Nekromanti Sussy Says

God45

#PrayersForBahakan
Sussy Says
Jag har fallit in i att skriva ett mini-spel som handlar om förlorare som jobbar för Satan. Det är ett hack av Cthulhu Dark och det är menat för one-shots.

Skapa en karaktär
För att skapa din förlorare definierar du följande saker:

Namn: Välj ett namn som representerar dig.

Yrkesfärdighet: Vad din karaktär arbetar med. Passande yrken är saker så som Städare, Knarklangare, Revisor eller Prostituerad.

Annan färdighet: Något annat din karaktär är bra på men som inte är hennes yrke. Här har vi saker så som: Gillar att baka, Tolkien expert, Växte upp på landet eller Mördar folk ibland.

Konstig färdighet: Alla förlorarna har blivit märkliga av sin position vid utkanten av samhället, eller så har de drivits till utkanten av samhället för att de är konstiga. Välj en Konstig färdighet från listan senare i dokumentet eller hitta på din egen Konstiga färdighet tillsammans med spelledaren. Exempel på konstiga färdigheter är: Skottsäker (Skjutvapen kan inte skada dig. De klickar, missar eller exploderar i handen på skjuten. Andra sätt att skada dig fungerar fortfarande utmärkt.), Ser man på honom ju. (Om du tittar på någon kan du omedelbart veta alla detaljer om personens politiska åsikter och sexuella läggning/genus identitet.) eller Dålig smak i män (Du har en odefinierad grupp av småkriminella pojkvänner som bara råkar vara där när du få behöver något gjort.).

Spela spelet
När du spelar spelet beskriver spelledaren saker och så vidare. Du beskriver vad din karaktär gör. Ibland vill du att din karaktär gör något som skulle ha en dramatisk betydelse för handlingen om hon misslyckades med, då kommer spelledaren kräva att du rullar för det. I det här spelet rullar vi sexsidiga tärningar.

Du rullar alltid 1 tärning när du försöker göra något. Om din Yrkesfärdighet eller Annan färdighet skulle göra dig bättre på att göra saker i fråga (en Elektriker kopplar om ett larm eller någon som är Bra på att baka skall identifiera ingredienserna i en kaka) lägger du till en till tärning. Om din konstiga färdighet är relevant lägger du till en till tärning (om du skall hota någon och du kan se deras politiska åsikter eller sexuella läggning med dina krafter tillexempel). Du rullar sedan dina tärningar och tar de högsta av dem. På en 1:a som din högsta tärning misslyckas du katastrofalt, på en 2:a misslyckas du men lider inte bortom det, på en 3:a lyckas du delvis, på en 4:a lyckas du helt men det är inte precis imponerande och på en 5:a eller 6:a bara lyckas du.

Ibland rullar du mot en annan spelare (du rullar aldrig mot en spelledare person, din rullning gäller i konflikter med dem) och då vinner den som rullar högst. Rullar ni samma går ni vidare till den näst högsta tärningen och så vidare. Är alla dessa lika rullar man om.

Alla karaktärer kan ta 6 skada per session innan de dör. I strid med spelledare personer rullar spelaren som vanligt men om hen får en 2:a som resultat tar hon 1 skada från en obeväpnad motståndare, 2 skada från en motståndare med ett närstridsvapen och har motståndaren ett skjutvapen rullas 1d6 och hon tar så mycket skada. Rullar karaktären en 1:a som sin högsta tärning tar hon 2 skada från en obeväpnad motståndare, 3 skada från en motståndare med ett närstridsvapen och har motståndaren ett skjutvapen rullas en tärning +1 och hon tar så mycket skada.
Slåss spelarkaraktärer med varandra rullar de mot varandra , då vinner den som rullar högst och får göra skada. Obeväpnat gör en karaktär 1d2 skada. Med ett närstridsvapen gör karaktären 1d3 skada. Med ett skjutvapen gör en karaktär 1d6 skada. Med en Konstigfärdighet som kan skada någon gör en karaktär 1d6+1 skada.

