Nekromanti Svårt!

Darkside

Veteran
Det är ett evigt problem med att speöa det motsatta könet!
Har ni några tips?
Likså hur spelar man inteligentare än vad man är?

Belgarth

Swordsman
när en i våran spelgrupp testade att spela kvinna slutade det med att hon blev gravid

Svarte Faraonen

ром и смерть
Att spela intelligentare än man är kan man ta på två vis, antingen genom att SL för just den spelaren spelar alla SLP som lite dumma i huvet, eller att man inte gör det. Om man ska ha den sistnämnda lösningen kommer dock det största problemet, nämligen att på ett diplomatiskt vis få fram att en spelare är för dum för att spela en rollperson. Därför (bland annat) kör jag med nummer ett.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Äsch, det är ju bara att ROLLspela juh.

Det är ett evigt problem med att speöa det motsatta könet!

Om du känner några kvinns och har umgåtts med dom så har du en hyffsad magkänsla på hur dom kan vara.
Sedan är det bara att rollspela. Jag tycker inte alls det är svårt, och jag förstår inte vad varför alla tjaffsar så mycket om ämnet :gremtongue:
Och om du känner att du har för lite erfarenhet av kvinns så är det väl bara att svälja det faktumet och inte spela kvinnor. I alla fall inte om du vill ha en någorlunda trovärdig rollgestaltning. :gremwink:

Likså hur spelar man inteligentare än vad man är?
Det är mycket knepigt.
Dom tänkbara lösningarna är genom spelledaren enligt mig. Man får hjälp och kanske några hintar av spelledaren. Dessutom så kan SL ge en extra tid att tänka när det behövs, och kanske SL låter spelaren slå i några böcker också för att hans RP är så pass intelligent.

/Naug

Ymir

Liten kantbaron
Re: Bulle i ugnen

...och?

Varför kan man inte rollspela en graviditet? Vore ju högrintressant, så länge ens spelstil lämnar utrymme för sådant. Har själv gjort det, hittils bara med spelledarpersoner dock, även om en av mina kvinnliga rp:er gärna ville bli moder så småningom. Hennes riskfyllda liv tillät emellertid inget familjebildande i nuläget, som det säkert ofta kan vara för typiska rollpersoner, och hon fick självmant avsluta en graviditet även om hon inte direkt var bekväm med det.

- Ymir, som gillar vardagligt såparollspel

Duddmannen

Hero
Lätt!

Ok, då kör vi lite rollspelstips då:

Motsatta könet
Less is more. Med detta menar jag alltså att man inte ska anstränga sig för mycket, eftersom det lätt kan bli överdrivet och därmed stereotypt och fånigt. Försök att helt enkelt vara "normal". För att gå in djupare måste man börja analysera de verkliga skillnaderna mellan ditt och det motsatta könets betteende. Vad är det som skiljer sig åt? Det kan till exempel räcka med att låta dina reaktioner på händelser och känslor vara annorlunda.
Exempel: Rollpersonen ser en man slå ner en kvinna och sedan springa ifrån platsen med hennes handväska. Hur skulle en helt vanlig man reagera på detta och hur skulle en helt vanlig kvinna göra det. Fundera på dina egna, spontana känslor för situationen och fundera sedan på vilka som skulle kunna tolkas på ett annorlunda sätt för att mer likna det motsatta könet. Kom ihåg att Less is more.

Intelligentare
Det här är enligt min uppfattning svårare än det motsatta könet. Det första man måste tänka på är om "intelligentare" betyder att personen besitter kunskaper som du själv inte har eller om det betyder att personen har en skarpare förmåga till analyser, logiskt eller abstrakt tänkande eller liknande. Om det handlar om rena kunskaper blir det något lättare, då är det ju egentligen bara att plocka fram uppslagsverken och skriva ner alla intressanta fakta om ett visst ämne eller begrepp. Ta sedan fram din lilla fusklapp och pladdra på med dessa framplockade fakta, närhelst det behövs.
Analytisk förmåga är jobbigare. Här gäller det att ta hjälp av medspelare och kanske även spelledaren själv. Om spelgruppen tillåter det, kanske man får extra tid på sig eller möjlighet att diskutera med medspelarna så att det som rollpersonen till sist säger verkligen kan anses vara intelligent och analytiskt/logiskt.

