Nekromanti Svara med citerad text

CapnZapp

Myrmidon
Hej,

Jag vill återigen påminna om hur uselt det nuvarande experimentet med kommentarer fungerar.

I nästan alla trådar (som iallafall jag läser) väljer folk att svara genom att lämna en kommentar, snarare än att göra ett riktigt svarsinlägg med eller utan citerad text.

Det är bara riktiga svar som verkligen fungerar med all den funktionalitet systemet erbjuder.

Kommentarer går inte att citera. De går inte att besvara. Samlas fler än några få kommentarer till ett och samma inlägg börjar forumsystemet gömma vissa av dem. Vill jag föra diskussionen vidare måste jag manuellt kopiera kommentarstext in i mitt eget svar och själv ställa QUOTE taggar kring det för att få det någorlunda snyggt.

Snälla, lägg äntligen ner de missriktade försöken att återskapa wrnus förra så kallade "trådade" visning. Snälla, inse att kommentarsfältet inte används till enbart kommentarer, utan väldigt ofta även till svar, fortsatta funderingar och relaterade tangenter.

Låt tiden vara inne för att låta wrnu bli ett helt vanligt forumsystem där man deltar genom helt vanliga svarsinlägg och håller reda på sammanhangen genom helt vanlig citerad text.

Stäng av möjligheten till kommentarer helt, så folk äntligen börjar lära sig klicka på "svar" eller "citat"; jag ber er!

Jag skulle vilja säga att systemet med kommentarer fungerar ypperligt utmärkt. men att folk använder det fel.

Problemet ligger egentligen inte i systemet. Utan problemet ligger hos användare som inte förstår vad skillnaden är mellan en kommentar och ett svar.

Frågan är väl om det är rätt sätt att lösa problemet genom att ta bort kommentarerna. Vi har en funktion som faktiskt är riktigt smidig för små kommentarer som inte riktigt hör till diskussionen och liknande. som inte är menat för svar på frågor inom ämnet. Men folk använder det ofta på fel sätt.

Att lösa ett sådant problem genom att ta bort funktionen tycker jag är lite underligt. men jag förstår vad du menar. Det är rätt irriterande när någon svarar meden kommentar i stället för med ett svar.

Kanske sänka antalet tecken ännu mer. sänk till 150 eller kanske 100. Om någon behöver skriva mer än detta så är det uppenbarligen inte längre en liten kommentar utan ett längre inlägg som bör postas som ett vanligt svar, med eller utan citat.

I slutändan är ju kommentarerna bara till för små kommentarer. så det finns väl inget behov av att kunna skriva mer än ett väldigt kort meddelande. Typ "haha den var bra" "Oj! det viste jag inte. Tack för upplysningen" eller "Jag är intresserad. Maila mig"

Det är väl egentligen endast sådana småsaker som är menat att vara kommentarer. så att kunna skriva mer än 100 tecken är ju rätt onödigt och uppmuntrar till missbrukande av kommentar funktionen
Troberg said:
Definitivt inte sänka ytterligare. Det är illa nog att behöva skriva 2-3 kommentarer för att få något sagt, skulle man dra upp det till att behöva posta tio kommentarer så blir det helt oläsligt.

Ta hellre bort begränsningen helt, så att de åtminstone kan fungera som ett vettigt alternativ för svar.
Reddokk Fheg said:
Det är väl exakt det som är meningen. Om du ska skriva mer än några ord då är det INGEN kommentar och då bör den postas som vanligt inte som kommentar :)
Troberg said:
Vi har olika åsikter om vad en kommentar är. Jag anser att en kommentar är ett svar på ett specifikt inlägg, snarare än hela tråden. Då kan den vara längre.
Reddokk Fheg said:
Är väl Exakt detta vi har citat funktionen till. inte Kommentar funktionen?
Troberg said:
Citat använder jag mer när jag vill plocka sönder ett inlägg och svara på specifika bitar.

Dessutom, citat funkar utmärkt i kommentarer också, det finns bara ingen färdig knapp för det.
Reddokk Fheg said:
Det går helt utmärkt att svara med en vanlig post utan att citera. Vilket underlättar väldigt mycket i stället för att behöva följa en tråd med kommentarer mitt i den vanliga tråden

CapnZapp

Myrmidon
Sorry men jag bekänner mig stenhårt till den radikala designskolan "i bra design kan du inte göra fel".