Konstiga färdigheter
Alla de här är exempel. Du är fri att hitta på dina egna men du måste då göra det i samråd med spelledaren för jag litar inte på att du inte kommer skapa något som är för dumt (svårt i det här spelet) eller för mäktigt. Men duckar du de grejerna så kör hårt.

-Skottsäker (Skjutvapen kan inte skada dig. De klickar, missar eller exploderar i handen på personen som försöker skjuta dig. Andra sätt att skada dig fungerar fortfarande utmärkt.)

-Ser man på honom ju. (Om du tittar på någon kan du omedelbart veta alla detaljer om personens politiska åsikter och sexuella läggning/genus identitet.)

-Osynlig för myndigheter. (Ingen myndighetsperson, inklusive polisen, kan hitta eller identifiera dig. Du är osynlig för systemet).

-Dålig smak i män (Du har en odefinierad grupp av småkriminella pojkvänner som bara råkar vara där när du få behöver något gjort.)

-Spy fram spindlar (Du kan kräkas fram en svärm av stora, giftiga och syradroppande spindelliknande varelser. De skadar inte dig.)

-Ryktesspridare (Du kan starta ett rykte om någon som kommer sprida sig enormt snabbt och som kommer tros av alla som hör det om inte någon aktivt försöker övertyga en viss person som hört det om motsatsen.

-Dödskyss (Alla du kysser på munnen får aggresiv hjärncancer och om de överlever en månad så är det som en grönsak i en sjukhussäng).

-Jag har en sådan... (Du har alltid just vad som behövs i din ficka eller i bagageutrymmet på din bil. Bara saker som du skulle kunna fixa fram på en vecka i vanliga fall. Så en pistol eller en moped men inte en raketkastare eller en grävskopa.)

-Hitler time (Du kan få alla elektroniska kommunikatoner, radio, tv, telefonsamtal, skype och andra former av intrernet internet att istället bli eller visa Hitlers Nuremburg tal).

-Häxnäsa (Du kan lukta dig till barn, inklusive specifika barn, över vilket avstånd som helst.)

-Barnmorska (Om du rör en gravid kvinnas mage kan du modifiera det oföda barnet. Ändra hudfärg, längd, bota eller orsaka funktionshinder eller liknande. Du kan gå till onaturliga extremer med den här kraften)

-Karma (Om någon skadar dig blir de själva skadade på samma sätt fast dubbelt så illa. Tar du 2 skada tar din anfallare 4 skada. Det är väll en tröst medan du håller på att blöda ut?)

-Kannibal (Om du äter en del av någons hjärna får du hennes minnen i en timme.)

-Donken (Du läker alla sår, sjukdomar och skador om du äter en McDonalds Big Mac. Allt från ett skärsår till AIDS.)

Vad du är skyldig Sussy
Så du är skyldig en tjänst. Sussy är en medelålders, kedjerökande, översminkad, lätt överviktig och uppenbart uttråkad medelålders kvinna. Sussy har kommit till dig vid det mörkaste ögonblicket i ditt liv (än så länge...) och har erbjudit dig att hjälpa dig ur dina problem mot en framtida tjänst. Du har accepterat och återvänt till ditt kassa liv tills det att en spelsession börjar och Sussy kallar in sin tjänst. Sussy vill att du skall göra aktiviteter som karaktärer gör i urban fantasy/horror/weird fiction scenarion. Det kan vara att du skall stjäla eller hitta ett visst föremål (dålig staty, konstig tavla, ogudlig sexleksak), mörda någon (vagt magisk person, märklig gängledare, kultledare), undersöka en märklig företeelse eller något annat. Ibland är det rakt upp och ner Call of Cthulhu grejer, ibland känns det mer som ett vagt övernaturligt gängslagsmål och ibland är det bara skumt.

