Nekromanti Svar önskas till enkät

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Hej!

Vi är två studenter som för tillfället läser Mastersutbildning inom Medier, retorik och PR på Örebro Universitet. För tillfället läser vi en delkurs där vi går använder oss av flera olika metoder för den vetenskapliga forskningen. Vi har nu kommit till enkäten som metod och ämnar göra en undersökning där vi använder oss av den för att förhöra sig om ett specifikt ämne.

Ämnet är skräckgenrens utrymme i de kommersialiserade TV-kanalerna TV4 och TV6. Det är inte en fråga som är riktade enbart åt dem som gillar skräck, utan kan besvaras lika väl av dem som ogillar genren. Vårt syfte är att se vad personer tror om skräckgenren och deras preferenser kring den, för att sedan ställa den gentemot en tidigare statistisk undersökning som vi gjort.

Alla uppgifter som vi får in behandlas konfidentiellt. Endast resultaten kommer användas, medan all information rörande er identitet (användarnamn, mejl-adress och liknande) efter ihopsamlande av era svar kommer raderas.
Vi skulle uppskatta om ni kunde ta er tid och svara på följande frågor genom att skicka det via PM till denna användare eller som mejl till webmaster@inthedark.nu. Vi skulle behöva era svar före kl. 10.00, måndag den 3 december. Vi är medveten om den korta tiden, men hoppas att ni ändå har tid att svara på enkäten.

Tack på förhand!

Arvid Dyfverman (Fil. Kand. Retorik) & Robert Jonsson (Fil. Kand. Medie- och kommunikationsvetenskap)

ENKÄTEN

1. Kön
A: Man B: Kvinna

2. Ålder
A: 0-14 B: 15-29 C: 30-45 D: 46+

3. Vilken av följande kanaler anser du sända mest skräck under en vardag?
A: TV4 B: TV6

4. Hur tycker du att skräckutbudet i kommersiell TV är?
A: Mycket bra B: Bra C: Dåligt D: Mycket dåligt

5. Vilken skräckgenre anser du dominera utbudet i de kommersiella TV-kanalerna under en vardag?
A: Övernaturlig B: Science Fiction C: Thriller

6. Vilken av skräckgenrerna skulle du vilja se dominera utbudet?
A: Övernaturlig B: Science Fiction C: Thriller

7. Hur stora tidsblock har majoriteten av skräckutbudet tilldelats i de kommersiella TV-kanalerna under en vardag?
A: 0-30 min B: 31-60 min C: 61-90 min D: 121+ min

8. Hur stora tidsblock skulle du vilja att skräcken sändes i?
A: 0-30 min B: 31-60 min C: 61-90 min D: 121+ min

9. När anser du att majoriteten av skräck sänds i de kommersiella TV-kanalerna under en vardag?
A: Förmiddag B: Eftermiddag C: Kväll D: Natt

10. När skulle du vilja att skräcken sänds i de kommersiella TV-kanalerna under en vardag?
A: Förmiddag B: Eftermiddag C: Kväll D: Natt

11. Hur mycket skräck sänds i din mening i de kommersiella TV-kanalerna under en vardag?
A: 0-5 timmar B: 6-10 timmar C: 11-15 timmar D: 16-20 timmar

12. Hur mycket skräck skulle du vilja att det sändes på de kommersiella TV-kanalerna under en vardag?
A: 0-5 timmar B: 6-10 timmar C: 11-15 timmar D: 16-20 timmar

13. I vilket medium föredrar du att uppleva skräckgenren?
A: Böcker B: Dataspel/Rollspel C: TV/Film D: Bio

w176

Förlorad dotter
OT: Enkäter, ickekonsument och svarsalternativ

Hm. Funderar om jag ska eller ens kan svara.

Jag har alltid detta problem i alla opinionsundersökningarna, jag är er generell icke-konsument. I det här fallet ser jag inte alls på tv, varpå jag inte ens kan svara på majoriteten av frågorna. Någon statistiker som kan förklara för mig som ickekonsument om en massa saker (damtidingar, musik, läsk, tv, märkeskläder osv) hur man egentligen skall göra i undersökningars? Liksom enda chansen att för mig någonsin att lämna ett relevant svar skulle typ handla om vilka rotfrukter jag köper eller vad för färg jag föredrar på mina begagnade kläder.

Eller vad gör man rent allmänt i alla de fall där svaren "Varken eller", "Annat", "Vet inte" osv som man inte behöver inte finns?

Robert Jonsson

Re: OT: Enkäter, ickekonsument och svarsalternativ

Vi diskuterade det här på lektionen med en som arbetat med det och ett vanligt sätt att hantera det var att bara kryssa i de uppgifter som man kunde svara på och ignorera de övriga. Med andra ord, det är helt okej att svara.

Personligen brukar jag dock kryssa i antingen vad jag tror eller vad jag skulle göra/äta/se/köpa i en hypotetisk situation.

Organ

Out of time, out of mind
Enkel fråga

Sedan när anses science fiction vara en subgenre under skräck? :gremconfused:

/Anders

Robert Jonsson

Re: Enkel fråga

Sedan ett tag tillbaka. Om du vill kan jag leta fram den akademiska källan?

I alla fall, det är ett sätt att kategorisera olika sorters skräcknarrativ. Du har övernaturliga skräck (tänk dig de gamla klassiska monsterfilmerna t.ex.), science fiction skräck (typ Event Horizon eller The Faculty) och thriller (t.ex. Saw).

Värt att påpeka att det inte handlar om att placera in SF som t.ex. Star Wars eller Star Trek inom skräckgenren. Det handlar om i vilken form ett skräcknarrativ förmedlas.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Men om man bara konsumerar TV-serier via torrents då? =)

Kropotkin

Warrior
Med risk för att låta lite dryg, men på en metodkurs på masternivå kanske ni skulle blivit upplysta om vissa elementa när det gäller urval till enkätundersökningar.

Då jag förstår det som att er målpopulation är folk i allmänhet är en frivillig enkät på ett forum för rollspel INTE ett obundet slumpmässigt urval.

Klart att det är en kurs och inte "på riktigt" men resultatet ni får är troligen inte ens värt papperet det är tryckt på och kan inte användas som grund för en vidare diskussion överhuvudtaget.

Robert Jonsson

Ingen fara och du låter inte dryg heller. Vi talade en del om urvalsmetoder och så - och att internet egentligen är ett väldigt olämpligt medel för sådant (även om det blir vanligare sätt).

Skälet till att det valts är för att uppgiften ska hinna göras. I princip har vi två dagar på oss att utföra den - och det är under helgtiden. Sedna ska allt skrivas och utvärderas under måndagen. Det finns ingen som helst tid att göra den på ordentligt sätt, vilket var skälet till att det var okej att utföra den så här.

Huvuduppgiften är snarare resan i utformningen av enkäten än att få fram någonting annat än ett hypotetiskt resultat. Hade vi haft tid att göra det på riktigt hade vi använt helt andra kanaler.

Kropotkin

Warrior
Bara så att ni är kunniga om er okunskap. :gremsmile:
Jag är utbildad av en hel del bittra gamla gubbar som tycker att utbildare som först inte trycker in ett par timmar teori i huvudet på studenterna först borde få ett nackskott och rullas ner i en djup grop.
Svarar på er enkät.

Robert Jonsson

Jodå, vi är fullt medvetna om det. Det är alldeles för lite tid att verkligen bli insatta i metoden på ett tvåtimmarspass egentligen. Enda syftet tror jag är att vi ska få känna på det och om vi är intresserade fördjupa oss i metoden i den kommande uppsatsen.

Tack så mycket för svaret! :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Kommer vi att få se ngopt resultat ifrån eran enkät ??

/ Johan K, som just skickat in sina svar.

Robert Jonsson

Givetvis kan ni få det. Eftersom vi arbetar ihop det här tematiskt med en annan rapport så dröjer det dock ett tag. Jag lägger dock en en länk då vi sammanställt allt, vilket borde ske i december.