Skymning
Nattens barn
- Joined
- 3 Feb 2020
- Messages
- 146
SVÄRDETS SÅNG - MÖRKRETS SVARTA HJÄRTA
Mörkrets svarta hjärta är en hex crawl som utspelar sig i en mörk fantasyvärld som är starkt inspirerad av världsbygget i Svärdets Sång och Tolkiens klassiska sagor. Världen skapas fortlöpande av spelledaren med hjälp av spelarnas idéer, och spelarna får även hjälpa till att hitta på lore, personer, namn, platser, folkslag och annat som kan fylla världen. Äventyret utgår från ett grunduppdrag som löper genom hela kampanjen som en röd tråd, samt några personliga uppdrag som passar varje spelares bakgrund. Dock får spelarna göra precis vad de vill, gå vart de vill och göra alla uppdrag i den ordning de själva väljer. När spelarna kommer till en ny hexagon slumpas händelser fram på en mängd olika tabeller och spelledaren vet precis lika lite som spelarna vad som väntar härnäst. Välkommen till Mörkrets svarta hjärta …
Varning för vuxet innehåll!
VÄRLDEN
Här följer en kortfattad beskrivning av världen, kalendern och de viktigaste gudarna. För er som vill hoppa direkt in i berättelsen, se ”Prolog” längre ned.
Världens namn: Urd
Ravland: Det område rollpersonerna lever i (området som kartan vi spelar på innefattar).
Styrelseskick: Många byar har eget styre, men vissa områden styrs av lokala hövdingar.
De förstfödda: Alver och dvärgar
Skapelsesägen: Från början var Urd bara en liten stenkula, men dvärgarna arbetade med den och ökade dess massa. De skapade bergen och grävde ut flodfåror och havsdjup. Alverna gjorde Urd grön och levande. De spred växtlighet och fyllde dvärgarnas utgrävningar med klart vatten.
Men allt var inte gott. Det uppstod även ondska på Urd i form av demoner och monster. I långa, svåra krig kämpade ondskan och godheten mot varandra. Alver och dvärgar skapade tillsammans en slavras av dumma, men starka och farliga varelser, som kallades orcher. Med orchernas och gudarnas hjälp lyckades de fördriva ondskans makter djupt ner i underjorden och låsa dem inne. Orcherna var de som fick fösa ner demonerna, men eftersom dvärgarna och alverna inte längre tyckte orcherna hade någon plats på Urd, låste de in dem tillsammans med ondskan.
När Urd åter var en säker och vacker plats kom människan för att bosätta sig bland de övriga släkterna. Människorna blev snabbt fler och har kommit att bli det släkte som dominerar världen.
Bifur och Aelion: Urds två stora månar. De representerar en dvärg och en alv som skyddar Urd. När Domedagsstjärnan faller mot Urd träffar den Aelion. Halva månen krossas.
Stjärnebron: Bitarna av den krossade månen Aelion bildar ett asteroidbälte kring Urd. Detta lyser på nätterna likt en glittrande väg i skyn och kallas därför Stjärnebron.
Mörkret: För ca femton år sedan slog Domedagsstjärnan ner i Ravland och fick Urd att spricka. En ondskefull, mörk dimma sipprade upp ur marken och täckte Ravland. I dimman rör sig främmande och onda varelser. De döda får inte alltid längre vila och djur kan ändra skepnad. Demonerna som har varit inlåsta under jorden har börjat kräla sig ut.
Det är en svår tid, där man bara vågar vara ute på dagen. Man kan endast leva på det som finns i det närmaste området. Varelser och djur svälter och världen är grå. Man ser aldrig himmelen och solen är bara en disig skiva. Naturen tar över och alla vägar växer igen.
De som ger sig ut i Mörkret kommer för det mesta aldrig tillbaka, men om de gör det är de världsfrånvända och tystlåtna. De blir aldrig sig själva igen och talar aldrig om sina upplevelser.
Mörkret ligger tätt i 15 år, men sedan börjar dimman att lätta…
Nattvandrare: Ett fåtal, modiga personer som kan motstå dimmans fasor och vågar röra sig ute i den mörka, farliga världen. De kommer någon gång ibland till byarna med nyheter, berättelser och lite varor att byta med.