Med andra ord; det är aldrig fel på dig och mig som använder de funktioner som systemet tillhandahåller.

Det är dålig design att tillhandahålla funktioner som sedan inte stödjs fullt ut.

För mig är det självklart att du och jag kommenterar därför att det går: det är enkelt! Det ser bra ut! Det går (en millisekund) snabbare! Det känns mindre som ett "allvarligt svar" och mer som en "lättsam kommentar" :)

Men sanningen är att funktionen biter oss alla i baken. Lösningen är att omfamna det oemotsägliga faktumet "vBulletin är ett platt forum; därför är WRNU ett platt forum" och lämna allehanda drömmar om gammal funktionalitet bakom oss en gång för alla.

Tack.
Vimes said:
Fast just nu funkar ju knappt några funktioner som de borde på forumet. Jag skriver det här som en kommentar istället för att citera dig i ett nytt inlägg för att det är så jävligt att redigera inlägg på iPad, t.e.x.
CapnZapp said:
;-)

Låt oss dock hålla fast vid ämnet, tack. Om din iPad fixar det får du gärna diskutera mer om den saken i någon tråd som avser mobilgränssnittet...

;-)
Vimes said:
Ah, min poäng var alltså att om man ska sluta tillhandahålla funktioner som inte stödjs fullt ut kan man lägga ner hela forumet. Hur föreslår du att vi som skriver på padda ska göra? Ska jag citera blir det bara galenskaper.
Troberg said:
Du menar drömmar om modern funktionalitet som det är rimligt att förvänta sig i ett modernt forum?

Patrick Bateman

Warrior
Jag vill bara instämma med trådstartaren.

En annan sak som Cap inte nämnde: när det dyker upp kommentarer till tidigare inlägg, långt tillbaka i tråden. Jag klickar på något i listan över "Senaste inlägg" och kan bli kastad tillbaka till sida 1, när huvudtråden nått sid 2 eller 3. Det gör det väldigt svåröverskådligt att följa diskussionerna, när det kan dyka upp nya kommentarer "mitt i" tråden. På förra plattforumet tyckte jag det gick att kombinera platt resp trådad läsning i en bra kompromiss. Så icke här. Men så har jag heller aldrig varit något fan av trådad visning.
CapnZapp said:

CapnZapp;n37444 said:
Sorry men jag bekänner mig stenhårt till den radikala designskolan "i bra design kan du inte göra fel".

Med andra ord; det är aldrig fel på dig och mig som använder de funktioner som systemet tillhandahåller.

Det är dålig design att tillhandahålla funktioner som sedan inte stödjs fullt ut.

För mig är det självklart att du och jag kommenterar därför att det går: det är enkelt! Det ser bra ut! Det går (en millisekund) snabbare! Det känns mindre som ett "allvarligt svar" och mer som en "lättsam kommentar" :)

Men sanningen är att funktionen biter oss alla i baken. Lösningen är att omfamna det oemotsägliga faktumet "vBulletin är ett platt forum; därför är WRNU ett platt forum" och lämna allehanda drömmar om gammal funktionalitet bakom oss en gång för alla.

Tack.
Nackdelen är att ska en design vara designad så att man inte kan göra fel. så måste den vara så enkel att du aldrig har mer än ett val.

Som i detta fall. tar man bort kommentarer. så tvingas man ju till att göra ett riktigt svar, en post. Då har man tagit bort denna möjlighet att "göra fel" även om det i flera fall skulle varit rätt att lämna en liten kommentar. så är denna möjlighet borta.

Då har du kvar att skriva ett vanlig postsom svar. med eller utan citat. ibland behöver man citera för att visa vad man svarar på. Ibland finns inget behov att citera. och ibland gäller det man skriver något som inte nämnts i tråden så att man inte ens bör citera något.

Då har du fortfarande möjlighet att göra fel. du svarar på något utan att citera där det skulle behövas. eller du citerar helt i onödan.endast med dessa två alternativ så finns möjligheten att göra fel. Och man kan ju inte ta bort möjligheten att citera. eller göra så det endast är möjligt att svara om man citerar någon.

Ska det vara omöjligt att göra fel måste man begränsa alla möljigheter och alternativ så att det bara finns ett val. Och om detta val som finns kvar är rätt eller fel varierar nog på vem du frågar. Alla tycker olika.

