Nekromanti [Svart av Kval] Spelfrågor

Recca

Femme Fatale
Hej.

Jag spelade svart av kval igår. Det var jätteroligt. :gremlaugh:

Men jag insåg att det uppstod en massa frågetecken från min sida när vi spelade. Jag tror jag har lyckats glömma bort hur man hanterar vissa situationer. Ovanpå det så har jag lyckats bli lite förvirrad för att genesis, elmrigs och Hans diskussion hade massa nya extraregler och sånt.

Så jag behöver veta vad som gäller tills nästa gång vi spelar.

Om två invokerar besten, avgör scensättaren vad som händer? Men om scensättaren är en av deltagarna i konflikten kanske man kan flytta den rollen till en spelare?
Ska folkmassa/jägare kunna spöa besten?
Kan något spöa besten?

Jag läste nån ny regel om att man får en plupp om man invokerar besten? Blir av med dem om man utför bestkommandon (får dem om man inte utför dem) men bör det finnas annat sätt att bli av med pluppar?

Finns det något ställe där jag kan läsa alla regler på en gång? Jag behöver nog uppdatera mig på dem lite, kände jag.

solvebring

Superhero
Jag läste nån ny regel om att man får en plupp om man invokerar besten? Blir av med dem om man utför bestkommandon (får dem om man inte utför dem) men bör det finnas annat sätt att bli av med pluppar?
Nu har jag bara lirat Svart av kval en gång och det är ett tag sedan, men är det inte så att när någon tar fram besten och har en plupp så förlorar man om någon tar den pluppen, eller om det var tvärtom. Kort sagt är det väl dåligt att ha pluppar, har jag för mig. Och pluppar får man om man inte lyder bestkommandon? Så, alltså, möts två bestar och den ena parten har pluppar så förlorar väl denne. Och i andra fall avgör väl hierarkin? Är det inte så? ... Vampyr vinner över människa, äldre vampyr vinner över yngre, osv?

... Äsch, fan, jag minns inte. Men det kanske finns något här du känner igen och kan bekräfta. Jag skriver trots allt bara vad jag har för mig. Så...

Finns det något ställe där jag kan läsa alla regler på en gång? Jag behöver nog uppdatera mig på dem lite, kände jag
Absolut! Jag undrar och tycker detsamma. Genesis måste ju ge oss en Beta-PDF snart! =)

RasmusL

Champion
Recca said:
Hej.

Jag spelade svart av kval igår. Det var jätteroligt. :gremlaugh:

Men jag insåg att det uppstod en massa frågetecken från min sida när vi spelade. Jag tror jag har lyckats glömma bort hur man hanterar vissa situationer. Ovanpå det så har jag lyckats bli lite förvirrad för att genesis, elmrigs och Hans diskussion hade massa nya extraregler och sånt.

Så jag behöver veta vad som gäller tills nästa gång vi spelar.

Om två invokerar besten, avgör scensättaren vad som händer? Men om scensättaren är en av deltagarna i konflikten kanske man kan flytta den rollen till en spelare?
Ska folkmassa/jägare kunna spöa besten?
Kan något spöa besten?

Finns det något ställe där jag kan läsa alla regler på en gång? Jag behöver nog uppdatera mig på dem lite, kände jag.
Det här är inga direkta svar på dina frågor men en kort genomgång av hur jag de jag spelat med spelat sedan LinCon byggt på diskussioner med Genesis på forumet. Delar kan vara min tolkning men jag tror att vi ligger ganska nära:

Karmahierarkin:

Besten
Folkmassor & Vampyrjägare
Äldre Vampyrer
Yngre Vampyrer
Människor
Besten Vägrad

Endast en person per konflikt kan framkalla besten. Den här regeln föreslog Genesis efter LinCon på forumet någonstans och jag tycker att den har fungerat utmärkt. Jag vet inte om han har med den i sin nuvarande tolkning men testa vet jag, för mig har det funkat kalas alla åtta gånger jag spelat med den! Viktigt är då att folk verkligen förstår vad besten innebär: det handlar inte om att trycka upp någon mot väggen och hota dem genom att morra lite, det är the fucking mördarbesten!

Pluppers:
Man blir inte av med eller får pluppar när man använder besten. Om man vägrar ett bestkommando får man en plupp, om man går med på ett bestkommando får man lämna ifrån sig en plupp. Om man försöker använda besten och har en plupp kan någon ta den och besten vägrar en då (sämst karma).

RasmusL

Champion
Kommentar om att endast en person kan aktivera besten:
Sålänge ingen medvetet försöker bryta spelet blir det inte brutet. En vampyr som ständigt bestar för att få sin vilja igenom kommer att göra sig ovänner både i spelet och kring spelbordet och det är viktigt att klargöra vad man förlorar när man använder besten. Om någon ändå skulle hålla på och besta en massa bara för att jävlas (i detta fall är ändå spelet trasigt och en av spelarna nog bör lämna spelbordet) kan man styra upp det genom att de andra spelarna i följd sätter scener i stil med "Du och jag på bryggan och jag har precis aktiverat besten".

Rickard

Urverk speldesign
"Framgångens färd är kantad med blod", kan vara mottot för spelet. Att låta besten styra, oavsett om man själv valt det eller om någon annan skickar ett best-kommando, är något som slutar med våld eller lidelse.

