Det är inte det minsta orättvist, det är bara en regel som du hittat påReddokk Fheg;n14700 said:Det jag menar är att i ett spel som har regler/riktlinjer för hur man får initiativ i början av en strid. vissa vapen är bättre för att ta initiativet i början på en strid. vissa vapen är bättre lämpade för att återta det under en strid. där tycker jag det spelar roll hur man bär vapnet. I ett sådant spel finns vissa apelare som väljer ett vapen för att lättare kunna ta initiativ i en strid och kunna vara anfallare. medan vissa väler att köra på en mer defensiv taktik. och väljer utrusting utifrån det. då bör även sådana saker som hur lätt man kan komma åt sit vapen spela roll i början av striden
?Låt os säga en spelare har en karaktär som har valt vapen och utrustning, även tänkt på hur han bär sina vapen för att kunna komma åt dem lätt och snabbt vara redo för strid om han skulle bli överaskad.
Sedan har spelare nr2 som inte tänkt på detta eller ens orkat bry sig utan i stället väljer att bära vapnet på ett sätt som är opraktiskt när det kommer till att dra dem snabbt för att han gillar hur det ser ut. Tycker detta är coolt. Det är inget fel alls i detta
Men att då låta han kunna dra sitt svär lika snabbt och utan negativa effekter på grund av dess placering är ju väldigt orättvist mot spelare nr1.
är det viktigt för en spelare att kunna dra svärdet snabbt så väljer man att bära det på ett sätt så man kommer åt det lätt. Är det viktigare att bära det på ett sätt man tycker är coolt eller snyggt så bär det så. att kräva man ska få både och är ju lite konstigt.
Ett annat sätt att se det på är att dra svärdet är en ganska enkel handling om man uför det på lättaste sättet. men som med allt annat kan man vlja att göra det svårare för att få fram en cool effekt. men detta gör handlingen svårare. men det är ett val man gör. att göra något mer komplicerat för effektens skull. Samma som att om jag i en strid väljer att "stila" lite och kanske försöka huga av moståndaren huvudet i stället för bara på enklaste sättet göra slut på honom. fast det är svårare att träffa halsen än bara ränna svärdet i honom.
På samma sätt är ju valet att bära svärdet på ryggen ett annat sät att "stila" man väljer att göra en enkel handling lite mer komplicerad för att man tycker det ser bra ut.
"System" i rollspel = summan av överenskommelser kring hur man beter sig samt vilka strukturer och tekniker som används runt bordet, och du och din spelare är uppenbarligen inte överens rörande hur systemet är, eller bör vara, utformat. "Rättvisa" eller någon form av objektivitet hittar du inte här, du tycker en sak och hen tycker en annan. Att försöka komma överens genom argumentation känns aningen fruktlöst, gör en kompromiss istället alternativt gå in och bestäm på egen hand.
Din spelare vill vara cool utan bestraffning, du vill bestraffa det han anser coolt då det förstör din känsla av kausalitet i världen att inte göra det. De egentliga frågorna blir sålunda:
Vad vill du att ert system ska göra? Ska det vara så realistiskt som möjligt? Ska det premiera coola beskrivningar och film-dramatiska situationer? Ska det handla om att optimera och tävla (mot varandra eller mot spelet)?
...och är dina spelare överens med dig på den punkten?