Nekromanti Svåra frågor om drakar och demoner!

D&Dfantast

Veteran
Hejsan!

Har en grupp som jag spelar med ganska ofta och har kommit fram till att vi inte vet speciellt mycket om t.ex drakar. I boken om drakar anges när en drake räknas som 'gammal' men inte någon annan ålder. Och min plan är att skapa ett par drakar, så det hade ju varit kul att se om någon annan gjort någon uträkning om deras ålder!????

Sedan en annan, kanske svårare fråga: Gudar och väktare.
Jag har fått höra lite olika svar om detta, vissa tycker att man inte kan sätta siffror på deras grundegenskaper, vissa tycker att det ligger på några 100, kanske till och med tusen i grundegenskaper. Anledningen till frågan är en av spelarna använder sig av Hantverk Målinig och Träsnideri. Och han är munk. Ni som vet munkens yrkesförmåga förstår kanske att det blir lite mycket i slutändan ????

Så, all hjälp godtas!????????

soda

Warrior
Svåra frågor som antagligen beror på vilken upplaga av spelet som är aktuell.

I Monsterboxens Legendariska varelser anges att elddrakar "... kan bli ungefär 3.000 år, och den är fullvuxen vid 100 års ålder. När den börjar bli gammal (över 2.200 år)..." Givetvis står det också vad som gäller för andra typer av drakar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Enligt originalkällan -- Monsterboken från 1985 -- är den ungefärliga åldern för drakar följande:

Drakunge -- 10 år
Ung drake -- 500 år
Mogen drake -- 3000 år
Medelålders drake -- 5000 år
Gammal drake -- 7000 år
Urgammal drake -- 10000 år

God45

#PrayersForBahakan
Problemet med drakar är att de ofta är källor till "Djup tid" (notera att de dock inte är källor till Tung tid, för det behöver du mindre mytiska men likvärdigt farliga varelser mer kopplade till dimensioner nedsmutsade med drömmarna från förmänskliga inteligenser (även om drakar kan vara en av dessa inteligenser) ). Denna koppling gör att en hög koncentration av fundamentala psykomagiska krafter dramatiskt kan öka hur länge en drake befunnit sig på en plats och därmed dess ålder (man kan om chronomancy finns tillgängligt se detta genom att en drake har okuperat en lya längre och längre tillbaks i tiden (Den här effekten tros inte ha att göra med den liknande effekten där Gud är död längre och längre bak i tidslinjen, trots att drakar är metafysiskt kopplade till ärkefienden)). Dessa psykomagiska krafter genereras inom drakens ödelägelse (drakars territorium kallas "ödelägelser" av självklara och brinnande anledningar) genom dess skatt och girigheten denna drar till sig men också genom den känsla av existensiell eller apokalyptisk fruktan som draken bringar till närliggande civilisationer. Det är en inte sällan dokumenterad företeelse att drakar som lyckats orsaka post-apokalyptiskt stressyndrom i närliggande städer kan bli så gammla genom djuptiden att de tekniskt sätt varit där längre än staden och varit där sedan innan de själva flyttade in i sin lya.

APM

Bläckfisk
God45;n274475 said:
Problemet med drakar är att de ofta är källor till "Djup tid" (notera att de dock inte är källor till Tung tid, för det behöver du mindre mytiska men likvärdigt farliga varelser mer kopplade till dimensioner nedsmutsade med drömmarna från förmänskliga inteligenser (även om drakar kan vara en av dessa inteligenser) ). Denna koppling gör att en hög koncentration av fundamentala psykomagiska krafter dramatiskt kan öka hur länge en drake befunnit sig på en plats och därmed dess ålder (man kan om chronomancy finns tillgängligt se detta genom att en drake har okuperat en lya längre och längre tillbaks i tiden (Den här effekten tros inte ha att göra med den liknande effekten där Gud är död längre och längre bak i tidslinjen, trots att drakar är metafysiskt kopplade till ärkefienden)). Dessa psykomagiska krafter genereras inom drakens ödelägelse (drakars territorium kallas "ödelägelser" av självklara och brinnande anledningar) genom dess skatt och girigheten denna drar till sig men också genom den känsla av existensiell eller apokalyptisk fruktan som draken bringar till närliggande civilisationer. Det är en inte sällan dokumenterad företeelse att drakar som lyckats orsaka post-apokalyptiskt stressyndrom i närliggande städer kan bli så gammla genom djuptiden att de tekniskt sätt varit där längre än staden och varit där sedan innan de själva flyttade in i sin lya.
Jag har svårt att se det här som annat än bullshit :D men du gör det så övertygande att jag heller inte är helt säker!

