centerbord
Veteran
- Joined
- 10 May 2016
- Messages
- 8
Hej! Sitter och knåpar på svältregler till Symbaroum. Här är två förslag. Kommentarer? Balanserat?
Mat alt 1 med felaktig matematik
Svält påverkar tålighet. Om rollpersonerna vilar eller har mycket låg aktivitetsgrad förlorar de 1 tålighet efter totalt fyra missade dagsransoner, alltså t.ex. efter åtta dagar med vila och halva dagsransoner eller efter 6 dagar med tredjedels ransoner eller drygt 5 dagar med fjärdedels ransoner.
Vid aktivitet förloras tålighet dubbelt så fort, alltså 1 tålighet för varannan missad total dagsranson, alltså efter 4 dagar med halv dagsranson och aktivitet, 2 dagar med fjärdeles ranson och aktivitet osv.
Mat alt 2 kanske bättre
Missade dagsransoner ger energibrist. Detta ackumuleras och beror på energiåtgången. Vid låga energinivåer inträder svält och tålighet sjunker. Tålighet kan återupptas när energinivåerna gått över svältgränsen. Grav svält försvårar även samtliga tärninggslag.
Energinivå = tålighet (vilket är samma som styrka men aldrig under 10). Energinivån kan aldrig överstiga tålighet.
Normal dagsranson = +1 energi
Halv dagsranson = +0,5 energi osv.
Normal aktivitet = -1 energi
Vila = -0,5 energi
Extrem fysisk ansträngning = -1,5 energi osv.
Vid energi/2 inträffar svält, då får RP +1 på alla svårighetsgrader vilket ökas med +1 för varje steg energi minskar. Vid energi <= 0 tas 1 tålighet i skada per dygn. Tålighet kan ej återfås i svälttillstånd, dvs <= energi/2.
Mat alt 1 med felaktig matematik
Svält påverkar tålighet. Om rollpersonerna vilar eller har mycket låg aktivitetsgrad förlorar de 1 tålighet efter totalt fyra missade dagsransoner, alltså t.ex. efter åtta dagar med vila och halva dagsransoner eller efter 6 dagar med tredjedels ransoner eller drygt 5 dagar med fjärdedels ransoner.
Vid aktivitet förloras tålighet dubbelt så fort, alltså 1 tålighet för varannan missad total dagsranson, alltså efter 4 dagar med halv dagsranson och aktivitet, 2 dagar med fjärdeles ranson och aktivitet osv.
Mat alt 2 kanske bättre
Missade dagsransoner ger energibrist. Detta ackumuleras och beror på energiåtgången. Vid låga energinivåer inträder svält och tålighet sjunker. Tålighet kan återupptas när energinivåerna gått över svältgränsen. Grav svält försvårar även samtliga tärninggslag.
Energinivå = tålighet (vilket är samma som styrka men aldrig under 10). Energinivån kan aldrig överstiga tålighet.
Normal dagsranson = +1 energi
Halv dagsranson = +0,5 energi osv.
Normal aktivitet = -1 energi
Vila = -0,5 energi
Extrem fysisk ansträngning = -1,5 energi osv.
Vid energi/2 inträffar svält, då får RP +1 på alla svårighetsgrader vilket ökas med +1 för varje steg energi minskar. Vid energi <= 0 tas 1 tålighet i skada per dygn. Tålighet kan ej återfås i svälttillstånd, dvs <= energi/2.