Nekromanti Svärd

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Svärd (OT)

...men sparring är oftast ett ganska ineffektivt sätt att lära sig nya grundfärdigheter i sig.

Ja, fast nej. Eftersom jag tränar BJJ så måste jag ju påpeka att sparring snarare är det bästa sättet att lära sig nya tekniker; genom reell applikation av dem. Det är liksom hela grundtänket i träningsupplägget på BJJ.

Att däremot öva fullt ut under sparring med svärd eller någon form av slagtekniker... Då lär man sig inte så mycket. Panterns kommentar mot Balou i Djungelboken är ju så god som någon; "när du nu knockat dina elever, hur tror du då att de ska komma ihåg vad de lärt sig?" ...

w176

Förlorad dotter
Re: Svärd (OT)

Jo, jag håller med dig, eller förstår vad du menar jag med. Men då är det fortfarande inte som Rising vill få det till att man lär sig genom strid utan att ni står och knäar relativt kontrollerat på varandra för att lära er grundfärdigheten. Dvs att ni sätter sparringen så pass låg nivå när man testar något nytt och man är så pass schysst med varandra och låter den andra testa på olika sätt. Men då är det antingen knatte hockeyspelarna som alla saknar grundfärdigheter som försiktigt försöker spela, eller spelaren som sänker sig och sparrar på nybörjarnas nivå eller två erfarna hockeyspelare som testar en ny fint i praktiken. Utan det är fortfarande grundfärdighetsinlärning fast på ett mer dynamiskt sätt, för instruktionen av basfärdigheterna finns fortfarande där, det plockas inte automatiskt upp i stundens hetta. Det är fortfarande inte nybörjaren som slängs in och på elithockey matchen utan att kunna stå på skridskorna.

Så jag håller med: Ja fast nej. Det finns ingen enkel sanning i det här.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: För OT för min smak.

"Då hamnade nog ditt svar lite snett eftersom du svarade på ett inlägg som handlade om "att strida med yxa" genom att säga "att göra hugg med yxa"..."

Nja. Ett inlägg existerar inte i ett vakuum, utan i ett sammanhang (i.e, en tråd). Jag såg till hela bilden (vilket är brukligt att man gör), och det gör knappast mitt svar särskilt snett. Snarare tvärtom.

"Drar du in matematiska termer/tecken som = finns det inga "så att säga"..."

Drar jag in ett tecken som är shorthand för en bunt ord så finns det hur mycket "så att säga" som jag känner för att använda i mitt språkbruk. Var snäll och låt bli att försöka tala om för mig vad jag sagt och inte sagt. Att erfarenhet = träning innebär inte per automatik att träning = erfarenhet.

"Det är vad du utläste att "Riz" skrev."

Nja. Det var vad han skrev. That's kinda the point of quoting people. Men just nu är jag vansinnigt trött, och jag och Riz är liksom redan klara med det där. Med tanke på att det är avhandlat, och än mer med tanke på hur infekterat det blev mot slutet, så känner jag inte att jag orkar ha den diskussionen en gång till. Än mindre orkar jag ha en diskussion om själva diskussionen. Sorry, men så är det.

Troberg

Sinister eater
Re: Svärd

Exakt. Det är ungefär som att köra bil. Man kanske vet vilka reglage som gör vad, men när det plötsligt studsar upp en älg framför dig eller bilen med husvagn plötsligt börjar wobbla och bildar en bröt tvärs över motorvägen så räcker det inte att veta vad man ska göra. Ska man reagera rätt så hinner inte hjärnan rådfrågas, kroppen måste reagera själv och reagera rätt. Man kan inte lita på hjärnan där, den är för långsam. Sådant kräver träning, kroppen kan inte lära sig från en bok eller genom förklaringar, den lär sig genom att göra.

Jag antar att strid funkar på samma sätt. Hjärnan kan sköta de övergripande strategiska besluten ("Jag vill flytta mig framåt", "Jag måste hålla mig i rörelse så att de inte omringar mig"), men det är kroppens reflexer som fattar de små löpande taktiska besluten ("Han attackerar så, då parerar jag så", "Han råkade lämna en blotta, då sticker jag där").

Rising

Vila i frid

Man får inte en bra ishockey spelare genom att sätta in en nybörjare som aldrig snört på sig en skridsko i en ishockeymatch på elitnivå, utan man måste lära den stackaren stå på skridskorna först
...men man kan väl låta honom gå ut och spela mot andra som heller inte kan något? Så gör ju barn. Det finns musiker som bara suttit sig ner och plinkat på sina instrument tills de lärt sig spela skön musik, även om de inte tänker i "noter" och "ackord" på samma sätt som skolade musiker.

När du gör liknelsen med en nybörjare i en match på elitnivå måste du jämföra det med en nybörjare i en utbildning på elitnivå. Jag tror nämligen inte man lär sig matematik särskilt bra genom att börja med alltför avancerad utbildning heller. Man bör nog börja från grunden, oavsett om man lär sig via bildning eller erfarenhet.

Jag lärde mig bildbehandling på egen hand medan jag hade vänner som lärde sig det via utbildning, och eftersom vi pratade mycket så vet jag att vi höll rätt jämna steg, även om våra metoder ofta kunde skilja sig åt. De var bättre på funktionerna medan jag var bättre på genvägarna och trixen.

Arfert

Facit

helt rätt, troberg... det är därför man nöter och nöter på parader och riposter om och om igen i modern fäktning och kator i iaido.... för att sätta rörelsmönstret nånstans i det "undermedvetna" (eller var nu sjutton det kan hamna) så man kan reagera utan att tänka... det ska bara hända. En van bilförare funderar ju knappast på ATT han växlar... exempelvis.

Troberg

Sinister eater

En van bilförare funderar ju knappast på ATT han växlar... exempelvis.
Exakt. Själv är jag nöjd om jag kan namnge någon av de senaste tre städerna jag passerat.

Jag ser inte ens hastighetskamerorna medvetet längre, jag sätter bara upp handen framför ansiktet utan att hjärnan ens reflekterar varför. Det gäller helt enkelt att nöta in ryggmärgsreflexer för att möta de hot man möter på rätt sätt.

för att sätta rörelsmönstret nånstans i det "undermedvetna" (eller var nu sjutton det kan hamna) så man kan reagera utan att tänka...
Man brukar tala om ryggmärgsreflexer och muskelminne. De förstnämnda fungerar som en liten akutreaktion, nervsignalen behöver inte gå hela vägen till hjärnan och tillbaka innan kroppen reagerar. De sistnämnda är att nerverna och musklernas samverkan optimeras på ett sådant sätt att musklerna kan utföra komplexare rörelser på enklare impulser. Ta till exempel om du äter riktigt sura citroner väldigt ofta. Ditt ansikte kommer då att göra samma miner väldigt ofta. Detta gynnar de nerver som går till alla de muskler som berörs av citronminen så att de utvecklas mer och andra utvecklas mindre. Skulle man dra det här till sin extrema slutpunkt, vilket antagligen inte är möjligt i verkligheten, så skulle du till slut bara ha en enda nervtråd att rycka i som grenar ut sig till alla de muskler som behövs för att göra citronminen. Ät citron - pang, en signal fyras av och du gör citronminen.

Allt det här kan ju iofs vara total bullshit för att jag missuppfattat alltihop, med det låter ju trovärdigt i alla fall.

[H2O]

Veteran

Medhålles. Har man nött in en teknik så att man kan göra den i sömnen så är sannolikheten mycket större att man lyckas göra den i "skarpt" läge.

Däremot blir man ju inte automatiskt bra för att man nött in tekniker, utan man behöver givetvis fotarbetet, den mentala inställningen o.s.v. för att det skall fungera.

[H2O]

Veteran

Instämmer. Nu har jag inte tränat vare sig boxning eller ishockey, men väl kendo som borde vara ett bättre exempel ändå :p

Första gången man kör fri sparring i kendo är hysteriskt förvirrande. Du har en pinne, motståndaren har en pinne.... "och nu då?"
Att lära sig tekniker då är alltså inte att tänka på. Man har helt enkelt fullt upp med andra saker i huvudet. Meningen är ju att man ska ha nött in teknikerna innan, och sedan göra bruk av dem under sparringen. Inte tvärtom.

Troberg

Sinister eater

Däremot blir man ju inte automatiskt bra för att man nött in tekniker, utan man behöver givetvis fotarbetet, den mentala inställningen o.s.v. för att det skall fungera.
Naturligtvis inte, men det är fortfarande en viktig del. En boxare kanske har vanan att slåss och röra sig, men skulle ändå behöva träna för att slåss med svärd. Det är flera bitar som måste falla på plats för att det ska funka. Det räcker inte med bara träning eller bara praktisk erfarenhet. Har man inte träningen så blir den praktiska erfarenheten ganska så kort, har man inte praktisk erfarenhet så är träningen inte praktisk tillämpningsbar. Utöver detta så kommer naturligtvis sådant som kroppsliga förutsättningar, fallenhet, nerver och sinnelag.

Det är komplext och svaret finns inte i någon enstaka bit.