Hoppas detta hjälpt till en aning.

/Duddmannen

DAKRilla

Hero
Re: Lätt!

"Om spelgruppen tillåter det, kanske man får extra tid på sig eller möjlighet att diskutera med medspelarna så att det som rollpersonen till sist säger verkligen kan anses vara intelligent och analytiskt/logiskt."

Eller så kan man prata en massa "nonsens" med viss sanning men främst rimlighet, och sedan gör spelledaren dessa förklaringar/analyser/antaganden till det rätta eller åtminstone tillräckliga rätt, men bara OM ett PSY-slag lyckas, eller liknande, t.ex att spelledaren anser att rollpersonens intellekt och t.ex. akademiska utbildning borde bidra till att rollpersonen faktiskt kan det som frågas om (fast spelaren KAN det inte). Dock så kräver detta att den intelligenta karaktärens spelare försöker vara lite begränsande och inte går för långt, för om hans "upptäckter" är allt för orimliga så kan spelvärlden "gå sönder". Å andra så är det ju bara för spelledaren att ta allt för orimliga förklaringar (eller vad det nu än rör sej om) som att rollpersonen misslyckades klura ut vad det var, eller att hans akademiska utbildnings åsikt om det hela (vad det nu än gäller) är fel. Med andra ord; Om rollpersonen spelare vill att hans karaktär även ska verka intelligent så måste han försöka hålla sej inom någon form av rimlighet för annars blir ju allt han säger ändå fel, samt att man även diskuterar lite om saken med spelledaren vid en tidpunkt då det passar för att få "djupare" förståelse. Det ger dock ett intryck av att rollpersonen är intelligentare om man ger ett snabbt och välformulerat svar hellre än att det blir ett avbrott på några minuter i spelandet då man diskuterar med spelledaren, så det blir mer effektfullt om man som spelledare ger spelaren lite frihet.

JoakimSkoogh

Veteran
Amen

Döhh de var ju Gabbe det är ju ganska förståligt och för det andra så lyckas Marre jättebra med det :gremsmirk:
Men vi får aldrig låta Alex spela det igen han blir bara slagen i underlivet :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Vad har detta med Eon att göra?

Råkade spotta mig hit och insåg att detta inte alls borde skrivas på Eon forumet... Är det många liknande inlägg här? Brukar aldrig kolla detta forumet... :gremsmile:

Svarade på dig krille eftersom du är moderator och kan göra något om saken :gremwink:

/Herr Balderk, som inte borde skriva här... :gremsmirk:

Krille

Super Moderator
Vad har rollgestaltning med Eon att göra, menar du

"Är det många liknande inlägg här?"

Det händer att det dyker upp sådana här generella inlägg. Ibland flyttas de till rätt forum, men i det här fallet tyckte jag att det var enklare att bara peka ut trådar där det hade avhandlats förut.

Belgarth

Swordsman
Re: Amen

det är ju klart att hon klarar det bra. men det blir lite för likt henne...

jag vet!
jag spelar en kvinnlig Nekromantker! :gremgrin:

Belgarth

Swordsman
Re: Bulle i ugnen

hmm... våran... flicka gjorde som följande

hon smusslade in sig i en borg förförde jarlen hade sex med honom och högg honom i ryggen med en kniv och gömde liket under sängen.

det var den korta versionen

Duddmannen

Hero
Ja, lätt.

Ja det är ju inte svårt i alla fall. Det kräver väl i och för sig lite planering, men det gör det ju inte till svårt. Kanske jobbigt då möjligtvis.
:gremsmile: