Nekromanti Svar vs kommentarer

chrull

Stockholm Kartell
Ymir;n2434 said:
nej, vi får ju självfallet försöka etablera en praxis kring hur kommentarerna bör användas. Men att skrika blä! de suger! ta bort dem asap! är extremt överdrivet, och cirka tio ggr mer gnälligt än när jag råkade bli lite fatalistisk ett tag eftersom min standardvisning trådat inte fanns på det nya forumet. För tusan folket, vi har en ny kool funktion här, kan vi inte bara lära oss använda den istället för att kväva den i sin linda?
Fast efter att ha sagt "Wääääääh, trådad visning är borta nu drar jag till ett annat forum" och "platt visning är som koncentrationsläger!" så kanske du har försakat din rätt att kalla något för "extremt överdrivet"? :)

Men sen håller jag med dig. Om folk lär sig använda kommentarer för just små kommentarer eller en OT-diskussion så ser jag bara bra saker med kommentarerna.
Ymir said:
Platt visning -är- lite som ett koncentrationsläger, for the record. Men inget annat forum har ju trådad visning heller, och jag skyller på att jag var tvungen att stanna här eftersom spelen jag skriver har sina officiella forum på wrnu ^__^ Plus att jag snabbt fick något nytt att irritera mig galet mycket på, och då tvangs jag liksom efter det förra utspelet att hålla mig på halster och bara påpeka det väldigt väldigt, försiktigt och hoppas att någon fixade det snart.
Rymdhamster said:
Jo, platt visning är lite som koncentrationsläger ungefär som trådad visning är ungefär som slaveri. Långa kedjor som folk ständigt försöker bryta.

anth

Vetefan
chrull;n2442 said:
Hur citerar man kommentaren? Jag hittar ingen sådan knapp?
Du gör det manuellt (vilket är lite jobbigt).

Du använder quote-taggen (med [ ]-parenteser).

Vill du ha rätt länk går du till kommentaren du vill citera och för muspekaren till övre högra hörnet där kommentarens inläggsnummer står (kommentarer har alltid en punkt i sitt inläggsnummer, din kommentar är #10.2 eftersom det är den andra kommentaren till det tionde inlägget) och tar reda på vad inlägget har för postnummer (står sist i länken som visas, t.ex. är din kommentar post2442).
Man skriver quote=namn ;n nummer, t.ex. quote=chrull;n2442.

Ett av önskemålen är just att om kommentarer ska finnas kvar ska det finnas en quoteknapp under dem.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tycker att kommentarsfunktionen verkar trevlig. Liksom Ymir föredrar jag forum med trådad visning, eftersom ett platt forum mest känns som en långsam chatt. Kommentarsfunktionen känns som en bra kompromiss. Dessutom kan de som gillar att skriva meningslösheter som "like" eller "+1" lägga dem där så att de inte skräpar ner resten av tråden.

/tobias
Dante said:
Fast det är ju i så fall bättre att KLICKA på »gilla« än att SKRIVA »gilla« eller »+1« …
Gurgeh said:
Ja, det är betydligt bättre.

Mogger

Hipsteranka
Gurgeh;n2516 said:
Dessutom kan de som gillar att skriva meningslösheter som "like" eller "+1" lägga dem där så att de inte skräpar ner resten av tråden.
Det skulle man kunna tro, men då får jag det här felmeddelandet:
"Skriv in ett meddelande med minst 10 tecken"

I övrigt håller jag med. Jag ser kommentarer som ett väldigt bra komplement, så fort vi lärt oss använda den.
Gurgeh said:
Det är ju ännu bättre om forumet har ett naturligt försvar mot för korta och intetsägande inlägg! ;)
Måns said:
Haha, ja det har du ju helt rätt i! Eller +1 som kidsen säger.

