hoppas det här gör dig lite gladare
jag antar att du som jag ser en grovuppdelning av slumpsystemen, oavsett antal tärningar, matematisk mekanism för svârighetsgrad etc:
1. system där antal "lyckade" tärningsslag avgör framgâng.
(exempel: vampire etc)
2. system där ett tärningslag (kan vara en tärningssumma) jämfört mot ett värde avgör framgâng.
(exempel: drakar & demoner, feng shui m.fl.)
sedan vill jag lägga till
3. system med andra slumpgeneratorer än tärningar, till exempel kortlekar.
som vissa redan har pâpekat finns det kombinationer av ovan nämnda grundprinciper.
nu, sâ...
jag föredrar system 2 över 1 av vissa anledningar:
2a. oftast klarar man sig med en eller ett fâtal tärningar. detta minimerar tiden att fâ översikt över om slaget var generellt bra eller dâligt. risken för att en tärning ska hamna pâ nâgon gudaglömd plats under soffan där man mâste hâlla sig med dresserade hamstrar för att fâ tillbaka tärningen minskar likasâ med med fâ tärningar .
2b. man kan ha fler nivâkvanta. om man som i system 1 har en tärning per färdighetsnivâ mâste färdighetens maxnivâ hâllas nere för att man inte ska behöva släpa med sig sina tärningar i ica-kassar. ju fler nivâkvanta man har desto närmare kontinuerlig förbättring erfar rollpersonerna (jag har aldrig haft nâgon kärlek för levelsystem a la d&d übrigens)
största fördelen med system av slag 1 är
1a. man slipper huvudräkna ihop en summa. det är bara att jämföra med svârighetsgraden, och tjong, sâ var det fixat. (om man inte har hysteriskt stora tärningsmänger dvs)
sedan finns det (enligt mig) skräckexempel där man kombinerat nackdelarna med bâda systemen. dit bör star wars d6 räknas in, där man bâde har enorma tärningspölar, variabel svârighetsgrad sâväl som att man ska addera resultatet! uh... huvudvärk
system av genre 1 där man har en varibel triggernivâ för varje tärning och dessutom en variabel nivâ av antal "lyckade" tärningar som krävs, sâgas av mig â det bestämdaste även de. (det är skrämmande vad folk kan hitta pâ bara för att vara nyskapande.)
system 3 dâ? tja, jag har inte nog erfarenhet av det för att kunna uttala mig kategoriskt. men det är intressant!
grog - som skulle kunna ranta pâ i evighet om det här men "springtiden" är redan över.