Svartkonstförmåga gesällnivå

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
På gesällnivå kan svartkonstnärer slå mot sin Korruption för att lyckas med en mystisk kraft som misslyckats. Alltså, svartkonstnären får en andra chans att lyckas. Och lyckas slaget mot Korruption så aktiveras den mystiska kraften som tänkt - automatiskt.
Okej, jag måste bara fråga forumet här om jag fattat saken rätt, Om en svartkonstnär har 10 i Korruption (antar att de avser permanent korruption) och misslyckas med exempelvis Bända vilja mot en avsevärt viljestarkare motståndare. Så har svartkonstnären 50 procent att lyckas ändå om han utnyttjar gesällförmågan?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
182
Jag skulle tolka det så ja. Frågan är bara om man kan räkna in temporära med.
 

drillowiz

Älskar spel
Joined
25 May 2015
Messages
19
Det här med korruption är lite otydligt på många ställen, men jag misstänker att FL avser Total korruption i det här sammanhanget. Det skulle passa med svartkonstnärens tematik också tänker jag... Den totala korruptionen kan ju ökas under striden med temporär korruption, vilket gör Svartkonstförmågan bättre (högre chans att lyckas på korruptionsslaget). Samtidigt ökar risken för att svartkonstnären förstyggas... Svartkonstnärer är alltså som kraftfullast när de balanserar på randen till förstyggelse.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
En fråga till: Kör ni helt enligt reglerna när det gäller magiker och korruption? Med några poäng permanent korruption så blir det ju väldigt begränsat vad en magiker kan göra, vilket blir lite trist tycker mina spelare. Jag har därför modifierat systemet för att göra det lite roligare för magikerna, men inser att mitt system påverkar just den här svartkonstförmågan en aning. Jag kör i dag att magikernas viljestyrka är uppdelad i två separata kärl, kan man säga, där den permanenta korruptionen fylls på i det ena, men att magikerna ändå börjar om från noll när den temporära korruptionen försvunnit. Och de återfår 1 poäng/timme. Om magikern har 16 i Viljestyrka, så är det åtta poäng upp till gränsen även om personen har fem i permanent korruption. Det har funkat bra hittills, magikerna tycker ändå inte att de kan göra tillräckligt mycket innan de når gränsen. Men för just den här svartkonstförmågan så krävs det att jag utgår från den permanenta korruptionen när svartkonstnären får sin andra chans, eftersom det annars kan bli väldigt höga tal. Den här förmågan gör ju att incitamentet att öka sin permanenta korruption ökar. Samtidigt tillåter ”mitt system” en högre permanent korruption.
Men hur kör ni? Kör ni enligt reglerna - och funkar det för er?
Undrar mest för att jag kanske går tillbaka till grundreglerna här.
 

drillowiz

Älskar spel
Joined
25 May 2015
Messages
19
En fråga till: Kör ni helt enligt reglerna när det gäller magiker och korruption? Med några poäng permanent korruption så blir det ju väldigt begränsat vad en magiker kan göra, vilket blir lite trist tycker mina spelare. Jag har därför modifierat systemet för att göra det lite roligare för magikerna, men inser att mitt system påverkar just den här svartkonstförmågan en aning. Jag kör i dag att magikernas viljestyrka är uppdelad i två separata kärl, kan man säga, där den permanenta korruptionen fylls på i det ena, men att magikerna ändå börjar om från noll när den temporära korruptionen försvunnit. Och de återfår 1 poäng/timme. Om magikern har 16 i Viljestyrka, så är det åtta poäng upp till gränsen även om personen har fem i permanent korruption. Det har funkat bra hittills, magikerna tycker ändå inte att de kan göra tillräckligt mycket innan de når gränsen. Men för just den här svartkonstförmågan så krävs det att jag utgår från den permanenta korruptionen när svartkonstnären får sin andra chans, eftersom det annars kan bli väldigt höga tal. Den här förmågan gör ju att incitamentet att öka sin permanenta korruption ökar. Samtidigt tillåter ”mitt system” en högre permanent korruption.
Men hur kör ni? Kör ni enligt reglerna - och funkar det för er?
Undrar mest för att jag kanske går tillbaka till grundreglerna här.
I vår grupp kör vi enligt reglerna för mystiker och korruption. Jag tror vår samlade bedömning är att de inte brukar vara ett problem för en mystiker med 15+ i Viljestyrka att hantera, särskilt inte om mystikern besitter Stark gåva till gesällnivån (tror jag det var), vilket i princip dubblerar ens korruptionströskel.

Svartkonst är ju lite speciell, men hittills har vi inte haft någon svartkonstnär i gruppen.

Däremot har vi husreglat andra saker som höjer ens korruption, till exempel Livselixir. Som det är skrivet kan man dra iväg rejält i korruption när man dragit i sig ett sådant, så vi har sagt att man bara tar 1 temporär korruption av det. Lite brutet kanske, men alternativen till healing är få om man inte har en ordentlig healer i gänget (vilket det sällan är hos oss).
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Däremot har vi husreglat andra saker som höjer ens korruption, till exempel Livselixir. Som det är skrivet kan man dra iväg rejält i korruption när man dragit i sig ett sådant, så vi har sagt att man bara tar 1 temporär korruption av det. Lite brutet kanske, men alternativen till healing är få om man inte har en ordentlig healer i gänget (vilket det sällan är hos oss).
OK, alltid intressant att höra hur olika grupper hittat lösningar på samma problem. Har ni fler husregler som höjder ens korruption?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
182
Vi kör enligt reglerna. Vill en magiker kunna kasta mer får den köpa stark gåva gesäll. Anser att symbaroum är en spelvärld där magi är farlig att använda och magikerna ska inte vara som D&D magiker. Man använder det med förnuft och försiktighet. I vår grupp har de som gjort nya karaktärer gjort en tjuv respektive monsterjägare som även kan lite magi. Det blir som en kul extra grej men inget som striden eller hela karaktären hänger på. Lite mer som the witcher.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Vi kör enligt reglerna. Vill en magiker kunna kasta mer får den köpa stark gåva gesäll. Anser att symbaroum är en spelvärld där magi är farlig att använda och magikerna ska inte vara som D&D magiker. Man använder det med förnuft och försiktighet. I vår grupp har de som gjort nya karaktärer gjort en tjuv respektive monsterjägare som även kan lite magi. Det blir som en kul extra grej men inget som striden eller hela karaktären hänger på. Lite mer som the witcher.
Intressant det där med magi som komplement. I min kampanj är det lite för många renodlade magiker för det, men i nästa blir det nog just så. Antingen stark gåva gesäll eller ett annat yrke med kompletterande magi utan skola.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Men hur kör ni med teurgi då? Kostar det inget alls, som enligt reglerna, eller har ni infört husregler?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
182
Intressant det där med magi som komplement. I min kampanj är det lite för många renodlade magiker för det, men i nästa blir det nog just så. Antingen stark gåva gesäll eller ett annat yrke med kompletterande magi utan skola.
Mina är skolade. Den ena av en häxa och den andra av ett troll. De har bra storys bakom det.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
För om vanliga magiker är så begränsade av korruptionen, så blir ju teurgerna väldigt bra om deras bönemagi inte kostar något alls. Själv har jag såklart infört husregler även här!
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
182
Jag väntar med den funderingen tills det kommer i spel. Än så länge har det bara kastats ett par teurgisla formler av SLPs. Det är inte ofta de sprungit på den typen av fienden. De håller sig borta från kyrkans makter som om det vore pesten.
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Teurgs (gesäll) är inkorrekt i vissa svenska versioner.

Finns errata för det. Gesäll gör att förmågor kostar 1 temp korruption ....inte gratis
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Teurgs (gesäll) är inkorrekt i vissa svenska versioner.

Finns errata för det. Gesäll gör att förmågor kostar 1 temp korruption ....inte gratis
OK, det var nytt för mig. Så novisnivån är gratis men gesäll och uppåt kostar i temp korruption? I min bok står att det kostar på novisnivå, men inte gesällnivå.
 
Last edited:

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Teurgs Novis 1t4 temporär korruption när du använder mystisk kraft.
Teurgs (gesäll) 1 temporär korruption när du nvänder teurgisk mystisk kraft.
Teurgs (mästare) 1 temp korruption vid användning med +1t4 på effekten av "helig" och "helande" krafter (inom teurgin)

Och för varje nivå...kan du välja mystiska krafter utan permanent korruption


I praktiken
Novis kan kasta 1-2 krafter innan det är fara för permanent korruption.
Gesäll 4-7 (beroende på hur du gör med temp korruption på tärningsresultat "20"
Mästare...samma som gesäll...men ta en diskussion vilka krafter som påverkas...

Vissa är enkelt att avgöra....vissa är helt klart en tolkningsfråga.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Teurgs Novis 1t4 temporär korruption när du använder mystisk kraft.
Teurgs (gesäll) 1 temporär korruption när du nvänder teurgisk mystisk kraft.
Teurgs (mästare) 1 temp korruption vid användning med +1t4 på effekten av "helig" och "helande" krafter (inom teurgin)

Tack, det var bra, det ger balans. Det som skiljer teurgin från övrig magi är att teurgerna kan bränna bort sin korruption från själen.
 
Top