Räkneexempel - 4 djärva äventyrare på vift.
Dygn:
¼ - alla färdas
¼ - alla färdas
¼ - minst 1 slår läger, 1 sover, max 2 tränar för talang
¼ - 1 vaktar, 3 sover
Med INT 3 (42% att lyckas) så höjer man rent statistiskt 2 nivåer på 5 dagar, eller 1 nivå på 3 dagar - det senare kanske är normalfallet. Optimalt utfall så höjer 2 personer vardera 2 nivåer på 5 dagars träning.
MEN händer något dramatiskt på kvällen blir det ingen utdelning, händer något dramatiskt under natten blir det ingen utdelning. Är man dålig på att slå läger blir det gärna missöde som fuckar sömnen = ingen utdelning. Då kanske man vill hjälpas åt med att slå upp läger och då kan färre träna. Behövs det införskaffas föda kan färre träna. Är man dålig på att ex jaga behöver man hjälp, då kan ingen träna. Sannolikheten för att något skit händer på 3 dagar är hygglig, har inte statistiken men fönstret då skit kan träffa fläkten är rätt stort.
Går man hälften så fort, endast EN kvartsdag, uppskattas att sannolikheten framgång kraftigt ökar (saknar statistiken). Men vill man ta sig nånstans på kartan (ex tidspress) krävs en del tid för att lyckas med talangjakt samtidigt, marginalerna är tunna.
Summa sumarum - talanger tar sin lilla tid att få.
Husar du dessutom in "minst ett ¼ dygns vila/sömn mellan varje försök" blir det plötsligt rätt klurigt att höja talang.
Tänker jag rätt?