Vad händer om du inte går med på att göra Sussy den där tjänsten du är skyldig henne? Dealen försvinner till att börja med. Cancern kommer tillbaks, gängmedlemarna börjar följa efter dig igen, dina pengar försvinner från ditt konto och ditt barn dör. Om du fortfarande vägrar börjar ditt liv gradvis förintas. Rykten om att du är pedofil börjar spridas, du krävs på enorma skadestånd och din flickvän får AIDS.

Om du dödar Sussy dör hon. Och sedan kommer hon tillbaks senare. Du kan knivhugga henne, skjuta henne eller dumpa henne i cement. Det hjälper inte. Hon försvinner när du vänder ryggen till om du försöker kidnappa henne. Hon verkar inte bli så arg över det här, mer irriterad.

Vem är Sussy? Inte viktigt för handlingen egentligen. Men den lättaste förklaringen är att hon är Djävulen. Specifikt djävulen från folkhistorier där han sluter avtal vid vägkorsningar och spelar fiol om bönders själar. Hon kan också vara Nyarlathotep om det är vad du gillar. Eller bara en lagom otrevlig häxa.

Om du misslyckas med ett uppdrag för Sussy men gjorde ditt bästa förstår hon. Du är skyldig henne två tjänster nu men inget annat dåligt kommer hända. Det här är det primära sättet som karaktärer kommer tillbaks till att vara med i flera one-shots.

Exempel karaktärer

Ali Al-Safik
Jobb färdighet: Neurokirurg

Annan färdighet: Taxichaufför

Konstig färdighet: Skottsäker (Skjutvapen kan inte skada dig. De klickar, missar eller exploderar i handen på skjuten. Andra sätt att skada dig fungerar fortfarande utmärkt.)

Vad du är skyldig Sussy: Sussy gjorde något så att du och din familj fick uppehållstillstånd fast ni redan hade fått avslag.

Jan Karlsson
Jobb färdighet: Elektriker

Annan färdighet: Växte upp på landet

Konstig färdighet: Ser man på honom ju. (Om du tittar på någon kan du omedelbart veta alla detaljer om personens politiska åsikter och sexuella läggning/genus identitet.)

Vad du är skyldig Sussy: Du var döende i cancer tills du slöt ett avtal med Sussy. Du är nu helt frisk.

Sandra Nyström
Jobb färdighet: Spice langare

Annan färdighet: Onödigt grymt våld

Konstig färdighet: Osynlig för myndigheter. (Ingen myndighetsperson, inklusive polisen, kan hitta eller identifiera dig. Du är osynlig för systemet).

Vad du är skyldig Sussy: Du höll på att bli mördad av en grupp andra langare över pengar du var skyldig dem. Sussy hjälpte dig betala av skulden och räddade livet på dig.

Samra Balic
Jobb färdighet: Lokalvårdare

Annan färdighet: Ta hand om djur

Konstig färdighet: Dålig smak i män (Du har en odefinierad grupp av småkriminella pojkvänner som bara råkar vara där när du få behöver något gjort.)

Vad du är skyldig Sussy: Din mamma var en grönsak efter en stroke. Du slöt ett avtal med Sussy och nu är hon fullt frisk igen.

Martin Roos
Jobb färdighet: Småföretagare

Annan färdighet: Gillar att baka

Konstig färdighet: Spy fram spindlar (Du kan kräkas fram en svärm av stora, giftiga och syradroppande spindelliknande varelser. De skadar inte dig.)

Vad du är skyldig Sussy: Du var inlåst på ett psyksjukhus där personalen torterade, drogade och vägrade släppa dig. Sussy fick ut dig.

God45

#PrayersForBahakan
wilper;n244538 said:
Fantastiskt! Mycket coola specialkrafter.
Tack :) Jag skrev krafterna först till en Kult grej. Men de fungerade inte riktigt där så jag satte ihop resten för att ha någonstans att ha dem.

