Nekromanti Svärd

morkbollen_UBBT

Warrior
fan, tillbaka till topic...

Nej, jag tror inte det är bra att skilja färdigheter åt, eftersom det bara blir mer onödiga färdigheter. Att lägga till stridserfarenhet tycker jag också är onödigt då jag tror alla förväntar sig att krigaren i gruppen har det. Ifall man spelar speciellt att dom inte har det kan man väl hellre lägga till en sak som ger minus eftersom att han inte har det...

Att ett hugg skulle vara fett lätt håller jag lätt med om, men vad folk glömmer är att det inte bara är att träffa utan att göra skada också som gäller... Nu har jag bara lite kampsports erfarenhet, men jag skulle tippa på att det bygger på liknande principer. När man tränar upp sina slag, hugg, sparkar, skallningar så är det inte bara för att träffa utan framför allt för att göra dom snabba, hårda och dålda(så att motståndaren inte ser dom komma).

Om motståndaren inte genomför sina tekniker kan man ju bara ignorera dom och snabbt kontra. Vad jag skulle vilja se är att skadan ökar med färdigheten i fråga, dock bero på motståndet, men det är ju bara jag...

Gladius [OT]

Jag är helt ute ur tråden, men måste bara påpeka för att försöka dämpa en populär myt.

[ QUOTE ]
en gladius har jag för mig var ett sticksvärd

[/ QUOTE ]

Det är en väldigt vanlig myt som även en del historiker har fått för sig pga felaktiga antaganden på 1800-talet då man fått för sig att stick är helt överlägset hugg. Legionärerna övade och använde hugg flitigt. Ville bara påpeka för att myten inte ska sprida sig.

DODswe4

Hero
Re: fan, tillbaka till topic...

Vad jag skulle vilja se är att skadan ökar med färdigheten i fråga, dock bero på motståndet,
Det e ju abra ta skadan beroende på differansen
EX: säg att Olle har 10 i svärd medans Niklas har 21 då får Niklas +11 i skada (eller om det nu ska vara delat med något).

Sen kan man ju också ha så att vapnet har en bas skada typ litet svärd 3 i skada vanligt svärd 6 stort svärd9
EX: nu slås Olle och Niklas med olika vapen dessutom Olle har fått ett stort svärd skadan e 9 enbart, men Niklas har fått en sketen bordskniv (skada 0) han har alltså bara sin skada Bonus (eller vad man nu ska kalla det) på 11.

Sen finns det en massa andra grejer man kan tänka på, som att skadorna inte är riktigt genom tänkta i detta inlägg.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: fan, tillbaka till topic...

"Att ett hugg skulle vara fett lätt håller jag lätt med om, men vad folk glömmer är att det inte bara är att träffa utan att göra skada också som gäller..."

Nja, det här var ju rätt skevt. Att bara plocka upp ett svärd och tjonga till någon, det är ganska lätt. Att däremot hugga ordentligt (fort, rätt vinkel, lagom mycket kraft, etc) är faktiskt inte särskilt lätt alls. Precis som att vem som helst kan knyta sin näve och slå någon på käften, men att göra det bra kräver åtminsone en del träning (praktisk erfarenhet duger mer än utmärkt...).

Krille

Super Moderator
Rent spelmässigt

Vad skulle skillnaden mellan stick och hugg vara? Hur skulle man använda dem?

För om det helt enkelt är så att ett sticksvärd gör mer stickskada än huggskada, och huggsvärd gör mer huggskada än stickskada, så kommer spelaren helt enkelt att använda den färdighet som ger mest skada. Om en färdighet är mycket högre än den andra så kommer han att skaffa det vapen som gör mest skada för sin färdighet. Det enda du har fått är en färdighet som spelaren inte kommer att skaffa, på samma sätt som han inte skaffar Armborst om han har ett svärd.

Det enda du uppnår med en sådan uppdelning är med andra ord en snävare rollperson och en mer irriterad spelare. Du vinner ingenting spelmässigt på det. För spelaren är det inget större val: han skaffar det vapen som passar hans färdighet och gör mest i skada, och sedan använder han det. Ska det verkligen vara någon mening med att ha två färdigheter så måste det även utgöra ett val för spelaren - ska jag välja stick eller hugg - och resultatet av valet måste variera. Det ska inte alltid vara bättre att välja hugg, utan bara ibland.

Redan här så börjar i alla fall jag få huvudvärk av att komma på ett system som uppfyller dessa krav, så jag skulle helt enkelt låta svärd vara svärd. Eller som i Andra Imperiet: det finns Svärdfäktning, och det omfattar alla varianter av att vifta med svärdsliknande föremål, inklusive bokken.

Re: Rent spelmässigt

[ QUOTE ]
För spelaren är det inget större val: han skaffar det vapen som passar hans färdighet och gör mest i skada, och sedan använder han det. Ska det verkligen vara någon mening med att ha två färdigheter så måste det även utgöra ett val för spelaren - ska jag välja stick eller hugg - och resultatet av valet måste variera. Det ska inte alltid vara bättre att välja hugg, utan bara ibland.

Redan här så börjar i alla fall jag få huvudvärk av att komma på ett system som uppfyller dessa krav, så jag skulle helt enkelt låta svärd vara svärd.

[/ QUOTE ]

Mycket bra poäng. Jag kan inte på något sätt komma på hur jag skulle förklara när jag använder hugg eller stick (utom i vissa specialfall) i sparring. Om man inte ens kan förklara det, hur ska man kunna beskriva det med regler? Det handlar om tillfälle - inte om en skade- eller färdighetsoptimering - och tillfället är svårt att simulera med detaljerade regler. Ännu krångligare blir det om vi ska ta hänsyn till slag med svärdsknapp och parerstång. Så jag röstar också på att låta ett svärd vara ett svärd.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Erm... [ANT]

Jag läste hela texten, om det är mig din gulliga sarkasm åsyftar. Det hade du märkt om du orkat läsa mitt inlägg ordentligt (ironic, innit?). Om du inte har något vettigt att säga så kan du gott låta bli att svara överhuvudtaget.

_-olle-_

Veteran
Re: Erm...

I och med att kontentan av vad du skriver stämmer perfekt överens med det morkbollen skrev så har jag svårt att förstå din post... egentligen har det här inget syfte... men jag börjar faktiskt bli nyfiken på hur det här mysteriet egentligen hänger i hop... att invända med precis samma åsikt som den första posten ger uttryck för tycks, åt minstone för mig, som lite underligt...

Selly

Level 5 Laser Lotus
Sigh.

"I och med att kontentan av vad du skriver stämmer perfekt överens med det morkbollen skrev så har jag svårt att förstå din post..."

Surt för dig, men det är inte mitt problem. Det jag invände mot var främst hans formulering; det handlar om att vara effektiv, inte om att göra skada. Om du låter bli meningslösa sarkasmer i framtiden så kanske du får lite trevligare svar från mig, men nu känner jag att det här får duga. Tyvärr. Besides, om det enda du är ute efter är att gnälla på mig så kan du göra det via PM.

gråhök

Veteran
I Project Unnamed delade jag upp svärd i "udd-" och "egg-" och man kan (med visst straff) skyffla erfarenhet från ett vapen till den grupp den tillhör (sedan adderar man chansen för specifikt vapen och gruppen). Med vapen (som exempelvis sabel) som kan användas i bägge moder stoppar jag dem i en grupp.