Re: Svärdsspelen i Hadarlon (spoilers)
Tja, jag läste den också rätt nyligen. Språket och allt sånt där var väl inget extra och den litterära kvaliteten kan man bara glömma. Men jag fann ändå "svärdsspel i Hadarlon" jävligt underhållande och låg vaken en hel natt (trots att jag arbetade nästa dag) och plöjde igenom den. Ett par småsaker i den tyckte jag dock inte alls om:
Dwyrryd Coley: Jag vet inte, men jag föreställer mig honom inte alls så osympatisk som han utmålades i boken. Han kändes alldeles för "ond", på nåt sätt...
Epilogen: Gaaaaargh. Fruktansvärt meningslös. Motsade tillochmed vad Dan skrivit tidigare i boken.
Subploten med Jargierna som dödade samorimän: Varför? Helt meningslös och dåligt skildrad. Fyllde ingen relevans för handlingen.
Emrynn Loso'i får spö: Okej, visst var det väl ganska motiverat. Men jag är svag för überhårda gamla sensei
- Han kunde åtminstone gått vidare lite till.
Pelk och co.: Jag kan inte hjälpa det, men jag är trött på pubertala fjantar som läsaren skall identifiera sig med.
Sexscenen: Alldeles för vulgär, jag fick jobbiga flashbacks av Jean M Auel och hennes tantsnusk.
Några riktigt bra scener och företeelser måste också nämnas:
- Torbak käkar spindel *haha*
- Grakka dizzar Ivian (Yeah, ge fjollriddaren vad han skall ha)
- Illric lemlästar Misslor (ajaj, Eeeeeeevil)
- Ruil Azaam (störtcool)
- Grakka "tröstar" Ryana efter dennes förlust
- Ymir, diggar Grakka stenhårt