Nekromanti superzorianriddare

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
"Dåliga" vapen...

<I>"Slutsats: Stavar suger i vilket fall....varför välja dåliga vapen när det finns bättre..."</I>

I lumpen spelade vi rätt så mycket rollspel. En av mina medspelare resonerade troligtvis så som du; han gjorde en lönnmördare som rollperson men envisades med att ha ett tvåhandssvärd: <I>"De andra vapnen gör ju så lite skada!"</I>

Ty så tänker en kobold.

 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Bah på dig själv

jag själv har en lönnmörade (i DoD, har just börjat med eon), men han har inget tvåhandssvärd, han kör med stilettdolkar och kastknivar...men om ni gillar stavar, så använd skiten...jag kan ju knappast hindra er...

<I>Innebär inte det att "de starka" är rätt korkade?</I>

varför skulle de strarka vara "rätt korkade"?
självklart blir inte de riktigt starka utnyttjade, eftersom dom inte äger någon barmhärtighet.


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Stav är bättre än svärd

ungefär så ja...


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Bah på dig själv

självklart blir inte de riktigt starka utnyttjade, eftersom dom inte äger någon barmhärtighet.

De lär ju inte få så mycket bra vänner precis... inte så smart då det är rätt bra att ha någon som är villig att hjälpa en om man råkar illa ut. M.a.o. kan barmhärtighet ha sina fördelar även ur ett rent egoistiskt perspektiv.
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Hmmm, jag är spontant lite skeptisk mot idén om en zorianriddare med tvåhandssvärd. I KV står en förklaring till varför de använder yxor ist för svärd, och religioner är väl knappast kända för att bryta traditioner/images/icons/smile.gif
Om han är frilansare kan man väl iofs tänka sig att han inte riktigt följer mönstret, så det borde väl kunna fungera. Men för att gå in på fråga 1 så: Vad har du emot Zhand-yxan? En yxa helt i stål tycker iaf jag är lite häftig och om du sedan låter honom ha en i varje hand också...(vet att det inte ingår i Zoriankämpens väg, men han var ju frilansare). Det borde definitivt göra honom dödlig. När det sedan gäller att vara cool så gillar jag extremt religiösa riddare, som ber innan striden (gärna högt till guden ifråga om förlåtelse för de ovetande som strax kommer att gå hädan), samt under striden inte tar det personligt utan bara gör sitt jobb. Och som efter striden omedelbart knäfaller och tackar sin gud. Jag hade gjort honom till en lågmäld, fåordig karaktär som dock definitivt menar vad han säger och inte tolererar ifrågasättande av sin tro. Kort sagt, idealbilden av en tempelriddare. Det skulle jag tycka var betydligt häftigare (och mer skrämmande) än t.ex. en vansinnig dreglande bärsärk iaf.

Melius frangi quam flecti
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: lite urspårat allt blivit [nt][OT]

<B>jag[/b] tror inte gud...


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
jupp

stav suger mot en bra rustning, jämfört med svärd... Å andra sidan har de flesta inte en tillräckligt bra rustning (plåt) och sannolikt inte på hela kroppen...

Kan av egen erfarenhet säga hur ont det gör att få upprepade stavträffar på fotlederna (fråg int) :/
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Det där med tvåhandssvärd har jag inget bättre svar på än att jag blev väldigt förtjust när jag på ett museum i Cambridge för några månader sedan fick se ett exemplar från 1500-talet som imponerade mig mäkta. Skitcoolt, med andra ord. Yxor, känner jag, är något som lämpligast används av vedhuggare och dvärgar. Den teologiska motiveringen till förbudet mot svärd anser jag vidare vara lite väl krystad. Jag kommer nog att skippar det förbudet när jag själv spelleder. Jag ska nog faktiskt lägga till en stridskonst för den militära grenen av zorianordern som baseras på någon typ av svärd (kanske framför allt stridssvärd). Jag håller dock med dig om vad du säger om fromhetens effekt på coolheten. Jag köper allt vad du säger om detta. Jag tänker mig min käre riddare som en tystlåten och lagom egensinnig figur, låt oss säga en mycket religiös variant av Clint Eastwood som han framträder i Sergio Leones spagettiwesterns.




- Targon, skrivare
 
Top