Nekromanti Svårt med Drakar?

G

Guest

Guest
Tjopa lac.
Jag undrar om det är jätte svårt att hitta drakar och hurdana deras förmågor är?
Typ 60 i sty eller?
och 0 i lojalitet?

/Ollesio Sl

I´m the king of the ring

Johan K

Gammal & dryg
Det är skitsvåra att hitta och ännu svårare att ta kål på... Tro mig !!!!
De värderna är ganska ok, lite i underkant kanske....

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

hatten

Swashbuckler
Re: Drakars Grundegenskaper

Eons högre drakar är lite väl mäktiga för en Ridare1:1 att slåss mot Krille brukar jämföra chansen att en riddare beväpnad med häst
lans rustning sköld ska kunna döda en drake.. ungefär lika stor som att han ska kunna vinna mot en Mi-24 Hind Strids helikopter...
Bara för att NI alla ska få reda på HUR liten chansen är så kommer nu datan om HIND och längre ner Drake..

Mi-24 Hind ( stridshelikopeter )
LÄNGD: 17,51m
Rotordiamenter: 17,3m
Stjärt rotordiameter: 3,91m
Höjd: 3,97 m
Spårvidd: 3,03
Hjulbas:4,39
Tomvikt: 8,2 ton
Inre bränsle: 1,5 ton
Extratankar: 1,5 ton
Balkplatser: 6
Lastyttre 2,4 ton
Last inre: 1,5 ton
Lastrum. (L*B*H) 2,83*1,46*1,20m
Besättning: 2
Passagerare 6
Max start vikt: 11,01 ton
Motorer: 2*TV3-117MA = gigantiska monster till motorer..
Motorstyrka 2*1640kw
2*2200 hk
Belastning: +3 G
Maxfart
Låg höjd: 324 km/h
Marchfart: 220 km/h
Aktionradie: 160 km
Sensorer: Optiskt sikte, IR/UV kameror
Beväpning
Akan: GSj-2-30
30mm
Tvåpipig
Antal skott: 300
Attack vapen: 250, 500 kg bomber
Diverse misiler racketer osv..
Motmedel:
Aktiva: IR störsändare
Passiva: IR-Fackel / Remsfällare..

Okej drakens värden är..

LÄNGD: 11 - 20 meter
Vingdiamenter: 110% av drakens längd
Stjärtlängd: 50% av drakens längd m
Tomvikt: 1,2 ton - 10 ton
Inre bränsle: Max Fyra riddare med häst.
Extratankar: Max tio riddare med häst burna i liten korg.
vingmontage: 2 korgar med packning
Lastyttre 2,4 ton
Besättning: 2 Lojala magiker som ger draken extra hjälp med att neutralisera fiender.
Passagerare 6 Ofta under protest
Max start vikt: 11,01 ton
Muskelstyrka 2*2640kw
2*2200 hk
Belastning: +3 G
Maxfart
Låg höjd: 324 km/h
Marchfart: 220 km/h
Aktionradie: 160 km
Sensorer: Örn öga, IR syn, Ande synförmåga, Magisk fält syn kapacitet, Kan lukta sig till hur gammal en människa är eller vilket kön..
Beväpning
Eldsprut
Tvånäsborar ( kan ge koncentrerar eld givning )
Attack vapen: fyra par klor kan hugga genom stål + häst + riddare.
Svans spets kan hugga genom sten..
Magi stark standard klarar den utan problem åtminstonde 10 magnituder..
Motmedel:
Aktiva: Aktiv magi
Passiva: Folks räddsla, Extrem IQ ungefär 30 PSY

Blasphemy

Swashbuckler
Svårt för Drakar?

Jag har alltid haft svårt för drakar. Om man tänker på den "standardfantasy" draken så blir det ännu tristare.
En väldigt mäktig superintteligent varelse som ligger i en grotta på en gigantisk skatthög.
Varför har egenteligen draken en skatthög?, vad skall han med pengarna till? är alla drakar stora kapitalister eller är de besläktade med kråkorna och gillar glänsande föremål?
Ja hur som helst.
Det enda användning jag har haft för drakar när jag spelat rollspel är ryktet om dem. Vilket kan vara rätt så skräckinjagande för många spelare.

Gillar dock "dumdrakarna" mycket bättre än de stora supersmarta. Har för mig att jag läst om någon drake som var "lärare" eller något liknande på en magikerekonomi eller rådgivare i Mundana.
Är det för att han isådanafall tröttnat på att stjäla pengar och väljer att få dem i lön..

De bästa Drakarna (som jag har läst om) tycker jag fanns i Khelatar.
Nu är ju detta inlägg rätt så onödigt eftersom jag egenteligen bara klagar på hur trista drakar är.
Nu är det ju inte så att jag inte vill att det Ej skall finnas drakar i Eon. Med tanke på att Eon är så standard fantasy som det nästan kan bli så skulle det bli underligt utan drakar.
Men vad jag vill se i en modul om Drakar i Eon är hur man skall spelleda en drake. Jag tycker även att deras Psyke skall vara väldigt annorlunda från det mänskliga.

Ehummm Ja..

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields

Krille

Super Moderator
Re: Svårt för Drakar?

"En väldigt mäktig superintteligent varelse som ligger i en grotta på en gigantisk skatthög. Varför har egenteligen draken en skatthög?, vad skall han med pengarna till?"

