Nekromanti Svavelvinter är ju obegripligt!

Leon

Leo carcion
Re: Riotminds-prosa [OT]

Nu har jag inte Fenix #1 tillgänglig? Men var det isf värdshusartikeln?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Let Mekanurg explain

Ja nog fan är det ostrukturerat på sina ställen. Men vad då, det var ju det som var grejen, att den vanlige killen med sin schyssta idé fick chansen att göra något av den. Sedan kom mr Blixt bland annat, fixade lite så att det var regelrätt och fint, och sedan gavs det ut.
Tack för berömmet. Jo, det var faktiskt så att många av Ä-spels författare inte kunde stava eller interpunktera. Jag fick spendera en hel del tid med att uppgradera texter till hyfsad svenska. Jag var inte ensam i denna språkkamp, utan jobbade tillsammans med Olle Sahlin som var pedantisk när det gällde detaljerna.

Brior var ett välsignat undantag; där behövde jag knappt flytta ett komma.

solvebring

Superhero
Re: Let Mekanurg explain

Ja, jag tycker mig ha märkt det där. På en del ställen kan texten vara något ordfattig och dan, för trots att ni korrigerade alltför fula stavfel så kunde ni ju inte slakta alla författarens egna ord, så som sagt, man upptäcker ofta en bred amatör nivå på texterna i gamla DoD, men who cares, så länge det är bra spelmaterial - då kan väl Nisse ha fått stava fel till "okrarna", om hans material nu är asbra.

Men skall inte bry sig om det mindre väsentliga!

Mekanurg

Då kanske du kan gissa hur de texter vi refuserade -- och de var många -- såg ut. :gremwink:

solvebring

Superhero

Herre gud!

Jag säger bara det.... Oh my god! (nej jag är inte religiös - dock har jag sett amerikanska filmer alltför ofta. :gremwink:)

Dimfrost

Special Circumstances

Det är synd att den språkvårdande funktionen har försvunnit bland dagens rollspelstillverkare. Det är många texter som skulle behöva få sig en ordentlig uppsnyggning innan de gick i tryck, om man säger så... :gremfrown:

/Dimfrost

solvebring

Superhero

Word!

Stämmer bra.

Saken är den att jag trodde att RM skulle korra mitt första verk innan det gick iväg till Fenix. Men icke, så nu sitter jag här med de där gamla stavfelen från #1 2007. :gremsmile:

Mekanurg

Tidsbrist är väl det vanligaste skälet. Olle och jag var anställda att jobba heltid med Ä-spelen så vi hann med oredntligt korrande också. Jag är inte helt nöjd med språket i Gondica, men det blev som det blev på grund av mindre tid till produktionens förfogande.

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, fast ändå. Har man tid att göra något har man tid att göra det rätt, tycker jag. Tyvärr verkar inte Riotminds publik bry sig ett dyft om det. :gremsuck:

/Dimfrost

G

Guest

Guest

Tyvärr verkar inte Riotminds publik bry sig ett dyft om det.

Nu ska du inte dra alla över en kam. Jag gillar faktsikt nya DoDT. Kanske inte för just spelvärlden, men jag har alltid gillat Förmågor, Feats, Fördjupningar. Det får jag i DoDT. Men jag fixar inte dom dåligt skrivna texterna. Så jag håller med om att dom borde gjort det bätre, men att jag inte skulle bry mig är fel....

Värst är ju trots allt Errata lappen i Boxen. Känslan av kvalité försvinner rätt fort...

Leon

Leo carcion

Faktum är att jag tyckte att den texten var klart bättre än det mesta jag sett av RM i Fenix. Användbar, stämningsfull och på helt rätt nivå :gremsmile:. Jag tror att du har rätt inställning när du skriver: fokus på personer och på platser och på faktiskt innehåll. Ser fram emot att läsa mer av dig :gremsmile:

solvebring

Superhero

Oj! Tack så jättemycket. :gremsmile: Nu blir man glad.
Faktum är att jag just nu håller på med mer material. Om RM vill publicera det på någotvis så kan jag säga att det är ett ganska så traditionellt äventyr. Dock är det ju som sagt ett äventyr, och inte ett litet uppslag eller en plats beskrivning, så jag vet inte själv om jag skriver på samma sätt. Men det kan vi ju alltid diskutera om jag får iväg det någonstans. Dock tror jag själv att det är ganska så mig, och väldigt RM, men samtidigt beskrivande på det sätt du sade - dock i något mindre skala då jag måste vara mer rakt på sak i ett äventyr. Försöker ha med intressanta personer runtomkring o.s.v. Men meterlånga beskrivningar passar sig inte riktigt alltså...
Vi får se.

Big Marco

Läskig

Värst är ju trots allt Errata lappen i Boxen. Känslan av kvalité försvinner rätt fort...

Snarare infinner sig direkt känslan av "vad fan har jag köpt för defekt skit?". RM är dock inte ensamma - jag får samma sura smak i munnen varje gång en stor errata finns med i en produkt. Då är det nästan bättre att kamouflera den på nätet eller nått.

Troberg

Sinister eater

Snarare infinner sig direkt känslan av "vad fan har jag köpt för defekt skit?". RM är dock inte ensamma - jag får samma sura smak i munnen varje gång en stor errata finns med i en produkt. Då är det nästan bättre att kamouflera den på nätet eller nått.
Speciellt som många av punkterna i en typisk errata är skitdetaljer som lika gärna kunde ha varit som de är, tex "Vapen X gör 4D8+4 i skada, inte 4D8+3". GURPS errata är nedlusad av sånt skit, vilket man bara ignorerar.

Fast det finns exempel på motiverade errator. Det klassiska 13-BEPs-arbalestet är ett exempel. En hel generation rollspelare trodde att det var något slags aningen mindre ballista...

Rosen

Myrmidon

Saken är den att jag trodde att RM skulle korra mitt första verk innan det gick iväg till Fenix. Men icke, så nu sitter jag här med de där gamla stavfelen från #1 2007.

Dagens Rååger Måår:
När folk inte hade ordbehandlare hemma utan knattrade på skrivmaskin - eller hade ordbehandlare, på maskiner som var helt inkompatibla med redaktionernas - så fick man skicka in sina alster på papper, och sen satt någon sömnig kontorsslav och skrev in all text för hand.

Med lite lagom flax kunde man då få se den publicerade versionen innehålla mysko stav- och skrivfel som inte fanns där från början.....

--
Åke