Nekromanti Svar vs kommentarer

CapnZapp

Myrmidon
Jag tycker ni ska ta er en rejäl funderare på möjligheten kommentera inlägg.

Det finns nu två helt separata sätt att föra en diskussion, via svar och via kommentarer på ett visst inlägg. Vissa använder det ena, andra det andra.

Väldigt rörigt.

Något är konstigt här för jag kan inte påminna mig detta problem finns på rpg.net tror jag det är som har liknande funktionalitet.

Kan det vara så att svaraknappen o kommenteraknappen måste särskiljas på ett mycket tydligare sätt än nu?

Funktionen att kommentera existerande inlägg måste tydligt avgränsas från att svara på inlägget, att föra diskussionen vidare.

Dilandau

Myrmidon
Även jag tycker kommentarsfunktionen är konstig. Vilken är dess syfte? Nya kommentarer tycks dessutom inte registrera i listan över senaste inlägg. Spontant: Stäng av kommentarerna.
Ymir said:
nya kommentarer registreras visst det i listan över senaste inlägg, -så länge ni befinner er på ett specifikt forum-. Om ni går ut på huvudsidan syns inte kommentarer i denna lista.

CapnZapp

Myrmidon
'taur: kolla rpg.net (eller om det var enworld)

Där finns något liknande (samm?) som jag inte tycker funkar dåligt, därav att jag undrar om det kanske bara är en userinterface-grej att polera?
kloptok said:
rpg.net verkar inte ha någon kommentarsfunktion i varje fall, utan endast inlägg i platt visning så vitt jag kan se. Notera ironin att jag skriver detta svar som en kommentar :)

anth

Vetefan
Det enda ställe där man verkligen har användning för kommentarer är på blogg-sidor.
Om möjligt: behåll det för bloggar, men stäng av det för resten av forumet.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag är helt med på att kommentarer bör förpassas till den avgrund där de hör hemma (blogg-sidorna tydligen). Nu när anth säger det så vågar även jag säga det utan att vara rädd för att drabbas av Spindelns vrede. Tänker försöka undvika kommentarer så gott det går och hoppas att alla andra gör detsamma.
anth said:
Ha! Bara för det måste jag göra ett äventyr som heter "Spindelns vrede". :)

Ymir

Liten kantbaron
Ni har FEL! Jag ääälskar kommentarsfunktionen, den är fuckin' awesome, minst lika awesome som etikett-funktionen. Den är extremt användbar nu när det inte längre finns trådad visning, då den gör det möjligt att inflika kortare kommentarer till specifika påståenden utan att helt sidetracka diskussionen eller behöva citera inlägget sju sidor ned. Ta aldrig bort kommentarerna!

Kommentarsfunktionen är dessutom väldigt användbar om man i efterhand vill göra kommentarer till eller korrektioner av sitt inlägg, utan att ändra det som står skrivet. Exempel: "Kommentar: Jag borde inte uttalat mig så tvärsäkert om jobbskatteavdraget, snälla ignorera den biten".

om jag kan lära mig leva utan trådad visning kan ni minsann lära er leva med kommentarer! Så det så.
Ymir said:
fatta så awesome!
Poseur said:
Håller med om att kommenteringsfunktionen är brilliant!
CapnZapp said:
Notera hur ovanstående två kommentarer är just kommentarer, och inget som för diskussionen vidare. Förvisso awesome men bara just här :)
Rhodryn said:
Problemet dock är att om en tråd blir väldigt stor, många sidor, så tvingas man gå igenom varende sida och varenda inlägg på varje sida för att försäkra sig om att man inte missat något. Det kan bli rätt tidskrävande, specielt om man vill gå igenom hela sidan.

Så samtidigt som jag gillar kommentars möjligheten, så ogillar jag den. :p

anth

Vetefan
Ymir;n2293 said:
om jag kan lära mig leva utan trådad visning kan ni minsann lära er leva med kommentarer! Så det så.
:) jag har inget emot kommentarfunktionen egentligen, men ska den vara kvar får Spidde fixa så att den fungerar som svar/citat.
- kommentarer ska synas bland senaste inlägg och liknande så man kan hitta nya kommentarer (just nu är det buslätt att missa kommentarer och en kommentar som ingen ser gör ingen glad).
- kommentarer ska ge vettiga aviseringar (just nu får jag bara "goddag Yxskaft"-aviseringar av kommentarer).
Konrad Konvalj said:
Kanske skall det gå att kommentera kommentarerna också? Men det kanske är precis det vi snackar om i den här tråden?..
kloptok said:
Nu ville jag ju egentligen kommenterar KK:s kommentar, men se det går ju inte. Nåja, får nöja mig med en kommentar på inlägget. Skulle inte kommenterade kommentarer vara exakt som trådad visning?
Rymdhamster said:
Nu ville jag ju egentligen kommenterar KK:s kommentar, men se det går ju inte. Nåja, får nöja mig med en kommentar på inlägget. Skulle inte kommenterade kommentarer vara exakt som trådad visning?
Ni menar att ni vill försöka smyga in trådad visning i alla fall? Vad är då poängen?

