Jag var nyligen på ett mycket intressant föredrag av Peter Johnsson, som är smed, konstnär och kunnig i svärdssmide. Han berättade en hel del spännande om svärdets metallurgi och svärdssvingandets fysik. Jag fastnade speciellt för hans beskrivning av svärdets "rotationspunkt": forna tiders svärdssmeder designade svärdet med en massfördelning som gjorde att det strävade efter att vrida sig runt en punkt någonstans en bit nedanför spetsen, då man viftade runt det. Det innebar att ett välbalanserat svärd gick att hantera med minimal ansträngning så att spetsen ständigt pekade mot fienden. Om svärdet var välgjort så kunde man antagligen få känslan av att det "slogs av sig själv".
När jag hörde om välbalanserade svärd kom jag att tänka på den gamla fantasyklichén om "intelligenta svärd". Elrics Stormbringer är ett exempel, men det finns väl rätt många fler. Kan det kanske tänkas att extremt välbalanserade svärd har gett upphov till legender om "intelligenta svärd" och vapen som slåss av sig själva?
När jag hörde om välbalanserade svärd kom jag att tänka på den gamla fantasyklichén om "intelligenta svärd". Elrics Stormbringer är ett exempel, men det finns väl rätt många fler. Kan det kanske tänkas att extremt välbalanserade svärd har gett upphov till legender om "intelligenta svärd" och vapen som slåss av sig själva?