Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Kom på en grej.
Det här systemet är beskrivet för två kombattanter, men borde kunna byggas ut.
---
Ha figurer på ett inte allt för stort rutnät. 12x12 kvadrater. Olika vapen kan ha olika räckvidd.
Fyll en påse med 15 T6:or. De ska vara i tre olika färger, 5 av varje färg. Skaka påsen och ta fram 5 tärningar som rullas och läggs i mitten av bordet.
Varje kombattant behöver ha fyra tydliga platser att lägga sina tärningar på, de ska heta Anfall, Försvar, Förflyttning och Skada. Dessa kan ritas upp på var sitt papper.
---
De stridande turas om att ta tärningar från bordet. När en tärning tas fylls det på med en ny slumpad tärning ur påsen. Tärningen kan läggas på:
1. Förflyttning, flytta din figur lika många steg i rutfältet.
2. Anfall
(3. Försvar, om din motståndare lagt anfall i föregående drag)
Ett fjärde alternativ, som inte kräver tärning är:
4. Kraftsamla, tömma högarna med tärningar
---
Anfall och försvar
Den som lägger en anfallstärning har på något vis pucklat på motståndaren. När turen går över har den anfallnde två val:
1. Försvara sig
2. Strunta i det och göra en annan handling (1 eller 2 ovan), men även ta en skada
Om hen väljer 1 ska en tärning tas. Den behöver vara lika med eller högre än den tärning som användes vid anfallet. Därefter går turen över.
2 innebär att den anfallna agerar som vanligt men även behöver ta en skadetärning.
---
Regler för att ta och lägga tärningar, samt kraftsamling
Det går bara att lägga tärningar som är högre än den högsta tärningen i högen. Till exempel: om spelare A har tärningarna 1-3-4 i sin anfallshög kan hen bara lägga dit en femma eller en sexa.
Ett alternativ är att kraftsamla. Det innebär att alla tärningar i en hög läggs tillbaka i påsen. Detta kostar alltså en handling och turen går över. Undantag: om högen består av minst fyra tärningar i samma färg får ytterligare en handling utföras (ta en tärning och välja 1-3 ovan).
Det går inte att kraftsamla skadetärningarna.
---
Skador och stridens slut
Om man inte kan ta en försvarstärning eller väljer att avstå den till förmån för att själv agera måste man ta en skadetärning. Även skadetärningarna måste gå uppåt: om spelare B har skadetärningarna 1 och 3 måste hen ta 4, 5 eller 6. Om skadetärningen inte har samma färg som föregående skadetärning, måste ytterligare en tärning tas (detta gäller inte första skadan då ingen tidigare skadetärning finns).
Den som måste ta en skadetärning men inte kan har förlorat striden.
Det här systemet är beskrivet för två kombattanter, men borde kunna byggas ut.
---
Ha figurer på ett inte allt för stort rutnät. 12x12 kvadrater. Olika vapen kan ha olika räckvidd.
Fyll en påse med 15 T6:or. De ska vara i tre olika färger, 5 av varje färg. Skaka påsen och ta fram 5 tärningar som rullas och läggs i mitten av bordet.
Varje kombattant behöver ha fyra tydliga platser att lägga sina tärningar på, de ska heta Anfall, Försvar, Förflyttning och Skada. Dessa kan ritas upp på var sitt papper.
---
De stridande turas om att ta tärningar från bordet. När en tärning tas fylls det på med en ny slumpad tärning ur påsen. Tärningen kan läggas på:
1. Förflyttning, flytta din figur lika många steg i rutfältet.
2. Anfall
(3. Försvar, om din motståndare lagt anfall i föregående drag)
Ett fjärde alternativ, som inte kräver tärning är:
4. Kraftsamla, tömma högarna med tärningar
---
Anfall och försvar
Den som lägger en anfallstärning har på något vis pucklat på motståndaren. När turen går över har den anfallnde två val:
1. Försvara sig
2. Strunta i det och göra en annan handling (1 eller 2 ovan), men även ta en skada
Om hen väljer 1 ska en tärning tas. Den behöver vara lika med eller högre än den tärning som användes vid anfallet. Därefter går turen över.
2 innebär att den anfallna agerar som vanligt men även behöver ta en skadetärning.
---
Regler för att ta och lägga tärningar, samt kraftsamling
Det går bara att lägga tärningar som är högre än den högsta tärningen i högen. Till exempel: om spelare A har tärningarna 1-3-4 i sin anfallshög kan hen bara lägga dit en femma eller en sexa.
Ett alternativ är att kraftsamla. Det innebär att alla tärningar i en hög läggs tillbaka i påsen. Detta kostar alltså en handling och turen går över. Undantag: om högen består av minst fyra tärningar i samma färg får ytterligare en handling utföras (ta en tärning och välja 1-3 ovan).
Det går inte att kraftsamla skadetärningarna.
---
Skador och stridens slut
Om man inte kan ta en försvarstärning eller väljer att avstå den till förmån för att själv agera måste man ta en skadetärning. Även skadetärningarna måste gå uppåt: om spelare B har skadetärningarna 1 och 3 måste hen ta 4, 5 eller 6. Om skadetärningen inte har samma färg som föregående skadetärning, måste ytterligare en tärning tas (detta gäller inte första skadan då ingen tidigare skadetärning finns).
Den som måste ta en skadetärning men inte kan har förlorat striden.