(Svärdets Sång) Hjälp med att bestämma skatter

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Hello!

Vi hade en spelomgång igår, och jag behöver lite hjälp med att fundera på vilken nivå som det är rimligt att belöna rollpersonerna på.

Så igår befriade mina spelare Falender från den otäcka Jakandir Rül, Ravlands slavherre. De utplånade mer eller mindre staden än en gång med hjälp av odöda spektrala krigare från Alderlandskrigen vilka styrdes medhelst en generalspira (ett magiskt föremål som rollpersonerna plundrade från en besegrad dödsriddare). Detta var slutet på ett uppdrag som spöket Mergolan gav dem, en slav som gjorde uppror mot slavherren för några år sedan men besegrades och låstes i en fängelsehåla för att dö (en fängelsehåla rollpersonerna hittade och där de släppte ut spöket och lovade att hämnas honom).

Så de besegrade slavherren och hans löjtnant och befriade omkring 30 slavar. De drev också bort slavhandlarna och uppfyllde sin quest.

Så vad sägs om skatter? Kan ni ge mig några idéer om storlek och kanske föremål? Inte stridsföremål, de skulle ha använts i striden med rollpersonerna.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
774
Jag brukar tänka dels lite hur mycket kostar det att äta och leva, rollpersonerna borde ju få silver/prylar o.s.v så att de kan äta i någon månad i alla fall för ett riskfyllt uppdrag annars känns det ju lite orimligt att riskera livet för en lön som räcker max till helgen.

Så säg att man kan äta sig mätt och sova inomhus för 1 silver om dagen så borde väl belöningen ligga på runt 400-500 silvermynt eller så, eller 100 silvermynt och någon häftig pryl för 400 silvermynt. Om inte en stor del i betalningen består i gott rykte och lättat samvete då de känns som en god gärning

Det är väl om man ska någon form av realistisk tanke, i spel är väl dock risken att spelarna samlar på sig mynt i rasande takt om de belönas efter någon form av rimlighets modell. Vi har kört en massa svärdets sång möten och jag tror att det bara har gått 3 månader eller så i speltid. Så det kan ju vara värt att sänka belöningen för spelbarhetens skull om de inte har något rejält pengasänke, anställda att betala och så vidare. Vi husreglade på så vis att alla som spenderar en lugn vecka med betald mat och bekvämt boende fick ett extra exp.

Sen till svärdets sång har jag använt de häftiga föremåls tabellerna till symbaroum för att få lite flavour på skatterna, där finns det många roliga dyrbarheter som kan känns mer stämningsfulla än en påse mynt och där vissa har en del mystiska men inte stridsorienterade egenskaper. Jag hittar inte dokumnetet just nu men
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Jag gillar att ge för mycket, stora konstföremål i brons. Magiska horn, otympliga saker, ett magisk städ. jag vill att det ska komma en tidpunkt i varje äventyrares liv då hen ska välja ska jag ha kvar det magiska städet eller hellre ta börsen med 100 silver. Alla fattar ju att rätt dvärgfamilj skulle betala en skeppslast silver för ett magiskt städ.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Har du funderat på asballa magiska Vapen och Rustningar som automatiskt delar ut kraftpoäng, extra skada, och dessutom kommer med en inbyggd harpa?
Eller en magisk spegel i silver som leder till en dimensionsficka där man kan bygga ett fäste, men man fortfarande kan ta med sig spegeln liksom?
Eller magiska skuggvargar att rida på.

<- obs, det här är inte den chrull du tror det är, så det finns ingen intressekonflikt i denna post. Det är bara BRA RÅD(TM).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Har du funderat på asballa magiska Vapen och Rustningar som automatiskt delar ut kraftpoäng, extra skada, och dessutom kommer med en inbyggd harpa?
Eller en magisk spegel i silver som leder till en dimensionsficka där man kan bygga ett fäste, men man fortfarande kan ta med sig spegeln liksom?
Eller magiska skuggvargar att rida på.

<- obs, det här är inte den chrull du tror det är, så det finns ingen intressekonflikt i denna post. Det är bara BRA RÅD(TM).
Vilka bra råd! Jag ska absolut tänka på hur jag kan få in sådana helt rimliga skatter i kampanjen så att din rollperson ... nej just ja, det är ju inte den här chrull som är med i spelgruppen utan en HELT annan person ... så att rollpersonerna ska bli rimligt belönade för sina våldsamma bedrifter.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,171
Generellt använder jag fyndtabellerna ganska mycket och hänger inte upp det så mycket på vad äventyrarna har fått utstå (Det glömda landet är inte rättvist!). Däremot tänker jag att det bör finnas en del kvarlämnat från tiden innan Falender brändes. Kanske försvann exempelvis Ormes nyckel (SL-B, s. 134) i flykten och är det därför Psykopompen Aspis så gärna vill återvända (SL-B, s. 35)?
 
Top