Nekromanti Svära eder

Rickard

Urverk speldesign
Re: Spånor

Han och sedan Nattugglos said:
Svär man vid sin gud så försöker man göra bot via kyrkan

Nix, via guden ! :gremelak:
"...göra bot till sin gud via kyrkan", menade jag.. Argh, när ska jag lära mig att skriva vad jag tänker?

/Han som gör ett menlöst, självhävdande inlägg

Basenanji

Postd20modernist
Å andra sidan...

...kan det bli ett intressant in-gameresultat av att man har grymt strukturerade regler kring edsbrytandet. Då kanske spelarna kommer gambla kring huruvida det är vettigt att välja att bryta den där eden och få modifikation_X eller att hålla eden och behöva fullfölja uppdrag_Y...

Jag hoppas inte att du tror att jag inte gillar regler- det gör jag. Jag blev bara nyfiken på hur du skulle kunna tänka dig att göra i praktiken. Jag menar, du verkar ju vara en grym SL. :gremwink:

/Basenanji

Brunalven

Warrior
Ederna ska gärna ha en motsvarande fördel för handlingen att lyckas genomföra eden. Men det har säkert redan nämnts.

Earthdawn har ett schysst edssystem där det finns blodseder att utföra handlingar, vänskapspakter och själaband.

Sedan kan man ta inspiration av gessa som finns i keltisk myt, men där handlar det mest om en begränsning eller en ed som en person får när han föds. Sedan måste han leva upp till detta under sitt liv annars kommer något illa att hända.

Ju mer man offrar desto starkare blir eden och dess effekt. Bryter man eden blir konsekvenserna ödesdigra.

Ett sätt att visa på hur stark en blodsed är kan vara att symbolisera det med en temporär KP-skada som i Earthdawn, dvs att så länge eden är i funktion så har rollpersonen en sänkt KP. Funkar antagligen bäst i DOD6 där man har lite fler KP att ta av. Bryter man eden blir skadan permanent.

Vilket sätt man än löser det på är eder häftiga och är en sak jag tycker ska ta sig fysiska proportioner. I en fantasyvärld ska ord och löften ha sådan makt att de skapar reella effekter.