Ederna ska gärna ha en motsvarande fördel för handlingen att lyckas genomföra eden. Men det har säkert redan nämnts.
Earthdawn har ett schysst edssystem där det finns blodseder att utföra handlingar, vänskapspakter och själaband.
Sedan kan man ta inspiration av gessa som finns i keltisk myt, men där handlar det mest om en begränsning eller en ed som en person får när han föds. Sedan måste han leva upp till detta under sitt liv annars kommer något illa att hända.
Ju mer man offrar desto starkare blir eden och dess effekt. Bryter man eden blir konsekvenserna ödesdigra.
Ett sätt att visa på hur stark en blodsed är kan vara att symbolisera det med en temporär KP-skada som i Earthdawn, dvs att så länge eden är i funktion så har rollpersonen en sänkt KP. Funkar antagligen bäst i DOD6 där man har lite fler KP att ta av. Bryter man eden blir skadan permanent.
Vilket sätt man än löser det på är eder häftiga och är en sak jag tycker ska ta sig fysiska proportioner. I en fantasyvärld ska ord och löften ha sådan makt att de skapar reella effekter.