Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Halloj, jag tror att jag har gjort en liten upptäckt som torde väcka intresse för alla oss som gärna grottar ner oss i tolkiens språk, och framför allt det svarta språket.
Påstående: Uruk-hai som uttryck innefattar alla orcher, stora som små.
Jag grundar mina påståenden på denna artikel:
http://tolkien.cro.net/mearth/tolklang/orkish.html
Längst ner i artikeln finns en ordlista.
Låt oss först dela upp själva ordet Uruk-hai
Uruk=a great variety of Orc. (ung. Orcher av olika typer)
Hai=Folk
Alltså Uruk Hai="Orch-folk"
Detta torde innefatta såväl Moria-orcher som Mordor-orcher, orcher från Gundabad, Isengård m.m
Är ni med?
Uruk-hai borde vara orchernas namn om sig själv, stora orcher som små orcher.
Jag stöder även min teori på detta ord; Olog-hai
Olog=a variety of Troll apparently developed by Sauron(olika typer av Troll framavlade av Sauron) Skiljer sig från övriga troll iom att de tål solljus [egen anmärkning]
"Olog" beskriver i detta fall en speciell typ av troll som Sauron avlat fram och inte som "Uruk" som beskriver orcher i allmänhet.
De stora orcherna från isengård refererar till sig själva i sagan om de två tornen; "we are the fighting Uruk-hai" (Vi är de kämpande Uruk-hai). Det som är intressant med det hela är ordet "fighting"(kämpande). Denna speciella ras av orcher ser sig själva som "de som kämpar" medans de gärna kallar sina mindre kusiner för "Snaga" vilket betyder slav på Svarta språket. Så Uruk-hai torde vara orcher i allmänhet (orch-folk helt enkelt) medan "the fighting Uruk-hai" beskriver den storväxta arten som tål solljus, är starkare, listigare m.m.
Är jag helt ute och cyklar eller kan jag ha kommit något på spåren?
/Vitulv
Påstående: Uruk-hai som uttryck innefattar alla orcher, stora som små.
Jag grundar mina påståenden på denna artikel:
http://tolkien.cro.net/mearth/tolklang/orkish.html
Längst ner i artikeln finns en ordlista.
Låt oss först dela upp själva ordet Uruk-hai
Uruk=a great variety of Orc. (ung. Orcher av olika typer)
Hai=Folk
Alltså Uruk Hai="Orch-folk"
Detta torde innefatta såväl Moria-orcher som Mordor-orcher, orcher från Gundabad, Isengård m.m
Är ni med?
Uruk-hai borde vara orchernas namn om sig själv, stora orcher som små orcher.
Jag stöder även min teori på detta ord; Olog-hai
Olog=a variety of Troll apparently developed by Sauron(olika typer av Troll framavlade av Sauron) Skiljer sig från övriga troll iom att de tål solljus [egen anmärkning]
"Olog" beskriver i detta fall en speciell typ av troll som Sauron avlat fram och inte som "Uruk" som beskriver orcher i allmänhet.
De stora orcherna från isengård refererar till sig själva i sagan om de två tornen; "we are the fighting Uruk-hai" (Vi är de kämpande Uruk-hai). Det som är intressant med det hela är ordet "fighting"(kämpande). Denna speciella ras av orcher ser sig själva som "de som kämpar" medans de gärna kallar sina mindre kusiner för "Snaga" vilket betyder slav på Svarta språket. Så Uruk-hai torde vara orcher i allmänhet (orch-folk helt enkelt) medan "the fighting Uruk-hai" beskriver den storväxta arten som tål solljus, är starkare, listigare m.m.
Är jag helt ute och cyklar eller kan jag ha kommit något på spåren?
/Vitulv