Mycket som gör at jag finner kommentarer jobbiga i vissa lägen är att de kan vara svåra att hitta. jag får ett meddelande om att någon kommenterat på en post. jag klickar på den och den skickar mig till början av tråden ibland. jag måste skrolla genom tråden för att hitta rätt kommentar. och ofta är det inte den person som det stod i aviseringen som kommenterat.

Och även när folk "svara på en post genom att kommentera den. eftersom jag antingen tvingas svara med en kommentar. eller göra en post där jag får "klistra" in deras kommentar och sedan svara på deras kommentar med en kommentar där jag säger jag svarat med en post i stället.

Skulle det vara lättare att hitta de kommentarer som man får aviserade och om det stod rätt persons namn så skulle det ta bort ett problem med kommentarerna.

Sedan är ju det andra problemet kvar. folk som svarar med kommentarer i stället för an vanlig post. hur ska detta åtgärdas? vissa vill ha bort kommentarer helt. vissa vill ha kvar dem. mig personligen spelar det inte så stor roll. jag skulle inte gråta om de försvann. men det gör mig inget om de är kvar. men vissa gillar dem och vill ha dem kvar
Bästa lösningen vore väl i så fall att sänka antal tecken ännu mer till kanske 100st. så man inte kan skriva annat än korta kommentarer

Det är väl en kombination av tekniska fel och att folk kanske inte gör fel men missbrukar kommentarerna som gör dem jobbiga

CapnZapp

Myrmidon
Reddokk Fheg;n37505 said:
Nackdelen är att ska en design vara designad så att man inte kan göra fel. så måste den vara så enkel att du aldrig har mer än ett val.
Nej. Absolut inte.

Då har du fortfarande möjlighet att göra fel. du svarar på något utan att citera där det skulle behövas. eller du citerar helt i onödan.endast med dessa två alternativ så finns möjligheten att göra fel.
Var inte absurd.

Ska det vara omöjligt att göra fel måste man begränsa alla möljigheter och alternativ så att det bara finns ett val.
Stämmer fortfarande inte.

Det är väl en kombination av tekniska fel och att folk kanske inte gör fel men missbrukar kommentarerna som gör dem jobbiga
Ytligt är det så. Men nu argumenterar jag för att
1) såfort man skyller på användarna avslöjar man obönhörligt sina egna brister. Varje analys som säger att vanliga människor gör fel, saknar kunskap, är ologiska, tänker inte igenom sina val etc etc säger egentligen "vår design är omänsklig". Per definition.
2) roten till det jobbiga, det är att wrnu aktiverat en obakad och halvdassig funktion i ett ärligt men felriktat försök möta de som saknar funktionalitet från gamla forumet.

Vänligen,
Zapp

CapnZapp;n37597 said:
Nej. Absolut inte.
Ja jag erkänner jag uttryckte mig felaktigt där. Men man måste göra den så enkel att det bara finns rätta val. och eftersom vissa saker är rätt i vissa lägen och fel i andra. så kommer man att kunna göra fel så länge det finns minsta möjlighet att kunna göra ett val som inte är rätt.

Var inte absurd.
Är ju fortfarande en möjlighet att göra fel. Även om den är ganska löjlig.

Stämmer fortfarande inte.
Samma svar som det första. Det jag vill säga är att så länge det finns ett val som inte är rätt i alla lagen så kan man göra fel. Och kan man göra fel så kommer folk att göra fel. hur ofta detta händer kan dock variera beroende på hur systemet i fråga.
Så att göra en design där man aldrig kan göra fel är omöjlig så länge det finns ett val som inte är rätt i alla lägen

Att göra en design där man minimerar möjligheterna att göra fel är dock en helt annan sak. man kan göra det lätt att förstå, lätt at använda. användarvänligt kan man nog säga. och jag kan hålla med om att detta forum inte är det mest användarvänliga jag varit med om :)
Det behöver förbättringar. Och jag tror nog det kommer att förbättras. men som det påpekats så jobbar teknikerna våra idelt ochutanför arbetstid. så man kan ju inte kräva för mycket. speciellt inte nu under sommaren när folkofta har annat för sig än sitta inne vid datorn

Ytligt är det så. Men nu argumenterar jag för att
1) såfort man skyller på användarna avslöjar man obönhörligt sina egna brister. Varje analys som säger att vanliga människor gör fel, saknar kunskap, är ologiska, tänker inte igenom sina val etc etc säger egentligen "vår design är omänsklig". Per definition.
2) roten till det jobbiga, det är att wrnu aktiverat en obakad och halvdassig funktion i ett ärligt men felriktat försök möta de som saknar funktionalitet från gamla forumet.

