobias

P Lex

Warrior
Marvel Universe RPG

Nej, det finns inte kvar. Däremot finns det ett nytt spel som heter Marvel Universe Roleplaying Game. Jag har inte testat det, men det har ett väldigt annorlunda system. Man använder till exempel inte tärningar utan satsar en viss del av sin energi på varje handling man gör.
Marvel Universe RPG (som Marvel Comics gav ut själva) lades ned efter två kampanjböcker (synd att de inte gav spelet en chans). Spelet är helt tärningslöst men fungerar i alla fall ganska bra. Reglerna är skrivna för att spela superhjälteserier, dvs man räknar serierutor istället för stridsrundor och man rollspelar actionfyllda strider istället för att rollspela vardaglig socialrealism (man behöver inte köpa mat eller kläder). MURPG är betydligt enklare än MSH (som innehöll rätt många buggar). Om man är såld på Marvel så är detta spelet, annars kan man nog lika gärna vänta till i höst då nya M&M släpps.

// Peter Lexelius

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Marvel Universe RPG

Marvel Universe RPG (som Marvel Comics gav ut själva) lades ned efter två kampanjböcker (synd att de inte gav spelet en chans).
Det är nedlagt alltså. Synd! Jag gillade det eftersom det var så medvetet annorlunda och eftersom de lyckades få ett helt rollspel att rymmas på ganska få sidor utan att man kände att något saknades.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
För den som vill ha riktigt hög powernivå på superhjältarna finns även The Authority RPG baserad på serien med samma namn. Spelet bygger på samma regelmotor som Silver Age Sentinels.

/Dimfrost

Erik_N

Warrior
Finns även en D20 variant på SAS, fast varför man skulle välja det alternativet är jag inte säker.

/Erik, gillar Tri-stat :gremgrin: