[Svärdets Sång] Stolthet?

Mogger

Hipsteranka
Bläddrar lite i Svärdets sång och läste om Stolthet. Det är någon form av positiv karaktäristika som RP lyfter fram, som i hennes ögon är viktigt, typ "uppfostrad av Rostbröder" eller "Jag ger mig aldrig" etc.

Inget konstigt. Regelmässigt ger det ett omslag. Det som förbryllar mig lite är att om misslyckas med det slaget så måste du stryka din Stolthet. Varför då? Vad vill man uppnå med den regeln.

Tankar eller svar?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Troligtvis symboliserar ett misslyckande att du inte finner styrka i din stolthet och rent regelmekaniskt så innebär det att du då stryker din stolthet.

Bolongo

Herr Doktor
Jag tolkar det som att Stolthet är något som du sätter en ära i, något som är en del av din självbild. Oftast är detta passivt, men om du vill få aktiv nytta av det måste du sätta din ära på spel. Misslyckas du då får din självbild en knäck, och du kan inte längre tro samma sak om dig själv.

As for "why"... Tja, jag gissar att det finns en önskan om utveckling av karaktärernas personlighet över tid.

I praktiken har mina spelare använt sin Stolthet kanske... två gånger på en hel kampanj. Båda gångerna lyckades de.

Å andra sidan blev jag som nämnts i min kampanjkrönika tvungen att eliminera Mörka Hemligheter helt. Så på något sätt är inte min spelgrupp kompatibel med många mekanismer av denna typ...

Dr_Dängrot

Myrmidon
Typ Kalle står inför den vredgade brunbjörnen och invoke sin stolthet snabba fötter för att lyckas med att springa iväg men misslyckas och finner ingen styrka i sin stolthet och på grund av hurt pride/krossad självbild så måste nu Kalle stryka sin stolthet .

Mogger

Hipsteranka
@Bolongo Det tycks mig som en buyoff i Solar System fast utan mening. En Buyoff är ett stort ställningstagande, en omvälvande händelse där man verkligen utmanar det man trodde på. Men här handlar det mer om att efteråt hitta på varför min övertygelse försvann. Men risken jag ser är att man betraktar detta som ett bräckligt omslag och inte lägger vikt vid det. Att det blir mekaniskt och artificiellt iom att det inte finns något aktivt val.

Säg om man istället hade två nivåer.

1. Din Stolthet ger dig ett omslag/spelmöte.
2. Du kan offra din Stolthet och få [insert fet superbonus] men måste sen stryka det och välja nytt.

Mogger

Hipsteranka
Typ Kalle står inför den vredgade brunbjörnen och invoke sin stolthet snabba fötter för att lyckas med att springa iväg men misslyckas och finner ingen styrka i sin stolthet och på grund av hurt pride/krossad självbild så måste nu Kalle stryka sin stolthet .
Jo, jag undrar mer om det är givande i spel, vad folk har för erfarenheter och tankar kring hur mekaniken funkar runt spelbordet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det som förbryllar mig lite är att om misslyckas med det slaget så måste du stryka din Stolthet. Varför då? Vad vill man uppnå med den regeln.
Jag gissar att tanken var att "tvinga fram" karaktärsutveckling.

Vi hade också lite trassel att få det att flyta i spel. Det var svårt att hitta på en stolthet, och när man väl gjort det var det ofta något man tyckte var centralt för karaktären och man kanske inte alls var sugen på att omdefiniera sin karaktär bara för att man misslyckades med ett slag.

Och de som råkade välja en rätt snäv stolthet fick ju typ aldrig tillfälle att använda den, medan de som valde en bred stolthet i praktiken hade kunat använda den till vilket slag som helst.

Sen så klart att en del kände ett behov av att förklara hur det funkade "in game", vilket gjorde att de ofta avstod från att använda stolthet för att de inte kunde motivera det i fiktionen. Själv brydde jag mig aldrig om den detaljen utan såg det som en ren meta-funktion.

Jag gillade idéen i teorin, men inte i praktiken och skulle nog hellre bara ha sagt något i stil med "varje spelare har ett omslag per spelmöte", eller något i den stilen. Och kopplat stolthet enbart till XP eller något i den stilen.

Bolongo

Herr Doktor
Men risken jag ser är att man betraktar detta som ett bräckligt omslag och inte lägger vikt vid det. Att det blir mekaniskt och artificiellt iom att det inte finns något aktivt val.
Ja, det är nog därför mina spelare inte använt det så mycket. De har näsa för suboptimala val. ;)

2. Du kan offra din Stolthet och få [insert fet superbonus] men måste sen stryka det och välja nytt.
Det är en bättre version av regeln, ja.

@Bolongo Det tycks mig som en buyoff i Solar System fast utan mening. En Buyoff är ett stort ställningstagande, en omvälvande händelse där man verkligen utmanar det man trodde på. Men här handlar det mer om att efteråt hitta på varför min övertygelse försvann. Men risken jag ser är att man betraktar detta som ett bräckligt omslag och inte lägger vikt vid det. Att det blir mekaniskt och artificiellt iom att det inte finns något aktivt val.

Husregla kan man förstås göra, men SvS är inte Solar System och skillnaden mellan de två systemen är inte oavsiktlig.
Solar System är ett utpräglat karaktärsdrivet system, där en Buyoff av en key är en central händelse i spelet, kanske finalen eller höjdpunkten på en hel kampanj.
SvS är en helt annan typ av spel, med fokus på resor, utforskning och skattletande. Stoltheten är ett sätt att ge en rollperson mer personlighet, och att förlust av en Stolthet är tvingande och inte ett aktivt val beror på att personlighetsutveckling inte är spelets kärna. Spelarnas fokus kommer sällan att vara på det, och därför är regeln gjord för att gripa in och tvinga fram en personlighetsförändring under vissa omständigheter.
Om man i SvS kunde offra sin stolthet avsiktligt och få en "fet superbonus" för det skulle det öppna för ganska omfattande missbruk - eftersom stoltheten inte är spelets kärna på samma sätt som en Key i Solar System så är den mycket enklare att offra för en spelare.

Mogger

Hipsteranka
Stoltheten är ett sätt att ge en rollperson mer personlighet, och att förlust av en Stolthet är tvingande och inte ett aktivt val beror på att personlighetsutveckling inte är spelets kärna.
Tack för svar!

Ja, precis. Det jag är intresserad av är just designvalet att tvinga fram personlighetsutveckling. Om det nu inte är spelets tema, vilket jag förstår (jämförelsen var inte mellan Solar System och SvS utan mellan Stolthet och Keys) vilken upplevelse tänker ni att det skänker spelarna?

Jag tänker alltså såhär:

"Eftersom spelarna inte spelar detta spel för att göra X så måste vi ha en mekanik som tvingar fram X."

Om jag nu inte missförstår.

Tack för svar!

Ja, precis. Det jag är intresserad av är just designvalet att tvinga fram personlighetsutveckling. Om det nu inte är spelets tema, vilket jag förstår (jämförelsen var inte mellan Solar System och SvS utan mellan Stolthet och Keys) vilken upplevelse tänker ni att det skänker spelarna?

Jag tänker alltså såhär:

"Eftersom spelarna inte spelar detta spel för att göra X så måste vi ha en mekanik som tvingar fram X."

Om jag nu inte missförstår.
Ett spel har inte bara en upplevelse. Personlighetsutveckling kan absolut vara en kul grej som händer i SvS - därav stolthetsregeln - men det är inte vad spelet handlar om.

Mogger

Hipsteranka
I Hjältarnas Tid (och Kopparhavets hjältar) har vi en rätt lik mekanik som vi kallar Särdrag i KH (men karaktärsdrag i HT) som ofta formuleras rätt likt Stoltjet i SvS. Men de ger bara omslag 1ggr/spelmöte. Vill spelarna byta går det bra, vill de bara använda dem som riktlinjer för personlighet etc så funkar det med.

Spelar jag SvS hade jag valt att hantera Stolthet på samma sätt. En liten husregel.

Vill man att det ska spela roll hade jag kört på mitt förslag ovan med två varianter men där man själv väljer om det ska ge stor regelmässig påverkan och innebära risk/möjlighet för stor karaktärsförändring.

Eller så spelar man med det som det är om man tycker det funkar! :)

pellejones

Grisodlare
Jo, jag undrar mer om det är givande i spel, vad folk har för erfarenheter och tankar kring hur mekaniken funkar runt spelbordet.
Jag har spellett Svärdets sång sedan betan och vi har bara haft bra erfarenheter av just denna mekanik. Den gör att spelarna riktar in sin karaktär lite mot ett mål som de vill vara bättre på.

Mycket simpel och bra mekanik. Vi har helt undvikit att göra husregler i princip. 130 sessioner eller nått har vi kört så lite kött på benen har vi ändå när det kommer till att använda denna mekanik.

Mogger

Hipsteranka
Jag har spellett Svärdets sång sedan betan och vi har bara haft bra erfarenheter av just denna mekanik. Den gör att spelarna riktar in sin karaktär lite mot ett mål som de vill vara bättre på.

Mycket simpel och bra mekanik. Vi har helt undvikit att göra husregler i princip. 130 sessioner eller nått har vi kört så lite kött på benen har vi ändå när det kommer till att använda denna mekanik.
Kul! Tack, bra feedback. Hur har utvecklingen sett ut? Eller, har några strukits och förnyats? Används de varje spelmöte?

pellejones

Grisodlare
De har bytt några gånger per karaktär och har väl gått igenom sju-åtta karaktärer var. Stolthet används kanske var femte session eller nått i snitt.