Genesis

Ni dés ni maître
Känns som en lite mer badass variant av Kill Puppies for Satan. Men det behövs ju en tabell för att rulla fram scenarion, i stil med InSpectres eller Lasers & Feelings.

God45

#PrayersForBahakan
Genesis;n244552 said:
Känns som en lite mer badass variant av Kill Puppies for Satan. Men det behövs ju en tabell för att rulla fram scenarion, i stil med InSpectres eller Lasers & Feelings.
Hmmm... Du har rätt. Det kan jag skriva en!

2097

deleta mitt konto tack
Jag trodde först det var en annan Susy!

God45;n244528 said:
Sandra Nyström
Har du lagt in mig i spelet?!

Jobb färdighet: Spice langare
Check!

Annan färdighet: Onödigt grymt våld
Check!

Konstig färdighet: Osynlig för myndigheter. (Ingen myndighetsperson, inklusive polisen, kan hitta eller identifiera dig. Du är osynlig för systemet).
Check! Zeroed baby!!! (Att lära sig hacka på 90-talet var det bästa, det var en härlig tid! Innan dom uppfann det där jävla SSL????)

Vad du är skyldig Sussy: Du höll på att bli mördad av en grupp andra langare över pengar du var skyldig dem.
Check! Obs dom trodde bara jag var skyldig dom det. Men jag hade inte lånat från dom, jag hade bara snott det rakt av.

Sussy hjälpte dig betala av skulden och räddade livet på dig.
OK du har fiktionaliserat en grej åtminstone. Puh!

Finns det någon typ insight-liknande mekanik? Det är ju en del av tension i CD. Att det blir som brädspelet The Cure (eller Roll through the Ages av samma designer som The Cure) att man kan rulla men det finns en poison på tärningen som man inte vill ska komma upp.

Kan tänka mig... Sussys krokar i dig på något sätt? We have such sights to show you?

God45

#PrayersForBahakan
2097;n244591 said:
Jag trodde först det var en annan Susy!

Har du lagt in mig i spelet?!

Check!

Check!

Check! Zeroed baby!!! (Att lära sig hacka på 90-talet var det bästa, det var en härlig tid! Innan dom uppfann det där jävla SSL????)

Check! Obs dom trodde bara jag var skyldig dom det. Men jag hade inte lånat från dom, jag hade bara snott det rakt av.

OK du har fiktionaliserat en grej åtminstone. Puh!

Finns det någon typ insight-liknande mekanik? Det är ju en del av tension i CD. Att det blir som brädspelet The Cure (eller Roll through the Ages av samma designer som The Cure) att man kan rulla men det finns en poison på tärningen som man inte vill ska komma upp.

Kan tänka mig... Sussys krokar i dig på något sätt? We have such sights to show you?
Visste inte att det var ditt efternamn alls :p Sorry om jag missrepresenterat dig i mitt dumma spel.

Jag funderar på att lägga in insanity tärningen igen mer eller mindre rakt av men koppla den till att man blir skadad om den är högst istället, eller att man blir konstigare då.

2097

deleta mitt konto tack
Haha ja nej jag heter inte Nyström så det var en annan förändrad detalj och det är inte melange jag langar utan vanligt vatten. Vanligt vatten med några rejäla matskedar LSD. Så det är lite små tweaks här&där!

God45

#PrayersForBahakan
2097;n244601 said:
Haha ja nej jag heter inte Nyström så det var en annan förändrad detalj och det är inte melange jag langar utan vanligt vatten. Vanligt vatten med några rejäla matskedar LSD. Så det är lite små tweaks här&där!
Hahahahah, men då så :) Då står jag för allt!

CapnZapp

Myrmidon
Har hört talas om flera Susy och några Sussi men detta är första Sussy

(Stussy däremot)

God45

#PrayersForBahakan
CapnZapp;n244642 said:
Har hört talas om flera Susy och några Sussi men detta är första Sussy

(Stussy däremot)
(Det är för att jag kan skriva Sussy med skrivstil för hand så det ser ut som Satan :p )