Konrad Konvalj

Myrmidon
...Konstaterar att jag inte kan kommentera min kommentar.
Poseur said:
Det är väl bara att kommentera samma inlägg igen?
Konrad Konvalj said:
Jo jag kan kommentera mitt eget inlägg, men jag kan inte kommentera din kommentar på mitt inlägg.
Krille said:
Ska man nu ha en halvmesyr mellan trådat och platt forum så följer det naturligt att man bara kan kommentera inlägg, inte kommentarer. För kunde man kommentera kommentarer så skulle man ju ha fullödad trådad visning, och då vore det ju inte en halvmesyr.

anth

Vetefan
Konrad Konvalj;n2305 said:
Kanske skall det gå att kommentera kommentarerna också? Men det kanske är precis det vi snackar om i den här tråden?..
Du får väl citera kommentaren istället. :)
Konrad Konvalj said:
Det vore skönt att slippa men absolut. Det är den lösningen jag själv kom fram till också.
chrull said:
Hur citerar man kommentaren? Jag hittar ingen sådan knapp?
Rymdhamster said:
Hur citerar man kommentaren? Jag hittar ingen sådan knapp?
Manuellt.

Möller

Hubert Hortlax
Hitintills, inte något fan av kommentarer. Visst, som Ymir skriver kan det kanske vara bra att skjuta in grejer till inlägg - rättelser t.ex. - men det går att göra fel också. Om det som skrivs i en kommentar faktiskt kan diskuteras i den riktiga tråden, hur gör man då? Fortsätter i kommentarsfältet funkar ju inte alltid, det blir ju skitlöjligt (*host* youtube *host*) om diskussionen ska föras där. Ska man hålla på och citera kommentarer genom att manuellt skriva quote--taggar? Mindre kul.
Dante said:
Nej. Hela idén är att man INTE ska citera kommentarer.

Konrad Konvalj kommenterade
[COLOR=#6A6A6A !important]Idag, 19.33[/COLOR]

Det vore skönt att slippa men absolut. Det är den lösningen jag själv kom fram till också.

Det verkar som om formatering följer med till inskrivningsfältet.

Det går att få tillbaka ursprunglig formatering.
Får se hur det ser ut när man postar det sen.
Mannen i skogen said:
Okej, formateringen följde inte med till inlägget sen...
Konrad Konvalj said:
Det suger.

anth

Vetefan
Möller;n2349 said:
Ska man hålla på och citera kommentarer genom att manuellt skriva quote--taggar? Mindre kul.
Som jag sa: ska kommentarer vara kvar bör de fungera som vanliga svar, d.v.s. de ska ha en citatknapp (för de går ju alldeles utmärkt at citera).
Dante said:
Om kommentarer funkar precis som svar tappar de allt existensberättigande.

Kommentarer är kommentarer. Svar är svar. Kommentarer ska man inte svara på eller citera.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det enda jag har emot kommentarerna är att det inte dyker upp i ens postcount. ;)

Annars tycker jag det är mest ett sött tillskott. :)

Ond bråd död

Swashbuckler
gorillotaur;n2267 said:
Även jag tycker kommentarsfunktionen är konstig. Vilken är dess syfte? Nya kommentarer tycks dessutom inte registrera i listan över senaste inlägg. Spontant: Stäng av kommentarerna.
Det här är egentligen ett svar på Ymers kommentar, men det gick inte att svara på... :rolleyes:

Att inte kunna se kommentarerna på första sidan är ju en enorm brist för oss som inte går in på enskilda kategorier utan (om det nu är möjligt) använder bevakning/prenumeration. Jag har ännu inte riktigt vant/lärt mig vid/använda prenumerationer.

Edit: ?Det verkar vara mer knas på första sidan. De nyaste inläggen kommer inte överst, vilket de gör på andra sidor. Buggrapporterar om det inte redan är gjort.

Ymir

Liten kantbaron
Här är ett perfekt exempel på varför kommentarsfunktionen behövs och vad den har att tillföra. Pingas sista inlägg, "Verkar som att man blablabla" tillför absolut ingenting till diskussionen, men är inte för den sakens skull meningslöst på något vis; det borde helt enkelt ha varit en kommentar på mitt inlägg, istället för ett svar på det.

Ond bråd död

Swashbuckler
Men nu gjorde denne ett inlägg iaf trots att vi har en kommentarfunktion. Så funktionen gjorde ingen nytta i det fallet. Dessutom tycker jag att det var ett motiverat inlägg eftersom det faktiskt har något med diskussionen att göra. Du nämner ju ett inlägg som finns på det gamla forumet.

Jag kan se det som ett exempel på hur förvirrande det är med två system. Gränsdragningarna är inte helt uppenbara.

Ymir

Liten kantbaron
nej, vi får ju självfallet försöka etablera en praxis kring hur kommentarerna bör användas. Men att skrika blä! de suger! ta bort dem asap! är extremt överdrivet, och cirka tio ggr mer gnälligt än när jag råkade bli lite fatalistisk ett tag eftersom min standardvisning trådat inte fanns på det nya forumet. För tusan folket, vi har en ny kool funktion här, kan vi inte bara lära oss använda den istället för att kväva den i sin linda?
Kraetyz said:
Trådad visning är skräp och du ska vara glad att det inte finns! :D