Inget vinner över besten, annat än besten själv, alltså om någon deltagare tar en plupp från den som frammanat besten. Då är besten vek och man står längst ned på näringskedjan, till och med lägre än människor.

/Han som gillar det bättre att endast en kan frammana besten, än att scensättaren styr, även om det innebär att den som startar konflikten i princip alltid är den som förlorar

Recca

Femme Fatale
Han said:
/Han som gillar det bättre att endast en kan frammana besten, än att scensättaren styr, även om det innebär att den som startar konflikten i princip alltid är den som förlorar
Det dumma med om scensättaren styr är ju att om scensättaren är en av de som är inblandade i konflikten är det ju den personen som vinner, antagligen... :/ Eller kan va så. Det blir ett hål i reglerna på nåt vis.

Jag skulle vilja ha någon ännu mer påtaglig konsekvens av att vinna konflikter med besten om det är så att det är den som först aktivierar besten som vinner. Typ som att övriga spelare hittar på en konsekvens (eventuellt med inrådan från spelaren i fråga)?

Recca

Femme Fatale
Åh, glömde nästan. Tack för alla andra inlägg i tråden. Det har varit väldigt hjälpsamt för mig. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
En grej jag reagerade på var att bestkommandona inte direkt haglade när vi spelade. Det funkade ändå bra. Vi hade superkul. Men skulle vara bra att läsa någon lista över populära (och även ovanliga!) bestkommandon för att få lite idéer. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Recca said:
Jag skulle vilja ha någon ännu mer påtaglig konsekvens av att vinna konflikter med besten om det är så att det är den som först aktivierar besten som vinner. Typ som att övriga spelare hittar på en konsekvens (eventuellt med inrådan från spelaren i fråga)?
Både jag och Elmrig sade att bestens handlingar är bestialiska, vilket kommer att ge sociala konsekvenser. Om någon vadar igenom en sjö av blod i ett publikhav så kommer den vampyren att få det kämpigt i fortsättningen.

Se till att skapa scener som inte är isolerade från folk. De enklaste best-kommandona är när man är med vanligt folk. "Visa din fysiska överlägsenhet" är ett jobbigt best-kommando när vampyrerna sitter i en bar. Jag skulle å andra sidan inte heller ha något emot att scensättaren (eller någon, om ni är bekväma med sådan) hittar på fortsatta konsekvenser. Kanske ser ankaret att vampyren målar väggen med sin fiendes blod när den sliter upp dess buk?

/Han som brukar tänka tvärtom när det gäller äldre vampyrer och istället låta de kräla i stoftet för de yngre - besten vill också förödmjuka sin mänskliga sida

Recca

Femme Fatale
Han said:
Recca said:
Både jag och Elmrig sade att bestens handlingar är bestialiska, vilket kommer att ge sociala konsekvenser. Om någon vadar igenom en sjö av blod i ett publikhav så kommer den vampyren att få det kämpigt i fortsättningen.

Se till att skapa scener som inte är isolerade från folk. De enklaste best-kommandona är när man är med vanligt folk. "Visa din fysiska överlägsenhet" är ett jobbigt best-kommando när vampyrerna sitter i en bar. Jag skulle å andra sidan inte heller ha något emot att scensättaren (eller någon, om ni är bekväma med sådan) hittar på fortsatta konsekvenser. Kanske ser ankaret att vampyren målar väggen med sin fiendes blod när den sliter upp dess buk?

/Han som brukar tänka tvärtom när det gäller äldre vampyrer och istället låta de kräla i stoftet för de yngre - besten vill också förödmjuka sin mänskliga sida
Tack för tipsen! Väldigt bra. :gremsmile:

Det bästa bestkommandot jag gav i måndags var: Begär någonting!

Varpå barnmorskan Hank begärde sexuella tjänster av den homofobe indiska apotekaren. Det var galet kul. :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale
Elmrig said:
Endast en person per konflikt kan framkalla besten. Den här regeln föreslog Genesis efter LinCon på forumet någonstans och jag tycker att den har fungerat utmärkt. Jag vet inte om han har med den i sin nuvarande tolkning men testa vet jag, för mig har det funkat kalas alla åtta gånger jag spelat med den! Viktigt är då att folk verkligen förstår vad besten innebär: det handlar inte om att trycka upp någon mot väggen och hota dem genom att morra lite, det är the fucking mördarbesten!

Pluppers:
Man blir inte av med eller får pluppar när man använder besten. Om man vägrar ett bestkommando får man en plupp, om man går med på ett bestkommando får man lämna ifrån sig en plupp. Om man försöker använda besten och har en plupp kan någon ta den och besten vägrar en då (sämst karma).
Men hur är det? Kan man plocka pluppar från folk som invokerar besten och sedan säga: Nä, du gör inte det. Trots att man kör med att bara en i taget kan invokera besten? Jag antar att det måste vara så, annars skulle det ju inte spela nån roll att man har pluppar, va?

RasmusL

Champion
Recca said:
Elmrig said:

Pluppers:
Men hur är det? Kan man plocka pluppar från folk som invokerar besten och sedan säga: Nä, du gör inte det. Trots att man kör med att bara en i taget kan invokera besten? Jag antar att det måste vara så, annars skulle det ju inte spela nån roll att man har pluppar, va?
Absolut. Just den mekaniken är det som gör att man kan ha regeln "endast ett bestkommando per konflikt".