Zorbeltuss

Hero
Jag trodde inte jag skulle älska kommentarerna, men jag älskar dem, de är tillräkligt mycket hybrid för att jag ska vara helt nöjd, men om någon inte vill ha dem kanske de skulle kunna vara inlägg i inläggsordningen med citat av inlägget man kommenterade i en inställning jag inte är intresserad av att använda.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp;n2260 said:
Jag tycker ni ska ta er en rejäl funderare på möjligheten kommentera inlägg.

Det finns nu två helt separata sätt att föra en diskussion, via svar och via kommentarer på ett visst inlägg. Vissa använder det ena, andra det andra.

Väldigt rörigt.

Något är konstigt här för jag kan inte påminna mig detta problem finns på rpg.net tror jag det är som har liknande funktionalitet.

Kan det vara så att svaraknappen o kommenteraknappen måste särskiljas på ett mycket tydligare sätt än nu?

Funktionen att kommentera existerande inlägg måste tydligt avgränsas från att svara på inlägget, att föra diskussionen vidare.
Själv tycker jag att kommentarer är både binas knän och kattens pyjamas.

Men vi/man/folk måste såklart lära oss/sig vad som passar som en kommentar och vad som bör vara ett eget svar.
CapnZapp said:
Dante;n2547 said:
Själv tycker jag att kommentarer är både binas knän och kattens pyjamas.
Menar du som ormens höfter och hundens pungkulor? Elefantens manikyr och den rökta fiskens trosor? Apans ögonbryn och musslans örhängen?

:)

Poseur

Swashbuckler
Något som verkar behövas fixas om det går är att man får ett meddelande om någon kommenterar samma inlägg som man själv har kommenterat.
Om någon kommenterar mitt inlägg får jag en avisering om det men inte om någon kommenterar någon annans inlägg, som jag redan kommenterat.

Ond bråd död

Swashbuckler
Måns;n2526 said:
Det skulle man kunna tro, men då får jag det här felmeddelandet:
"Skriv in ett meddelande med minst 10 tecken"

I övrigt håller jag med. Jag ser kommentarer som ett väldigt bra komplement, så fort vi lärt oss använda den.
Svar till Gurgehs kommentar: Problemet är ju att kommentarer visst syns i nya inläggslistan. Om man är i ett inlägg så att listan fungerar (annars, som på första sidan, verkar den lägga inläggen efter vilken ordning diskussionerna startats. Men man slipper kommentarerna iaf)
Gurgeh said:
Ja, det vore praktiskt.

Troberg

Sinister eater
Jag gillar kommentarer, de tar i alla fall forumet ett litet steg närmare ätt äkta trådat forum. Dock gillar jag inte att den inte som default visar alla kommentarer, utan man måste klicka på en liten knapp, vilket för det väldigt lätt att missa kommentarer.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu är gränsen för minsta antal tecken man måste skriva i en kommentar satt till "1". Med andra ord, ni måste skriva minst ett tecken i kommentaren. Hoppas inte även detta enda tecken är för betungande för er. :p

/Magnus

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Magnus Seter;n3059 said:
Nu är gränsen för minsta antal tecken man måste skriva i en kommentar satt till "1".
Kan man beställa en ändring för privata meddelanden också? Inte direkt nåt problem, men det är käckt att kunna svara "Ja." om man inte har mer att säga. :)
Magnus Seter said:
Jag testar och så ser vi om detta kommer att missbrukas. Grejen är att det blir i alla meddelanden, även privata som offentliga. Men å andra sidan, med Kommentarer och Gilla så kanske vi inte kommer att ha problem med superkorta "+1"-inlägg.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker mest att kommentarerna känns som "yo dawg, we heared you like forums so we put a forum in your forum so you can forum while you forum", typ. Å andra sidan lärde jag mig gilla facebook-tickern också, så det handlar nog mest om att det är för mycket information samtidigt och AWWGAAD JAG ÄR GAMMAL NÄR HÄNDE DET HÄR *snyft* *snyft* etc.

Johan

Veteran
Det är faktiskt lite trevligt med kommentarer. Allt hamnar under samma inlägg vilket är nice. Problemet är bara att de inte syns i Senaste inlägg och liknande. En annan fråga är hur det funkar att klippa ut såna diskussioner för att starta en ny tråd: Sen är Kommentarerna lite väl primitiva. Det hade varit bra att kunna t ex citera andras kommentarer och sånt.
anth said:
Johan;n4884 said:
En annan fråga är hur det funkar att klippa ut såna diskussioner för att starta en ny tråd: Sen är Kommentarerna lite väl primitiva.
Du får göra det manuellt.när jag citerade dig skrev jag citat-taggen för hand, höll muspekaren över övre högra hörnet där det står #33 för att få inläggsnumret #post4884 och skrev in det efter ditt namn, Johan;n4884. Nedan har jag lagt in mellanslag i taggen för att du ska se hur den ser ut:
[ quote=Johan;n4884 ]En annan fråga...[ /quote ]

CapnZapp

Myrmidon
Ja, som det fungerar nu (i många trådar) så missbrukas kommentarerna för att svara på frågor som ställts i inlägg. Mycket irriterande - det innebär att hela idén med ett modernt forumsystem kollapsar: det går inte att citera kommentarer, det går inte att svara direkt på meddelandet i kommentaren. Om jag själv svarar i en kommentar undergräver jag hela idén med forumtråden som ett långt flöde (vad som här är känt som "platt visning"). Förr eller senare är den någon som svarar på vanligt vis och vips har brutit sönder flödet av inlägg, vilket gör tråden fullständigt oöverblickbar.

Igen måste jag vädja om att helt stänga av kommentarerna, åtminstonde tills gamla WRNU-veteraner vants av det gamla forumets trådade funktionalitet.

Därefter kan kommentarerna säkert bidra med värdefull funktionalitet (även om jag inte är övertygad personligen... bara för att en funktion finns är det inte nödvändigtvis en bra idé att slå på). Men när de alltså används enbart för att kommentera - inte vidareutveckla - ett visst inlägg så kanske det håller.

Kommentarsfältet är alltså avsett för sådant som "bra inlägg!", "jag håller helt med", "en glass till dig!" etc samt "triviainfo" som "jag har också upplevt det!" "min krigare heter också Måns!" etc... alltså sådant som ger ett "jaha" eller "vad trevligt" som respons, men som inte triggar vidare diskussion.

Såfort du ger ett mer innehållsrikt svar, delger en avvikande åsikt, eller i övrigt för ämnet vidare så är det meningen du ska svara på inlägget. För att underlätta för läsaren att bibehålla tråden använder man citerad text.

Med andra ord, så som alla andra forum fungerar...

Zapp

PS. Ett förslag: kan man begränsa en kommentar till en enda rad (80? tecken), kanske det vore en fungerande kompromiss. Man behöver inte slå av funktionen och mista möjligheten om nu vBulletin erbjuder den; men man undviker förhoppningsvis de längre kommentarer som egentligen är ett "sidosvar".
Krille said:
Glöm'et! Vi kommer medelst kommentarer hålla forumet som gisslan tills trådning återinförs!
Rymdhamster said:
Jag tycker också att kommentarer är ypperligt för saker som är offtopic.
CapnZapp said:
Smärre utvikningar hanteras som vanliga svar i tråden. Större utvikningar knoppas av till egna trådar. Notera nu Rymdhamster att din "kommentar" egentligen skulle varit ett svar, eftersom diskussionen fortsatte. (Du kommenterade inte mitt inlägg, du svarade på det (och jag på ditt svar) eller skulle iallafall gjort det för att underlätta denna vidare diskussion)
Rymdhamster said:
Ja, men det är mest för att jag inte kom på något tillräckligt offtopic att dra det hela i, så du får mest se det som ett exempel. Så du får se det som ett sämre exempel på situationen jag nämner i min kommentar.
CapnZapp said:
Och jag försöker framföra poängen att kommentarer lätt springer iväg och blir en hel liten minidiskussion... vilket alltså jag tycker är ett bra skäl till att stänga av eller begränsa kommentarer... ;)

God45

#PrayersForBahakan
Kommentarerna är nu när forumet varit igång ett tag skitjobbiga. Det är mycket svårare att se när någon skrivit något nytt och man måste bläddra fram och tillbaks i tråden för att se om någon gjort en ommentar. Kan vi skippa dem? Gilla funktionen är dock trevlig så den kan gärna vara kvar.
Mannen i skogen said:
Kommentarer kanske bara ska innehålla saker som inte för diskussionen framåt, och som man kan missa utan att det gör något...?
CapnZapp said:
Ja... men du ställer ju en fråga... som därmed lämpar sig mer som ett riktigt inlägg än som kommentar. (Jag skulle nu citerat dig i ett riktigt svar, men det orkar jag helt enkelt inte göra)

Zorbeltuss

Hero
Minns en tråd på gammla forumet som var om att några tyckte man skulle ta bort trådade svar från forumet och till oss som använde det så sa folk i stort sett "Förändringar är bra, lär er hantera det", vissa av de som sade det har varit negativa till kommentarer i denna tråd och till er har jag bara en kommentar, var konsekventa.

/Luna Lovegood

CapnZapp

Myrmidon
Luna Lovegood;n5905 said:
Minns en tråd på gammla forumet som var om att några tyckte man skulle ta bort trådade svar från forumet och till oss som använde det så sa folk i stort sett "Förändringar är bra, lär er hantera det", vissa av de som sade det har varit negativa till kommentarer i denna tråd och till er har jag bara en kommentar, var konsekventa.

/Luna Lovegood
Inte säker på vad du menar här...?

Poängen med de flesta moderna forum är att kunna klicka svara/citera på det man läser, så som jag gör nu. Kommentarer slår undan benen för forumets grundläggande funktionalitet, iallafall så som de (ofta) används just nu.

Rätt använda kan kommentar vara som en "Gilla" fast mer uttömmande. Men alltför ofta används de för att säga något som startar små minidiskussioner, något som forumet egentligen inte stödjer, därav att jag lämnar förslag på lösningar i denna tråd.

Mvh,

Zapp
Luna Lovegood said:
Min poäng var att argumentationen mot trådat för ett halvår sedan eller så på det gamla forumet var att "förändring är bra, acceptera och välkomna den", mer än en person från den tråden är nu här och är varken välkomnande eller accepterande till kommentarsfunktionen och det känns lite dåligt av det folket att inte leva som de lär.

Citatfunktion hade varit bra enligt mig för kommentarerna men jag är ju lite av åsikten att det hade varit bra med en revamp av hela citat systemet, men det är inte viktigt innan forumet har en anställd till utvekling och underhåll.

/Luna Lovegood

Poseur

Swashbuckler
I början älskade jag kommentarfunktionen. Men nu har jag lärt mig att hata den!
Varför hatar jag den då?
Jo för att kommentarer kommer inte upp som nya inlägg i trådar så det är omöjligt att veta om någon har kommenterat tråden (om det inte är ett inlägg du själv skrivit).
Johan said:
Håller med. Även om de faktiskt syns om man är inne i trådar eller delforum. Men det känns hela tiden som att man inte har koll på vad som postas.

Sen undrar jag hur det funkar att bryta ut trådar med kommentarer. Rätt ofta blir sidodiskussionerna i en tråd kommentarer.

Dock tycker jag rätt bra om kommentarer just för att diskussionerna kring samma ämne hamnar tillsammans på ett annat sätt och inte så att någon citerar ett inlägg fem sidor senare.

Så från att varit väldigt skeptisk så är jag försiktigt positiv - om det går att fixa så att kommentarerna dyker upp i Nya inlägg.
Gurgeh said:
Men just nu fungerar ju inte funktionen som visar senaste inlägg alls. I alla fall visas det helt olika saker beroende på var i forumet jag befinner mig. Vi kan väl hoppas att det fungerar bättre när det fungerar.

CapnZapp

Myrmidon
Poseur;n7504 said:
I början älskade jag kommentarfunktionen. Men nu har jag lärt mig att hata den!
Varför hatar jag den då?
Jo för att kommentarer kommer inte upp som nya inlägg i trådar så det är omöjligt att veta om någon har kommenterat tråden (om det inte är ett inlägg du själv skrivit).
Alla som försöker använda kommentarsfunktionen för att återskapa gamla forumets trådar skapar problem. (Inte medvetet då; utan de bara använder de funktioner som finns tillgängliga oavsett om de fungerar bra eller ej)

Kommentarer i ett platt forum är enbart avsedda som ett slags like-knapp fast där du kan skriva dina egna ord. Alltså kommentarer som inte genererar någon vidare diskussion, och därmed du inte ska känna dig tvingad/sugen på att läsa direkt.

Mitt förslag är att begränsa kommentarerna till bara en rad/80 tecken tills vidare. Tills vi inte längre ser sådana kommentarer som exempelvis de bägge till ditt inlägg här ovan. De för ju diskussionen vidare, och i ett platt forum är det enbart inlägg som räknas (och fungerar bra) för sådant. Allt hade flutit mycket smidigare om forumet uppmuntrat oss alla att trycka "svara" (eller citera) såfort man har mer att säga än bara "bra" "nej" "grattis" eller "tjoflöjt"...

Begränsar man kommentarerna till sådant som de klarar av att hantera kanske man kan behålla dem utan att ta bort dem helt. Personligen tycker jag Like räcker alldeles utmärkt för feedback, så för min del kan kommentarerna stängas av helt.

Jag hade ett minne att ENWorld hade kommentarer... jag är inte bombsäker på det, men isåfall har de tagit bort dem igen. Tänkvärt.
Troberg said:
Kommentarer i ett platt forum är enbart avsedda som ett slags like-knapp fast där du kan skriva dina egna ord. Alltså kommentarer som inte genererar någon vidare diskussion, och därmed du inte ska känna dig tvingad/sugen på att läsa direkt.
Det där är din tolkning av saken. Alla håller inte med.

Krille

Super Moderator
CapnZapp;n7611 said:
Alla som försöker använda kommentarsfunktionen för att återskapa gamla forumets trådar skapar problem. (Inte medvetet då; utan de bara använder de funktioner som finns tillgängliga oavsett om de fungerar bra eller ej)

Hur de används och hur de är avsedda att användas är två helt skilda saker. Kommentarerna används inte för att "återskapa trådar", eftersom de används av folk som "tvingades" till platt läge förut och trivdes hyfsat väl med det (eller åtminstone lärde sig att gilla läget eftersom det gav mindre huvudvärk än att försöka läsa saker i trådat läge när trådarna sabbades av folk som körde i platt läge). Kommentarerna används för att de anser att det som X skrev om Y är intressant not att anmärka separat, men inte separerat nog för att motivera ett helt eget flöde.

Att det sedan det beteendet råkar vara hejjans likt att "återskapa trådar" är en annan sak, men det är inte det som är poängen med beteendet. Poängen är att kommentera en delmängd av en post i ett delflöde, inte att återskapa en död funktion.

Sen må kommentarerna inte vara avsedda för att skriva annat än "HODOR!", men å andra sidan så var Excel avsett att göra uppställningar och beräkningar i, inte att tidsplanera i, eller göra presentationer i, eller rita robotar i. Folk gör det likförbannat.

Så behovet finns. Vilket är det bättre sättet att hantera det? Att låta folk rita robotar i Excel, eller ta bort ritfunktionen?
Robert Jonsson said: