Nekromanti Svårighet

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Notera först och främst att jag skrev det här inlägget för att jag för tillfället själv inte orkar analysera frågan.
Nåja, till saken. Jag funderade lite över vilket system som är mest populärt att använda vad gäller svårighetsgrad att utföra en handling baserad på en färdighet, antingen...

Antal Tärningar som skall slås under en färdighet (t.ex. Eon) eller...

Färdighet + Tärning > Svårighetsgrad, alltså att en färdighet plus en tärning skall tillsammans överstiga ett visst nummer (svårighetsgraden), numret varierar beroende på svårigheten istället för antalet tärningar (t.ex. Fabeljazz).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Fler varianter

Lyckade = (Tärning > Svårighet), som i Vampire. Slå femtielva tärningar. Varje tärning som kommer över en svårighet är en success. Fler än en success totalt är en lyckad handling.

Nära besläktat är

Antal (Tärning > Tröskel) > Svårighet. Ungefär som ovan, men det som tärningen ska bli högre än är ett fast tröskelvärde, och istället är det antalet tärningar som kommer över tröskeln som avgör. Om det antalet är större än svårigheten så lyckas handlingen.

BRP:

Tärning - Svårighet < Färdighet: Drakar och Demoner. Modifiera ditt färdighetsvärde (FV) med en svårighetsgrad (SG) och få en chans att lyckas (CL). Om tärningen är under CL så lyckas det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så föredrar jag systemet där man tar en t20 & slår under fv:t... Enkelt & bra som funkar aldeles utmärkt för min del
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
En klase tärningar + Modifikation < Färdighet I Eon så bestäms antalet tärningar av svårighetsgraden. I GURPS så slår man alltid 3T6 under färdigheteten och svårigheten består i en modifikation av ett fast tal.

Färdighet+Tärningar > Svårighet Sen finns också en variant med Fabeljazzstilen med flera tärningar, vilken jag har för mig att Fudge använder (egenskap+färdighet+3T6 över svårighet).

Färdighetstärningar > Svårighet
Din färdighet består i en klase tärningar + eventuell mod (3T6+1 för att ta ett exempel). Slå över färdigheten för att lyckas. Används i Starwars d6, Gondica med flera.

Färdighetstärningar < Svårighet
Som Starwars d6, fast du ska ha så lågt som möjligt. Således är det dåligt att ha en stor tärningspöl.

Svårighetstärningar > Färdighet
Din färdighet skall vara så låg som möjligt. Ju lättare handlingen är desto fler tärningar får du slå. Används kanske nånstans, kom på't just nu. Som Eon fast tvärtom.

Tärning + Modifikation > Färdighet
Som BRP men du ska ha så lågt som möjligt i din färdighet för att det skall vara lättare att slå över.

Sen finns det ju Feng Shui när man ska slå en positiv och en negativ tärning. Sök omkring på forumet så hittar du nog.
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Tja, jag tänkte vilket som är populärast utav dessa två; och hade gärna fått svaren med motiveringar... men nåja, man kan inte få allt här i världen.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Ville bara uppmärksamma på en mekanism till, en som ajg kommit att tycka om och använda:

Färdighet/Egenskap > Svårighetsvärde : Påminner om Vampire lite, men här så slår man lika många tärningar som sin färdighetsnivå, sedan behåller man lika många som i färdighetens associerade grundegenskap (t. ex. Koordination om man utför Akrobatik). Man behåller förstås de högsta och räknar sedan varje tärning som går över en svårighet (1-10) som en success/lyckad tärning, beroende på vilket språk man talar. Jag använder systemet i mitt Grå Tider och Legend of the Five Rings använder samma system förutom att man där räknar ihop tärningarnas totala värde och jämför detta med en svårighet.

/Pontus
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
hoppas det här gör dig lite gladare

jag antar att du som jag ser en grovuppdelning av slumpsystemen, oavsett antal tärningar, matematisk mekanism för svârighetsgrad etc:

1. system där antal "lyckade" tärningsslag avgör framgâng.
(exempel: vampire etc)

2. system där ett tärningslag (kan vara en tärningssumma) jämfört mot ett värde avgör framgâng.
(exempel: drakar & demoner, feng shui m.fl.)

sedan vill jag lägga till
3. system med andra slumpgeneratorer än tärningar, till exempel kortlekar.

som vissa redan har pâpekat finns det kombinationer av ovan nämnda grundprinciper.



nu, sâ...
jag föredrar system 2 över 1 av vissa anledningar:

2a. oftast klarar man sig med en eller ett fâtal tärningar. detta minimerar tiden att fâ översikt över om slaget var generellt bra eller dâligt. risken för att en tärning ska hamna pâ nâgon gudaglömd plats under soffan där man mâste hâlla sig med dresserade hamstrar för att fâ tillbaka tärningen minskar likasâ med med fâ tärningar .

2b. man kan ha fler nivâkvanta. om man som i system 1 har en tärning per färdighetsnivâ mâste färdighetens maxnivâ hâllas nere för att man inte ska behöva släpa med sig sina tärningar i ica-kassar. ju fler nivâkvanta man har desto närmare kontinuerlig förbättring erfar rollpersonerna (jag har aldrig haft nâgon kärlek för levelsystem a la d&d übrigens)

största fördelen med system av slag 1 är
1a. man slipper huvudräkna ihop en summa. det är bara att jämföra med svârighetsgraden, och tjong, sâ var det fixat. (om man inte har hysteriskt stora tärningsmänger dvs)

sedan finns det (enligt mig) skräckexempel där man kombinerat nackdelarna med bâda systemen. dit bör star wars d6 räknas in, där man bâde har enorma tärningspölar, variabel svârighetsgrad sâväl som att man ska addera resultatet! uh... huvudvärk

system av genre 1 där man har en varibel triggernivâ för varje tärning och dessutom en variabel nivâ av antal "lyckade" tärningar som krävs, sâgas av mig â det bestämdaste även de. (det är skrämmande vad folk kan hitta pâ bara för att vara nyskapande.)

system 3 dâ? tja, jag har inte nog erfarenhet av det för att kunna uttala mig kategoriskt. men det är intressant!

grog - som skulle kunna ranta pâ i evighet om det här men "springtiden" är redan över.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Färdighetstärningar > Svårighet
Din färdighet består i en klase tärningar + eventuell mod (3T6+1 för att ta ett exempel). Slå över färdigheten för att lyckas. Används i Starwars d6, Gondica med flera."


Prosit? Jag antar att det ska vara "slå över svårigheten för att lyckas" eller minns jag fel?


Storuggla, undrar
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Alldeles riktigt av ugglan. Det vore skumt att slå över 3T6+1 med just 3T6 plus ett.

// avatarex, skulle kollat igenom noggrannare
 
Top