Angående OP så undrar jag:
1) vad spelar drakens ålder för roll? Är det problematiskt att hitta på det själv? (Det är ju det som spelskaparna har gjort)
2) vad är det som blir för mycket i andra frågan? Spenderar spelaren hela spelmötet åt att måla / snida fram en gud? Är det därför du behöver veta dess grundegenskaper?
Och 3) om nu guden har 100 eller 1000 i grundegenskaper, vad blir skillnaden rent praktiskt? Du har ju bara 20 sidor på tärningen så den lär väl lyckas med allt den företar sig om den inte fumlar (och råkar förflytta sig till fel dimension eller nått). 100 lär väl heller inte finnas på motståndstabellen.

Märk väl att jag inte menar att vara nedlåtande med mina frågor utan att jag är uppriktigt intresserad! :)

God45

#PrayersForBahakan
Åh, jag missade att svara på din fråga om gudarna! Jag ber jättemycket om ursäkt. Det beror på många sätt ifall du hanterar de högre symboliska gudarna som ju har googolplex (10googol = 1010100) i allting som är symboliskt relevant och är oförmögna att göra saker som är mot deras symboliska natur. Sedan har vi de äldre gudarna som inte mekaniskt kan beskrivas fullt ut (men som kan besegra mekaniskt av äventyrare i spelet). Sedan har vi faktiska demoner som angriper spelarna och spelledarna, dessa kan ju inte kallas gudar på grund av första budordet men hedningar och satanister skulle kunna hävda motsatsen. Dessa påverkar spelet på samma sätt som att blixten slår ner och bränner ner ditt hus eller som om magikern haft en dålig dag på jobbet och spelar kasst en kväll. Bekämpa dem med hjälp av rättfärdigt leverne och att erkänna Jesus Kristus som din frälsare. Sedan har vi mindre gudar som bara har stats lite över hundra men blir dyrkade och får makt från detta.

Hoppas detta hjälper :)

Leon

Leo carcion
D&Dfantast;n274460 said:
Hejsan!

Har en grupp som jag spelar med ganska ofta och har kommit fram till att vi inte vet speciellt mycket om t.ex drakar. I boken om drakar anges när en drake räknas som 'gammal' men inte någon annan ålder. Och min plan är att skapa ett par drakar, så det hade ju varit kul att se om någon annan gjort någon uträkning om deras ålder!????

Jag har fått höra lite olika svar om detta, vissa tycker att man inte kan sätta siffror på deras grundegenskaper, vissa tycker att det ligger på några 100, kanske till och med tusen i grundegenskaper. Anledningen till frågan är en av spelarna använder sig av Hantverk Målinig och Träsnideri. Och han är munk. Ni som vet munkens yrkesförmåga förstår kanske att det blir lite mycket i slutändan ????

Så, all hjälp godtas!????????
Jag antar att du spelar DoD-91, med modulerna Drakar och Kaos Väktare. Gissar jag rätt? :)

Jag skulle inte oroa mig så mycket om exakt ålder (en Drake kan vara så gammal du vill - och frågan är om rollpersonerna någonsin får veta dess ålder) och vad gäller Gudar och Högre Demoner är frågan om du verkligen behöver grundegenskaper etc? Är det tänkt att rollpersonerna skall kunna besegra en så övermäktig motståndare?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
God45;n274475 said:

Fascinerande -- det där borde bli avstampet till en separat Drakar-modul. :)

cogitare

Swashbuckler
Jag får erkänna att jag inte förstår alla frågorna riktigt men chansar lite enligt nedan. Och jag räknar med att det är DoD-91 du har.

1. Ålder på drakar
Spelar det jättestor roll? Om du har det för gammal drake så extrapolera bara något som verkar rimligt för övriga och som funkar i din kampanj.

2. Egenskaper för väktare och gudar
Väktare och gudar är mest 'plot devices' och primärt inte tänkt att spelarna skall interagera med i saker som strid eller liknande (för då dör de om de har rimligt "vanliga" rollpersoner. Det man kan göra är någon sorts avatarer för någon gud/väktare. De borde vara i paritet med mäktiga drakar eller demoner tycker jag. Samt alldeles för individuella för att ge någon sorts default-värden. Men jag hade lätt satt tre-siffrigt på flera egenskaper. Gruppen skall behöva vara riktigt riktigt mäktig för att rå på dem oavsett arena tycker jag.

3. Munkens yrkesförmåga
Begränsa det till ett fixt antal rundor som man kan meditera. Det kan t.ex. vara 3/5/7 rundor beroende på kraftnivån på RP:n (se olika handböcker). Eller att man kan meditera max PSY-grupp rundor. Eller för lite mäktigare så PSY-grupp plus FYS-grupp (eller annan lämplig GE) rundor.

Cog.

damogn

Swordsman
D&Dfantast;n274460 said:
... Anledningen till frågan är en av spelarna använder sig av Hantverk Målinig och Träsnideri. Och han är munk. Ni som vet munkens yrkesförmåga förstår kanske att det blir lite mycket i slutändan ????
Om munken mediterar 1 SR så får han temporärt öka ett FV med 1, väl? Hur är det kopplat till frågan om gudarnas grundegenskaper och Hantverk Målning och Träsnideri? Måste man övervinna grundegenskaperna till det man avbildar på något vis? Jag trodde hantverk bara var kopplat till rollpersonens relevanta grundegenskap.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
D&Dfantast;n274460 said:
Jag har fått höra lite olika svar om detta, vissa tycker att man inte kan sätta siffror på deras grundegenskaper, vissa tycker att det ligger på några 100, kanske till och med tusen i grundegenskaper.
Som jag ser det behöver du nog börja med att fundera över om du vill att rollpersonerna skall kunna mäta sig med gudar eller inte.

Jag hade nog sagt att det kan de inte, och sålunda är siffror på grundegenskaper ointressant för gudar.

Eller rättare sagt, i den mån jag hade velat ha grundegenskaper av någon annan anledning så hade jag helt enkelt gett dem grundengeskaper på samma nivå som rollpersoner, men samtidigt sagt att i alla tävlingar mellan de två så är det helt och hållet gudarna som bestämmer utkomsten.

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade totes haft det så att om Munken mediterade länge nog utan att dö från hunger, törst, sittsår eller något annat så kan han uppstiga till guden av träsnide. Men först måste gruppen hjälpa honom på en quest för att lära sig inte behöva äta, hitta det magiska armbandet som gör att han inte behöver sova med mera. Det är kampanjen och lyckas de kan man dyrka den nya guden i framtida kampanjer. :)

Leon

Leo carcion
Tyvärr kan munken bara meditera upp till dubbla sitt ursprungliga FV (s.18, Bok I - Rollpersonen, Drakar och Demoner -91)

Jag vet, löjligt

Fjodor Pollett

Swordsman
Angående gudars grundegenskaper, mera specifikt deras intelligens - jag skulle säga att medel ligger kring INT 9 ungefär.
De nordiska, grekiska och romerska gudasagorna myllrar ju inte direkt av djupa tänkare.

zonk

muterad
Fjodor Pollett;n274565 said:
Angående gudars grundegenskaper, mera specifikt deras intelligens - jag skulle säga att medel ligger kring INT 9 ungefär.
De nordiska, grekiska och romerska gudasagorna myllrar ju inte direkt av djupa tänkare.
Inte Journey to the West heller. Det är väl en del av charmen iofs..