Vänligen,
Zapp
1) Ja till viss del håller jag med. man kan inte skylla allt på användarna. tillverkare, tekniker och skapare av olika saker, i detta fall forum design. har ju ett ansvar gentemot sina kunder. att lyssna på vad de säger, har för önskemål och att förbättra sin design. men å andra sidan kan man inte skylla allt på designen heller. användare har ju även de ett ansvar. ska de använda en produkt, en websida så har de ju ansvar att i alla fall lära sig grunderna.

2)Detta kan jag hålla med om till stor del. funktionen kommentarer funkar inte som den ska. den är ganska buggig. och utan den hade det varit mindre saker de behövt försöka fixa.de hade haft mer tid på fixa andra saker på forumet.
Men att ta bort en funktion för att den är buggig och inte funkar som den ska.är en sak. Att ta bort en funktion som faktist fyller ett syfte och kan vara riktigt praktisk ibland på grund av att vissa använder den på ett sätt som är felakit enligt vissa är inte rätt sätt sätt att lösa problemet tycker jag.

Ska kommentarer vara kvar bör det vara kvar för att folk ska kunna lämna mindre oviktigare kommentarer just som kommentarer. Och till detta behövs max 150 tecken. Är det mer man vill skriva platsar det inte som kommentar. då bör man posta. samma sak om det är ett svar som faktiskt berör tråden.

Men tycker inte att kommentarer ska finnas kvar för att försöka efterlikna funktioner från det gamla forumet. det är helt fel anledning att ha denna funktion. efter som den inte någonsin kommer att kunna återskapa en liknande funktion. Och kommer bara att ställa till en röra här på nya forumet om kommentar funktionen ska försöka återskapa känslan från det gamla

CapnZapp

Myrmidon
Om wrnu insisterar på att behålla kommentarerna och då med begränsat antal tecken måste det till en bättre kontroll av antal tecken.

Nuvarande system är uselt - EFTER att du skrivit din kommentar får du ett felmeddelande som säger att du skrivit för många tecken.

Den enda snygga lösningen är givetvis att förhindra mig som användare från att skriva in fler tecken än vad som sedan godkänns. Helst med grafiska ledtrådar som att rutan för inmatning är precis så stor som gränsen tillåter, så man direkt ser ungefär hur mycket plats man har kvar.

Nuvarande system är frustrerande dåligt och vittnar om förakt för användarna hos vBulletin - lösningen är enklast tänkbara från programmerarens synvinkel, och fullständigt i avsaknad av vad som utgör god design och en trevlig användarupplevelse. (Notera att denna kritik riktar jag mot vBulletin)

Sedan är det en annan diskussion hur många tecken som är en bra gräns. Jag tror mer på 20, 30 eller 40; tillräckligt för att komma med ett hejarop eller annat adjektiv men inte mer - såfort du för diskussionen vidare åt något håll måste du styras till att göra ett fullständigt svar, en ny riktig post.

CapnZapp;n38090 said:
Om wrnu insisterar på att behålla kommentarerna och då med begränsat antal tecken måste det till en bättre kontroll av antal tecken.

Nuvarande system är uselt - EFTER att du skrivit din kommentar får du ett felmeddelande som säger att du skrivit för många tecken.

Den enda snygga lösningen är givetvis att förhindra mig som användare från att skriva in fler tecken än vad som sedan godkänns. Helst med grafiska ledtrådar som att rutan för inmatning är precis så stor som gränsen tillåter, så man direkt ser ungefär hur mycket plats man har kvar.

Nuvarande system är frustrerande dåligt och vittnar om förakt för användarna hos vBulletin - lösningen är enklast tänkbara från programmerarens synvinkel, och fullständigt i avsaknad av vad som utgör god design och en trevlig användarupplevelse. (Notera att denna kritik riktar jag mot vBulletin)
Finns inte mycket säga om detta. Håller med dig fullt ut. Ska kommentarerna vara kvar bör de fixas.