Marodörer: Gäng av stråtrövare som lever ute i Mörkret. De har alla blivit galna av dimman. De gör ibland räder mot byar och samhällen.
Uppfattningar:
- Dvärgar tycker alverna är lata och fina i kanten.
- Alverna tycker dvärgarna är gnetiga och sträva.
- Ingen är speciellt förtjust i människorna, och människorna är rädda för allt de inte förstår eller känner till.
- Halvlingar är glada, trevliga och har stark gemenskap. De är inte så farliga ensamma, men bråkar du med en så bråkar du med alla. Men är de inte lite för glada? Vad är det de döljer? Har de skatter gömda i sina små hålor?
- Orcherna hatar alver och dvärgar djupt. Mot människor är de likgiltiga.
Kuriosa:
- De magiska föremål som finns i Ravland är alla tillverkade av gudarna (eller demonfurstarna) och har givits till deras hjältar i krigen.
- Dvärgar har bara fyra fingrar.
- Svartalfer är halvlingar som råkade bli instängda under jorden tillsammans med ondskan. Under århundradena blev de påverkade, mörka och förändrade.
- Skymningsört är en drog som röks i pipa. Används ibland av druider eller shamaner.
KALENDER
(Inspirerad av idéer från Erik Granström och Fenhorn)
Tideräkning: När Mörkret äntligen lättar efter 15 långa år påbörjas en ny tideräkning. År 0 EM (Efter Mörkret).
Månader:
Midvinter (Januari)
Åldervinter (Februari)
Ungvår (Mars)
Midvår (April)
Åldervår (Maj)
Ungsommar (Juni)
Midsommar (Juli)
Åldersommar (Augusti)
Unghöst (September)
Midhöst (Oktober)
Ålderhöst (November)
Ungvinter (December)
Veckodagar:
Soldag (för att förbereda, läsa omen, tala till himlen)
Måndag (för magi, hemligheter, mysticism)
Bloddag (när du går ut i krig eller slaktar djur)
Jorddag (för odling, gödsling, sex)
Växtdag (för prestation, utbildning, byggande)
Skördedag (för att samla, byta, äta gott)
Stilledag (för begrundande, bön, rening, omvärderande, råd, beslutande)
GUDAR
Korp: Den äldste och visaste guden. Krigets och skaldekonstens gud.
Åska: Åskans och styrkans gud.
Räv: Slughetens gud. Skojaren. Upptågsmakaren.
Katt: Kärlekens, sexualitetens och det magiska helandets gudinna.
Nåd: Fredens, nådens och läkekonstens gudinna.
Pil: Jaktens gudinna.
Fjellhakker: Dvärggud. Bergsskaparen. En av de förstfödda dvärgarna som skapade Urds bergsmassiv.
Sten: Grottformaren. Stenvättarnas stengud. Ärkefiende till Fjellhakker.
HUVUDPERSONERNA
EMBLA RÖLLEKA (Spelas av Kim)
Släkte: Alv
Yrke: Druid
Kön: Kvinna
Beskrivning: Embla är liten, har honungsblont hår, fräknar och melerade ögon. Hon är pragmatisk, har ett gott hjärta och vill gärna hjälpa andra. Embla suktar efter kunskap.
Bakgrund: Se prolog.
Familj & Vänner
- Aska: Dvärg. Adoptivmor. Medelålders. Förtjust i byns smed Sven. Blev tagen som slav av stråtrövaren Varg.
- Sven: Dvärg. Smed. Medelålders. Embla ser upp till Sven, han är snäll mot henne. Sven är förtjust i Aska. Blev tagen som slav av stråtrövaren Varg.
- Tova: Dvärg. Druid. Emblas lärare.
- Vidda: Dvärg. Emblas assistent i Stenbro. 16 år. Hon är väldigt ny som helare. Okunnig och lite virrig.
DOVUS SAKFINNARE (Spelas av Pontus)
Släkte: Dvärg
Yrke: Nasare
Kön: Man
Beskrivning: Dovus är robust med en tjock näsa, ett mindre rödbrunt skägg och sparar ut håret till en hästsvans. Han är en mycket uppfinningsrik hantverkare och håller på att lära sig nasarkonsten av sin far. Dovus har näsa för guld och kan nästan alltid nosa fram skatter där ingen annan hittar dem. Han är mycket girig och i hemlighet hatar Dovus att pengar gör honom svag.
Bakgrund: Se prolog.
Familj & Vänner
- Bjalfy: Far. Sniken och strikt kuriosahandlare. Gammal. Driver en liten kuriosa- och diversehandel tillsammans med Ylva.
- Ylva: Mor. Snål. Kuriosahandlare. Medelålders. Blev tagen som slav av stråtrövaren Varg.
- Modulf: Bror. 10 år äldre än Dovus. Gruvarbetare. Har blivit arbetsledare i gruvorna. Har fru och två barn. Modulf och Dovus tävlar/tränar ofta knivstrid. Vinnaren får äran att ha den fina dvärgdolken "Snabb" med bronsskaft och dvärgiska symboler.
- Svanhild: Dvärg. Gyllene hår, blå ögon, bastant. Ler ofta. Bagare. Har en mycket gammal mormor som kan allt om goda bakverk. Dovus flickvän, men förhållandet är ansträngt och de bråkar mycket. I hemlighet har Svanhild strulat med Skade.
SKADE (Spelas av Dennis)
Släkte: Alv
Yrke: Tjuv
Kön: Kvinna
Beskrivning: Skade är slank med kolsvart hår och blek hy. Hon är mycket smidig, fingerfärdig och är en expert på gifter. Skade har en sval yta, men gör allt för att skydda dem hon tycker om.
Bakgrund: Se prolog.
Familj & Vänner
- Tjatse: Far. Samlare. Blev tagen som slav av stråtrövaren Varg.
- Idun: Mor. Äppelodlare, före detta jägare. Lugn och samlad, men drar sig inte för att plocka fram bågen om det behövs.
- Njord: Bror. 2 år äldre än Skade. Fiskare. Drömmer om att få ge sig ut på havet och fånga storfångsten.
- Ulv: Människa. Nattvandrare. Medelålders. Tidigare tjuv. Skade och Ulv finner varandra. Ulv lär henne om dyrkar, tjuvknep och om människornas kultur och seder.
STEINAR TORSTENSSON (Spelas av Leo. Kommer in senare i spelet.)
Släkte: Människa
Yrke: Krigare
Kön: Man
Beskrivning: Steinar har långt, brunt hår, blå ögon och renrakat ansikte. Han är reslig, stark och vältränad trots att han är den yngste i gruppen, bara 17 år. Steinar vet inte mycket om världen, men han är modig och inte sen med att rusa in i en strid. Steinar har ett glödande hat mot orcher.
Bakgrund: Steinar föddes i en liten by nära Älvsjö som hette Ekvik. När han var liten blev byn först överfallen av stråtrövaren Varg och senare, under Mörkret, av orcher som ödelade byn och dödade alla. Steinar lyckades fly till Älvsjö där vakten Bram Hranfastsson tog sig an honom. Sedan dess har Steinar tränat till byvakt under Bram.
Familj & Vänner
- Svein Torstensson: Äldre bror. Blev tagen som slav av stråtrövaren Varg.
- Bram Hranfastsson: En äldre man som bor ensam i Älvsjö. Jobbar som vakt och hittade Steinar när han vandrade blodig från Ekvik. Hård och sträng.
RAGNVALD DUNDERSON (Spelas av Emil. Kommer in senare i spelet.)
Släkte: Människa
Yrke: Ryttare
Kön: Man
Beskrivning: Ragnvald är reslig, mörkhårig och har alltid hakan täckt av tredagarsstubb. Han är eftertänksam och ständigt på vakt. Ragnvald är en mycket skicklig bågskytt, spejare och hästförare. Hans bästa vän är den vita hästen Gasten, vars sida Ragnvald sällan lämnar, och då han inte får vara nära sin vän blir han snabbt ängslig.
Bakgrund: Ragnvald kommer från Dahoman slätt där ryttarfolket föder upp sina dahomanhästar. Byn styrs av ett äldsteråd och försörjer sig på jordbruk, hästuppfödning och träning av hästar.
Familj & Vänner
- Dahomanhästen Gasten
- Ulvar Dunderson: Far.
- Reidun Dunderson: Mor.
- Hilda Hansdotter: Ragnvalds Kusin. Dotter till en i rådet. Skulle gifta sig med en nära vän till Ragnvald. Blev tagen som slav av stråtrövaren Varg.