Nekromanti Svar på inlägg

Kunde man inte på nåt sätt göra så att varje gång man får svar på ett inlägg eller nåt så kunde man få ett privat meddelande från forumet. Det är jobbit (okej jag är lat/images/icons/wink.gif) att gå till sida 2 för att kolla om nån har skrivit nåt svar till ett inlägg som fanns längst ut på en tråd.

*tänker*... och att få meddelande till sin riktiga e-mail som man kollar högst en gång om dan är nog inget bra system.

Men går det att fixa eller är det för jobbit?

Gardener

Champion
Det är upp till dig om det är jobbigt eller inte. Det kan ju vara lite jobbigt att klicka i kryssrutan "Maila alla svar till min riktiga e-mail adress" varje gång man skriver ett inlägg. Det är ju också rätt jobbigt att gå in på kontrollpanelen, klicka på e-postinställningar längst ner på sidan och sen välja ja på "Vill du ha e-postunderrättelse när du fått svar på ditt inlägg?" för att kryssrutan vid inlägg ska vara förkryssad varje gång man skriver ett inlägg.

Jag tror inte det är möjligt att göra denna funktion tydligare att använda, men uppenbarligen går det att missa.

seinet

Swashbuckler
Jag tror vår svarta dvärg eftersökte en funktion som skickar ett privat meddelande och inte ett ebrev. Han skrev ju faktiskt att han kollar sin epost en gång per dag (vet inte om han till och med skrev högst en gång per dag eller ej).

/Seinet Wintermute - Är trött som bara den och skall ge sig iväg till båten som tar en till skolan snart.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

Just det!

Vad jag menade, och jag får väl ursäkta mej om de kom fram otydligt, var att man skulle få meddelandet om att man fått svar till sin privata inbox här på forumet.
Då det ibland kan komma svar på något och man inte loggar in på ett par dar, kan man ha svar på något som ligger några sidor bak i forumet och tänker inte på att kolla.
Och som Seinet påpekade så kollar jag e-mailen högst en gång per dag... och isåfall så är det inte alls klart att jag kommer ihåg att kolla där om ja fått nåt svar...

ehh...jaa... lång förklaring.... svar?/images/icons/wink.gif

Re: Just det!

Äh, jag sa ju att jag är lat. Alla andra funktioner som jag sett att efterfrågats hittills har varit för att underlättaför lata forumsanvändare, så ja tänkte att ja kan ju lika gärna fråga, men kanske de inte var så smart.../images/icons/sad.gif

Azagthoth

Myrmidon

Tja, de flesta mailprogram har en funktion som hämtar hem och meddelar när ett nytt brev har kommit. Det går ju att ha mailprogrammet igång samtidigt som man surfar så det är ju inget problem.

Om du använder dig av webb-baserad e-post (tex Hotmail) så kan du köra mailen i ett annat fönster och klicka på "inbox" eller "inkorg" eller vad det nu kallas när du väntar på att forumet skall ladda klart.

Legioth

Swordsman
Nejdå!

Det blir lite knepigt om man inte surfar där hemma. Det är inte så trevligt att lägga till ett nytt epostkonto i t.ex. outlook express för varje dator som man surfar från. På vissa datorer måste man t.om. ha någon form av adminlösenord för att få lägga till ett nytt konto.

Om man sitter hemma med bredband, eller har en "egen" dator på jobbet är det inte så jobbig att ha igång ett epostprogram konstant och inställt att det skall kolla om man fått mail t.ex. var 5:te minut, men nu har inte hela världens befolkning bredband /images/icons/frown.gif

Det fina om man skulle få ett privat meddelande är att man skulle märka det genast, åtminstone om man, som jag, läser inlägg i ett webläsarförnster och har upp kontrollpanelen i ett annat och uppdaterar kontrollpanelen regelbundet för att se om det kommit ngt nytt inlägg i någon av sina favoritforum.
Appropå det, skulle det gå att fixa så att man har ett skilt förnster med sina favoritforum (alt. kontrollpanelen) som uppdateras konstant.
Jag vet att det går att fixa med relativt enkel HTML kodning, men det skulle ju förstås belasta servern mera, och det vill man kanske inte, för då går allt annat slöare istället. Jag tror inte att det skulle vara bra om kontrollpanelen automatiskt skulle uppdateras, det skulle bli lite väl rörigt, men en möjlighet att göra så att den uppdateras automatiskt, det skulle vara bra!

Gardener

Champion

Men alltså, om du redan är på forumet, hur svårt är det att kolla om man har fått svar? Antingen så ser man till att ha ett e-postkonto tillgängligt (så svårt är det inte, tar några minuter att skapa ett yahoo-konto eller dylikt) som man kollar regelbundet när man surfar. Eller så ser man till att ha de intressanta trådarna öppna och laddar bara om dem. Eller så ser man till att spara dem som inläggspåminnelser så finns de i kontrollpanelen konstant. Eller så sorterar man trådar efter vilka som varit aktiva, då kommer de automatiskt högst upp i listan. Vana forumanvändare kan säkert beskriva ännu fler varianter att hålla koll på sina inlägg så jag ser verkligen inte orsaken till att lägga till ännu en funktion för det.

Krille

Super Moderator
Annat förslag

"Kunde man inte på nåt sätt göra så att varje gång man får svar på ett inlägg eller nåt så kunde man få ett privat meddelande från forumet."

Låter dumt. Privata meddelanden är jobbiga. Hellre får jag påminnelse via epost då.

Men jag har ett annat förslag på funktion. Det finns ju en rullgardinsmeny för att filtrera ut så att enbart trådar nya inlägg under X dagar. Vad sägs om att lägga till ännu ett filter till menyn med valet "trådar som innehåller olästa svar på något av mina inlägg under de senaste X dagarna"? Nu vet jag inte hur knepigt filtret är att skriva, men det borde gå.

Gardener

Champion
Re: Annat förslag

Snacka om att belasta servern... En sån funktion skulle nog inte vara nådig mot databasen. Dessutom skulle det kräva att jag skulle behöva tänka för att skriva den, så det lär inte hända. =] Kan framföra det till utvecklaren dock.