Helst som du säger med om grafiska ledtrådar. Eller om detta inte går eller är för mycket jobb så i alla fall att du inte kan skriva in fler tecken än du får posta

Sedan är det en annan diskussion hur många tecken som är en bra gräns. Jag tror mer på 20, 30 eller 40; tillräckligt för att komma med ett hejarop eller annat adjektiv men inte mer - såfort du för diskussionen vidare åt något håll måste du styras till att göra ett fullständigt svar, en ny riktig post.
Precis. även om gränsen skulle vara 50-60 tecken så skulle det hjälpa mycket. räcker till ett kortare kommentar. men inte till att utforma någonting mer avancerat.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
CapnZapp;n37597 said:
2) roten till det jobbiga, det är att wrnu aktiverat en obakad och halvdassig funktion i ett ärligt men felriktat försök möta de som saknar funktionalitet från gamla forumet. Vänligen, Zapp
Nä, det är något du har hittat på. Kommentarerna är aktiverade för att vi tyckte det verkade vara en bra funktion. Det har ingenting att göra med att försöka återskapa en helt annan funktion från en helt annan plattform. /Magnus
krank said:
Precis. Sedan finns de där 3-4 användarna som varit på WRNU sedan evigheter och som tycker att alla forum som inte är trådade är BADWRONG och som hotar med att sticka varje gång det antyds att wrnu kanske skulle bli ett platt forum. Det de klänger sig fast vid just nu är att låtsas som att kommentarssystemet kan användas som trådar.

Men det har inget att göra med varför kommentarerna aktiverades =)
Troberg said:
Sluta vara oärlig. Vi är betydligt fler än 3-4, och det vet du.

Något måste göras, den nuvarande forumsprogramvaran är totalt undermålig, och vi blöder användare. Lägg ut koden och bugglistan till det gamla öppet, så ska du se att någon fixar det så att vi kan uppgradera till UBB igen istället för det här fulhacket.
RasmusL said:
Troberg har en poäng.
Lupus Maximus said:
vBulletin och UBB.threads är kommersiella programvaror. Koden till dem kommer inte att läggas öppet.

Troberg

Sinister eater
Så, lägg inte ut koden, utan gör istället en diff på en ren installation och vår kodbas. Skillnaderna är inte en del av den kommersiella kodbasen, och med hjälp av den diffen och en annan ren installation så kan man lätt bygga upp rätt kodbas igen. Vi är inte de första som haft det problemet, så det finns programvaror som löser det.

Det känns som om man bara obstruerar för att man inte vill ha en fungerande lösning...
Troberg said:
Sorry, den här var menad som kommentar på ovanstående inlägg.

chrull

Stockholm Kartell
Något måste göras, den nuvarande forumsprogramvaran är totalt undermålig, och vi blöder användare
Är fortfarande mycket intresserad av att se siffror på det här.
Magnus Seter said:
855. Antalet registrerade användare. Det innebär att cirka 100 har reggat sig under sommaren.
chrull said:
Då förstår jag varför folk är oroliga, vi kanske ska sätta upp en skylt: "WRNU IS FULL, PLEASE TURN BACK" på framsidan? ;)
Lupus Maximus said:
Men... men... Det där tar ju inte upp hur många vi utför tvångsåderlåtning på :eek:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det vi har är olika alternativ. Vi har också begränsade monetära resurser.

Det vi saknar allra mest är tid. Tid för någon att sitta ner och cruncha 20 timmars programmering i en stöt, sedan 10 till och kanske några timmar till.

Det handlar inte om obstruktion, det handlar om att det finns begränsat med timmar. Har vi 3 timmar i veckan som någon kan lägga på detta, är en insats som kräver 20 timmar omöjlig att genomföra vettigt. För om man delar upp de 20 timmarna på 3 timmar per vecka, slutar det nog med att det totalt tar 40 timmar utslaget på tio veckor.

Timmar är vår minsta resurs.

Så att snacka om obstruktion är skitsnack. Rent skitsnack.
Troberg said:
Så, gör som jag föreslog och lägg ut kodbasen (eller en diff av den). Då kan folk faktiskt hjälpa till.

Jag tror inte att jag är unik när det gäller min inställning till att delta i hobbyprojekt. Jag har två krav för att lägga ner jobb:

1. Antingen är det mitt eget projekt, helt och hållet, och ingen annan blandar sig i det.
2. Eller så är det ett kravlöst projekt, där man kan gå in och göra något när man känner för det.
Troberg said:
Alternativ 1 är inte tänkbart på den här typen av projekt, det är för enmansprojekt. Alternativ 2 kräver tillgång till kodbasen och att man kan submitta features/fixar till någon som lägger in dem ganska så fristående från övrig utveckling. På så sätt kan man fokusera på sådant som man är intresserad av.

Förväntar man sig en egen "slavutvecklare" är det få som är villiga att engagera sig.

Så, vill man ha något gjort, embrace open source!
CapnZapp said:
Den här tråden handlar om vBulletins kommentarer. Får jag be dig Troberg starta en ny tråd om du vill säga emot moderatorerna eller diskutera programmering?

CapnZapp

Myrmidon
Hej,

Jag vill förtydliga att jag uppskattar väldigt att WRNU valt att gå över till en vettig forummjukvara.

Att jag har kritiska synpunkter på detaljer ska inte tolkas som att jag är för en återgång till det härke som forumet använde förut. Det vore förfärligt.

Jag har förtroende för att de värsta kantigheterna kommer slipas av allteftersom. Jag är även övertygad om att ropen på gamla underligheter till funktionalitet kommer klinga av efter hand som vi alla lär oss att använda forumet så som det är byggt för att användas. Platt visning (en term jag inte visste fanns förrän den förekom på gamla wrnu) är ju ändå det som är närmast allenarådande standard worldwide; om det duger för rpg.net, enworld, ygsothoth, chaosium, paizo och de flesta andra, så bör det vara gott nog för oss med.

Vänliga hälsningar,
Zapp
Magnus Seter said:
Tack tack! Jag läser all kritik, och försöker ta in den inför hösten "slipning" av plattformen.
Troberg said:
Jag är helt övertygad om att de värsta kantigheterna aldrig kommer att slipas bort, framför allt då platt visning.

Jag vill dessutom påpeka att det inte finns någon standard för hur inlägg skall visas, så det är ett ickeargument.
CapnZapp said:
Jag har ingenting att diskutera med dig Troberg.

CapnZapp

Myrmidon
Vi har olika åsikter om vad en kommentar är. Jag anser att en kommentar är ett svar på ett specifikt inlägg, snarare än hela tråden. Då kan den vara längre.
Ingen har ifrågasatt definitionen av "kommentar". Anledningen till förslagen att snävt begränsa antalet tecken handlar istället om att långa kommentarer uppmuntrar till att fortsätta tråden DÄR, istället för i vanliga inlägg. Som är det enda forumet klarar av att ge stöd till.

Tag detta jag just skriver som ett ypperligt exempel:

Det du skrev var inte bara en kort respons till ursprungsinlägget. Det du skrev var dessutom ett eget litet inlägg i en "minitråd" mellan dig och Redokk Fheg. Alltså kommentarer till kommentarer. Precis det som ett platt forum inte är konstruerat för att stödja. Precis det som inte fungerar. Precis det som får mig att be wrnu stänga av kommentarerna, så att när du och Redokk börjar skriva vanliga inlägg all annan funktionalitet fungerar.

1) Några kommentarer till, och de första börjar döljas, vilket ofta gör den första kommentaren som fortfarande är synlig helt oförståelig.
2) När en annan forumist (jag) känner sig kallad att ge ett längre svar är enda sättet för mig att ge mitt inlägg någon kontext att manuellt klipp och klistra ihop ditt citat med quote-taggar för att få till något sammanhang alls. Jag hatar det eftersom det är helt onödigt. Alla andra forum klarar sig utan detta alternativa sättet göra inlägg på, så varför inte wrnu?
3) Grundpelaren med ett platt forum är att inläggen följer på varandra i en enda lång räcka. Man behöver aldrig jaga inlägg kors och tvärs (som du som läser detta tvingas till - jag svarar ju nu på en kommentar från trådens allra första inlägg). Tur jag citerar - men vänta, forumet klarar inte att länka tillbaka till citerade kommentarer, bara inlägg. Ytterligare en spik i kistan!

Nu hoppas jag på en respons från wrnu. Denna tråd är tillräckligt lång som den är; det är dags för dem att ta ett beslut.

Reddokk Fheg said:
Tummen upp. Håller med fullt ut. ((detta är en lämplig kommentar))

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
CapnZapp;n38489 said:
Nu hoppas jag på en respons från wrnu.
Responsen är: vi kollar på detta löpande. Vi har redan gjort en förändring som den du efterfrågar genom att begränsa antalet tecken till 500. Det finns de som tycker det är för generöst, det finns de som tycker det är okej, och det finns de som tycker att det är för lite.