Den frågan har jag också ställt mig. En del hävdar att det beror på att guld och ädelstenar har något med magi att göra, och att högen på så sätt fokuserar magisk kraft till draken. Andra hävdar att drakar är fåfänga. Åke Rosenius hävdar (i en Café Tavelsjö som bara kom till The Handbok Anthology) att det är en marknadsekonomiskt begränsande åtgärd för att se till att det inte finns för mycket kapital i omlopp på marknaden.

Själv hävdar jag att skatthögen är en myt. Drakar har annat för sig.

"Har för mig att jag läst om någon drake som var "lärare" eller något liknande på en magikerekonomi eller rådgivare i Mundana. Är det för att han isådanafall tröttnat på att stjäla pengar och väljer att få dem i lön.."

Khakra är lärare i magi i Thalamur och är det av sina skäl. Verduhrakh är regentförsamlingens talman i Consabet och är det av sina skäl. I båda fallen har de helt egna planer, och det som de sysslar med råkar vara ett praktiskt sätt att uppnå sina respektive mål.

"Men vad jag vill se i en modul om Drakar i Eon är hur man skall spelleda en drake."

Var lugn. Det får du.

"Jag tycker även att deras Psyke skall vara väldigt annorlunda från det mänskliga."

Var lugn. Det är de.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Blasphemy

Swashbuckler
Alright :)

Så jäkla skönt att du tar bort det där med skatthögen..
Det lättar mitt hjärta..

Det som kan bli lite risk med att drakarna blir "för vanliga" (ex Khakra som rör sig bland människor) är att de förlorar mycket av sin mystik.
Det blir lite som "Oj titta där en drake, undrar vars han är på väg" istället för häpnad/skräck.

Men som sagt.. bra att det satsas mer på hur man spelleder en drake istället för att gro in sig på grundegenskaper och specialförmågor.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields

hatten

Swashbuckler
Re: Drakars Mat

Aa du måste ha missuppfatat Drakar ÄTER inte julskinkor de tvingar riddare att äta Julskinkor sen äter dom upp riddarna lätt rostade.. *ler*
Men säg 2-3 julskinkor per riddare och 2-4kg havre per häst som riddarna sitter på.. *ler*

Virocon

Swordsman
Drakar finns där SL säger att de är. Bergsområden är dock mer riskfyllda än grässlätter skulle jag tro.
Angående attributen så ser du ju typvärdet för en pseudodrake på Eons hemsida, Neogames.se alltså. Kolla på
"Heavédraken". Sen angående "riktiga" drakar så har de en fantasillion i STY, en fantasillion i TÅL, en fantasillion i PSY, en antifantasillion i PER o.s.v. Okej att jiddra med en pseudodrake om du är tungt beväpnad med numerärt överläge så det räcker och magiska anfall, men en Lumian eller Mortuach ska du fly, alltså FLY ifrån.
Sen har vi ju karaktärsdrag, men de kan du klassa som vanliga.

Krille

Super Moderator
"Drakar är lite som Fantomen med andra ord då."

(mel: Trazan å Banarnes Fantomen-sång)
Ingen har set Verduhrakh utan kläder
Klädd i rödrandiga fjäll utav läder
Ibland han lyfter på benet rätt flott
När han kissar bakom kungens slott!

O flygande drake, kliar inte sviden
När du flyger i luften hela tiden
Gör som Mel och skaffa dig en kilt
Det är bättre när man jagar vilt!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Hmm!

Jag personligen som spelare i EON/Eon tykcer att det räcker om drakar/drakarna är varelser som ökar stämningen. Man kanske ser en långt borta i skyn någon/några gånger i livet. Det räker för att man ska känna rysningar och känna sig som en liten mask för denna mäktiga varelse. Till dessa situationer behövs det väl inte några värden?

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

hatten

Swashbuckler
Re: Du har haft tur!

Nja dagens Drakar behöver man inte ora sig för inte ens om man är riddare *ler* de är alla hårda bantare ( fettma och hög kolestrol är inte bara dåligt för hjärtat det är dåligt för flygförmågan med )
Och i övrigt så har jag alldrig blivigt tvingad att äta julskinka jag gör det frivilligt med stor gläde *ler*

hatten

Swashbuckler
Re: Svårt för Drakar?

Eon drakarna i min kampanj använder sig av Cirfaliska/pyar handelshus/banker som de lägger in sina pengar i.

Sen angånde skatthög så lät jag spelarna komma till en av drakes grotta den var smakligt inred med bibliotek gästsovrum och mattor själv låg draken i en uppvärmd sandhög och sov..
Förutom tavlor av "kända" konstnärer och några ljustackar av guld så fanns det inte några högar av guld även om de frågade draken vart allt guld var och han svarade Investerat i ett dvärgisk handelshus de har hög avkastning och är stabila sen lite ligger i den en bank ( hand pengar )..
Det fanns även en naturlig varm källa som draken hade fixat som badkar.. *ler*
Sen så i min kampanj så spelar drakarna en stor intrig med männskligheten de manipulerar och aktivt försöker forma de dödliga till något "bättre" ( ur drakarnas syn vinkel ) och alla drakar KAN ändra form de kanske inte gör det SÅ ofta men de kan ändra form om de vill.

Virocon

Swordsman
Jag dansade på morgonen
då världen var helt ung
Jag dansade i solens sken
Jag dansade mig ung
jag dansade på jorden
från himlen kom jag då
Jag dansade i natten svart
försökte månen nå

Det var du som skrev den, va?
/Virocon, som känner igen äkta poesi