Nekromanti Svartfolk och hårväxt

Rickard

Urverk speldesign
Kollade på Return of the King och såg en orch som hade skäggväxt.. Det slog mig att jag inte sett någon bild utav en orch med skägg.. Varför då? Jo, förresten.. Det finns nog en orch gjord av MIG i Kopparhavets Kapare som har skägg, men den gills inte då denne är pirat och alla pirater har skägg.. :gremsmile:

Har det slagit er? Har orcherna i er värld skägg och hur vårdat är då skägget? Själv tänker jag mig att orcherna är rätt behårade och då vore det ju logiskt att de har buskiga, igenväxta ögonbryn och grov skäggväxt?

När jag bläddrade igenom monsterböckerna då jag försökte rita lite orcher så slog det mig att svartfolken inte har några pupiller.. Det har jag aldrig tänkt på förut.. Själv tänker jag mig mer pupillerna som urvattnade former av människans..

Egentligen hade jag hade tänkt att skicka med lite bilder, men då jag är så kass på att rita orcher så såg de rätt.... civiliserade ut.. Därför tänkte jag inte skämma ut mig genom att ha med dem.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som var lite trött när han skrev det här.. Märks det? :gremwink: Det blev nämligen inte alls så strukturerat och utförligt som han först hade tänkt sig

Ymir

Liten kantbaron
Trollet Regnbåge i 'Svartblod i Chronopia' har sådana där kinesiska torskmustascher, åtminstone...

- Ymir, antar att trollen i Chronopia har sparsam skäggväxt, men den finns ju uppenbarligen där...

Johan K

Gammal & dryg
Sporadisk skäggväxt...

Har nog mest sporadisk skäggväxt på de svartfolk, har inte med just orcher i Trudvang... Känns so mdet passar mer in att ha lite skäggväsxt på dem.. Skulle nog se skoj ut med et troll med en rejäl skepparkrans.... :gremgrin:

/ Johan K, som funderar på att göra lite flätor i skägget... :zeppelinare:

G

Guest

Guest
Skabb

Jag har alltid föreställt mig svartfolk med glesa skägg som hänger lite i tussar... Alltså inga välansade grejor här... Ett skägg som består av grova strån men med stora ytor där det inte finns något som helst... Lite som Metallica gitarristens hår efter han klippt sig... (Kirk Hammet eller vad han heter) när load släpptes... för er som kommer ihåg :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker definitivt att orcher skall ha skägg. Bra exempel på skäggiga orcher är några av karaktärerna i Warcraft. Har för mig att både Gúl Dan och Grom Hellscream har snygga skägg.

Mina gråtroll (orcher) i Trudvang har nästan alltid skägg.

/Vulf - skäggig

Berserk

Warrior
I Dod6 är skäggväxten inget att ens fundera på, den finns uppenbarligen där, och riklig dessutom. Men å andra sidan har ju 6:an inga orcher, utan stora stenlika Bauerska troll. Nog är de väl fortfarande svartfolk? (Är inte så säker när jag tänker lite på saken, kan väl snarare betecknas skogsfolk eller något i den stilen.)

Nå, för att komma till saken så mötte vi i ett äventyr på ett stort kungstroll, vilket hade skägg som (har jag för mig) täckte större delen av dess buk, och hade massiva järnringar inflätade. En primitiv typ av ringbrynja således.

Dock är min kunskap om monstren i DoD6 minst sagt begränsad, eftersom vår spelledare har förbjudit oss att läsa Jorges, och nöjer sig med att berätta hur underbar bok det är.

G

Guest

Guest
Jo då...

I Dod6 är skäggväxten inget att ens fundera på, den finns uppenbarligen där, och riklig dessutom. Men å andra sidan har ju 6:an inga orcher, utan stora stenlika Bauerska troll. Nog är de väl fortfarande svartfolk? (Är inte så säker när jag tänker lite på saken, kan väl snarare betecknas skogsfolk eller något i den stilen.)
Ja tycker nog att trollen är svartfolk... De luktar, har dålig hygien, äter rått och har inte ordet "diplomati" i deras vokabulär... Det är svartfolk det...

Men det låter ju nästan som om jag beskrev en rollspelare :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Jo då...

"Ja tycker nog att trollen är svartfolk..."
Fast å andra sidan är det en annan spelvärld.. Ordet, eller snarare benämningen "Svartfolk" borde nog inte ens finnas.. För finns det andra oknytt som kan klassas in som svartfolk? Annars är den ju helt onödig..

"Men det låter ju nästan som om jag beskrev en rollspelare :gremwink:"
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det var roligt skrivet

Foggmock

Myrmidon
Re: Jo då...

De kallas STENfolk och inget annat. Svartfolk kanske används som begrepp av kulturer eller individer i spelvärlden, men inte allmängiltigt.

Inte i mitt Trudvang iallafall... som ni förhoppningsvis kan läsa om i Fenix snart. :>