Vi ska balansera önskan från alla dessa tre grupper, och det håller vi på med. Ingen tidsplan finns för en eventuell förändring.

Krille

Super Moderator
CapnZapp;n37444 said:
Jag undrar vad den designskolan egentligen tycker om en fickkniv.

För du kan göra fel som fan med en fickkniv, inklusive skada dig själv och andra med den, och samtidigt är det ett av de mest praktiska och kraftfulla verktyg man kan ha – alltid portabel och med miljoner användningsområden som spatel, skruvmejsel, litet bräckjärn och för den delen som kniv.

CapnZapp;n37444 said:
För ett tag sedan slog det mig att vBulletin 5 inte nödvändigtvis är ett platt forum, på samma sätt som vBulletin 4 inte heller nödvändigtvis är ett platt forum (har det sagts mig – trådat läge är en inställning i fyran som oftast stängts av, av för mig outgrundlig anledning).

Med kommentarer har vBulletin 5 nämligen en funktionsdesign som påminner hejjans mycket om Facebook, och precis som Facebook sker den mesta navigationen genom den lilla röda bollen i övre högra hörnet som tar användaren till det innehåll som angår användaren.

Man kan säkert tycka lika illa om den funktionen som man kan tycka om platt visning eller trådad visning, men när folk kommenterar så har jag en känsla av att de använder vBulletin 5 exakt så som det är tänkt att användas! Eller om man ska vara riktigt petig, på ett sätt som det kan användas om man är lite förnurlig.

För jag tror att vBulletins utvecklare bekänner sig till fickknivsdesignskolan.
Troberg said:
vBulletin 4 inte heller nödvändigtvis är ett platt forum (har det sagts mig – trådat läge är en inställning i fyran som oftast stängts av, av för mig outgrundlig anledning).
Vad sägs om att uppdatera till vBulletin 4 då, eftersom man tydligen har principiella skäl att inte köra UBB?
Krille said:
Troberg said:
Han gav inget definitivt svar där, han bara konstaterade att han just då inte var tillräckligt desperat för att kasta bort några månaders inlägg.

Problemet är att ju längre man väntar med att dumpa det nuvarande skräpet, desto svårare blir det, och rätt som det så sittar man hårt fast i en obrukbar produkt.
Krille said:
Den är brukbar. Vi använder den ju!

Däremot är den inte buggfri och folk är inte överens om HUR den ska användas än. Men det är en helt annan sak.
Troberg said:
Brukbar är en skala, inte svart eller vitt. Just nu befinner den sig på samma nivå som en shitload program jag hade skrivit för filhantering. Visst, de gick att använda, men de var kantigare än en T4 och buggigare än D&D, så jag gav upp på dem, gjorde en dump and rewrite och konsoliderade till en skinande vacker filhanterare inriktad på programmerare, sysadmins och power users (det är obegripligt för mig att ingen gjort en sådan tidigare).

Lupus Maximus

Tekniker
Krille;n38519 said:
För ett tag sedan slog det mig att vBulletin 5 inte nödvändigtvis är ett platt forum, på samma sätt som vBulletin 4 inte heller nödvändigtvis är ett platt forum (har det sagts mig – trådat läge är en inställning i fyran som oftast stängts av, av för mig outgrundlig anledning).
Stämmer. vB4 har stöd för platt, trådat och hybrid. Konfigurationsalternativet finns fortfarande kvar i adminpanelen för vB5 utan att kunna ställas i något annat läge (samt att den officiella linjen är att trådat, i den bemärkelsen som vi menar här, inte kommer tillbaka).

Med kommentarer har vBulletin 5 nämligen en funktionsdesign som påminner hejjans mycket om Facebook, och precis som Facebook sker den mesta navigationen genom den lilla röda bollen i övre högra hörnet som tar användaren till det innehåll som angår användaren.
Facebook har använts som en referens i diskussioner, så det har helt klart varit en stark designinspiration. Ur teknisk synpunkt är alla meddelanden "noder" i vB5, och det är ingen skillnad på hur ett foruminlägg, en kommentar, ett blogginlägg, en artikel, eller ett privat meddelande lagras. Det är bara skillnad i hur de visas och åtkomsten. Teoretiskt sett ökar detta flexibiliteten.

Man kan säkert tycka lika illa om den funktionen som man kan tycka om platt visning eller trådad visning, men när folk kommenterar så har jag en känsla av att de använder vBulletin 5 exakt så som det är tänkt att användas! Eller om man ska vara riktigt petig, på ett sätt som det kan användas om man är lite förnurlig.

För jag tror att vBulletins utvecklare bekänner sig till fickknivsdesignskolan.
De tidigare utvecklarna, som tyvärr slutat på vBulletin, tillhörde definitivt fickknivsdesignskolan. Det var en av trösklarna för att komma in i vBulletin som administratör, eftersom det fanns många alternativ, så att man kunde konfigurera upp det som man ville. vB5 får jag en känsla av att utvecklarna har bestämt sig för vad som är "rätt val" och tagit bort flera alternativ. Det kan handla om att de insett att grunddesignförändringen tog mer tid än beräknat, och valde att kapa ned för att nå fram med något.

CapnZapp

Myrmidon
Sorry, men frustrationen tvingar mig påpeka att kommentarer hanteras inte som inlägg vad gäller att se senaste poster i ett forum.

Eftersom många forumister svarar medelst kommentar vill jag givetvis se dem överst i listan över senaste inlägg. Och de måste tas med när forumet sorterar trådarna efter när det senast gjordes inlägg i dem.

Det är idag lätt hänt att jag missar en kommentar om jag inte noga trålar igenom ett forums trådar, och det är helt brutet.

Vidare; om jag vill söka på "alla inlägg CapnZapp gjort", då får jag inte med kommentarerna? Wtf? Vissa forumister säger nästan allt av värde i formen av kommentarer; hur säkerställer jag att jag inte missar en enda av dessa?

Det är svårt för mig att dra någon annan slutsats än att forumets värsta buggar har en synnerligen enkel lösning. Det är frustrerande att så många problem skulle kunna lösas så enkelt. Slå av kommentarerna (helt och hållet), så försvinner nästan alla de saker jag tycker fungerar dåligt!

Jag mår nästan dåligt av tanken på att ni kanske kommer ödsla tid på att fixa saker som tagits upp i den här tråden, när ni så enkelt skulle kunna minska er arbetsbörda och låta er gå vidare till att fixa det där andra, så ni äntligen kan börja få beröm och applåder för ert strävsamma arbete.

Vänligen,
Zapp
Troberg said:
Då försvinner sakerna du tycker är dåliga, men också de saker som gör en pissig programvara aningen uthärdlig.

Lösningen är att fixa buggarna i UBB (vilket man verkar ha principiella problem med, eftersom man inte verkar ta ens de mest uppenbara stegen för att det ska ske) eller att uppgradera till vBulletin 4 som har en modern funktionalitet.

Ska man ta bort varenda funktion som någon ogillar så blir det inte mycket kvar.
CapnZapp said:
Sorry men du lever i en drömvärld, Troberg. vBulletin 5 är här för att stanna, och jag ser det som rejält okonstruktivt att insistera på "fixa buggarna i UBB" eller nedgradera till vBulletin 4.

Det som gör programvaran pissig är att teamet tvekar göra det självklara; att ställa in forumet på en 100% vanlig ("platt") upplevelse.
Troberg said:
Vad spelar det för roll om vB5 är här för att stanna om vB4 (eller UBB) är bättre? Släpp koden till de ändringar man gjort så kommer någon att fixa UBB (heck, kanske till och med jag har tid).

Platt körde man när man hade modem på 80-talet. Nu är det 2014.
Vimes said:
Det är storligen fascinerande att se hur en diskussion om platt vs. trådad visning kan rymma de mest groteska retoriska överdrifter forumet skådat.
Troberg said:
Det har funnits värre. Mina argument är sakliga. Bemöt dem eller erkänn att du inte kan bemöta dem, men låt bli krypskytte av den typen.

CapnZapp

Myrmidon
Jag upptäckte att det finns en möjlighet kopiera direktlänkar till inlägg och kommentarer.

Bara det att (givetvis) det inte funkar för kommentarer, iallafall inte för "infällda" kommentarer. Ni vet när ett visst inlägg har fler än fyra? kommentarer, så insisterar forumet på att bara visa de tre senaste som default.

Vilket är skit i sig (eftersom ingen kollar kommentarsnumret och därför lätt blir ett frågetecken av att läsa bara andra halvan av en kommentarsradda) men nu extra skit eftersom direktlänkfunktionen är kodad av någon som inte tagit hänsyn till infällningsfunktionen.