Ådraåtskogen! Fria Ligan, Erik Granström, jag hytter med min knutna näve åt ert håll!
Hur ska man nu kunna gå tillbaka till andra rollspel och andra settings i framtiden?
Hur som helst, vi spelade alltså Svavelvinter för första gången, såväl spelare som berättare var helt gröna när det kommer till Svavelvinter, och endast jag, berättaren då, har läst böckerna.
Vi hade redan tidigare bestämt oss för att spela i Fontra Cilor, då staden hade de element vi önskade oss. Vi bestämde oss för att spelet skulle fokusera på handelsmän och deras girigheter, lönnmördare och skumrask i det dolda, magi och mörka kulter, samt begär efter makt och pengar, och det moraliska förfall detta oftast medför.
Jag spenderade ungefär en timme med att förklara reglerna, och i korthet världen. Staden är ju inte särskilt beskriven i regelboken, så vi diskuterade och argumenterade oss fram tills vi var överens.
Efter detta skapade vi våra skuggmakter, och alla var synnerligen delaktiga och engagerade.
Skuggmakterna blev följande:
General Marka Granz, ansvarig för tempelvakten som fungerar som stadens stadsvakt.
Resurser: Vaktstyrka 1, Agenter 1, Hyrsvärd 1.
Prelat Zanzibaarh, högt uppsatt inom Shamashi-kyrkan.
Resurser: Agenter 1, Lögnare 1, Desinformatörer 1.
Herr Krelin DaBroke, krämare deluxe.
Resurser: Hållhakar 1, Handelsflotta 1, Rikedom 1.
Grasnack den tredje, demon i människoform.
Resurser: Våldsverkare 1, Anhängare 2.
Efter detta skapade vi rollpersonerna, karaktärerna som de kallas. Vi valde att spela med veteraner, och med 5 nivåer i förmågor samt erfarenheter, då vi inte vet hur ofta vi kommer spela i fortsättningen. Karaktärerna:
Pius DaSilva, 42 årig krämare.
Eld 1, Vatten 3, Sten 1, Vind 3.
Förmågor: Hantverk 1 (Förfalskning), Intrigmakare 1 (Hållhakar), Krämare 3.
Erfarenheter: 1: Som ung lärde jag mig förfalska växlar och handlingar. 2: Blev sedan påkommen och gick vinnande ur en rättegång efter att ha ljugit och manipulerat så mycket det bara gick. 3: Byggde upp en egen rörelse som handlade med illegala varor. 4: Utökade rörelsen till att bli en utlåningsbank med ockerräntor, komplett med indrivning och hot om lemlästning ifall skulderna inte betalades. 5: Fördjupade mig ännu mer i kontraktskrivande för egen vinning.
Öde: Att bli rik på andras bekostnad.
Förbannelse: Anser att brister endast finns hos andra.
Tillfälligt mål: Skuldsätta en stor del av slummen på mina ofördelaktiga lån.
Karaktärens skuggmakt: Herr Krelin DaBroke.
Skuggbefallning: Ta kontroll över handelshuset Liljas flotta, och överlämna denna till Herr Krelin DaBroke.
Kapten Marko Pioni, kampten i tempelvakterna.
Eld 1, Vatten 1, Sten 3, Vind 3.
Förmågor: Svärdskonst 2 (Snabbdrag, specialisering tvåhandssvärd), Befäl 2, Bansikan 1 (Viljestark).
Erfarenheter: 1: Besegrade en mobbare i skolan i tvekamp. 2: Gruppbefäl vid Digeta Longa under en hemlig operation. 3: Fick i unga år se en man utföra Bansikan, och lärde mig själv sedan. 4: Högg mitt högre befäl i ryggen med mitt tvåhandssvärd, under en operation. 5: Överlevde ett fall från ett högt torn, mot alla odds.
Öde: Att klättra i rank oavsett hur.
Förbannelse: Saknar förmåga att inse konsekvenser när det kommer till situationer som kan leda till högre rank och makt.
Tillfälligt mål: Sätta dit eller döda mitt övre befäl, Majoren.
Karaktärens skuggmakt: General Marka Granz.
Skuggbefallning: Öka tempelvaktens inflytande.
Ingolf Aerius, 29 årig magiker och läkekunnig.
Eld 1, Vatten 2, Sten 2, Vind 3.
Förmågor: Läkekonst 1 (Medikamenter), Vindmagi 2, Tankemagi 2.
Erfarenheter: 1: Lärde mig vindmagi som barn från ett vindväsen som följt mig. 2: Sålde läkedroger i HOXOH av skiftande kvalitet. 3: Blev arresterad, men drog vinden ur lungorna på vaktkaptenen. 4: Misslyckades med min tankemagi och fick en oskyldig knivhuggen, men räddade denne till livet. 5: Tog kontroll över en kapten och flydde med dennes skepp till Fontra Cilor.
Öde: Att genom alla medel söka ökad kunskap.
Förbannelse: Tappar förmåga att greppa konsekvenser av sitt handlande när kunskap står på spel.
Tillfälligt mål: Komma över böcker om magi.
Karaktärens skuggmakt: Grasnack den tredje.
Skuggbefallning: Erzan den äldre, föreläsare eremitus på universitetet har varit olydig, och behöver veta hut.
Kaspar Zandos, 55 årig lönnmördare.
Eld 2, Vatten 2, Sten 2, Vind 2.
Förmågor: Mördarkonst 3 (Mordattack, Hypnos, Hammarslag), Tjuvkonster 2 (Låsdyrkning, Akrobatik).
Erfarenheter: 1: Försörjde min prostituerade och sjuka mor genom ficktjuveri. 2: Blev skickad till arbetsläger som slav, men rymde 3: Överlevde ett skeppsbrott och levde på öde ö i ett år. 4: Dödade motståndare med mina bara händer i ett gladiatorspel, till de rikas glädje och frigavs. 5: Arbetade som hovmarskalk åt Baron Seros i Fontra Cilor, och fick utföra alla ljusskygga befallningar.
Öde: Att dra sig tillbaka som nöjd och stolt över mina verk.
Förbannelse: Påminns ständigt över sitt smutsiga förvärv och förblir alltid bitter och besviken.
Tillfälligt mål: Skaffa en bostad med väggar och tak.
Karaktärens skuggmakt: Prelat Zanzibaarh.
Skuggbefallning: Skaffa dig några lärjungar och utbilda dem i mördandets konst.
Fortsättning följer, nu måste fingrarna vila.
Edit: Glömde ju profetian! Dooohhhh....
Damen hedras av fruktans tvång
Väggarna rämnar i urtidens återkomst
Tvåhövdad kalv föder tvenne allvar
Skogsfolkens dimma gör gryningen blodröd
Trenne klövar i gyttjan, men järnet klyver tjudret
Under bergen, under isen
Stympade drömmar vill drogen skänka
De rätt-troende slås av blixt och krig
Örlog vinner, den öronlöse travar
Den rike rakt faller
De som styr störs av den Röde
Jungfrun smider, smeden blöder
Hur ska man nu kunna gå tillbaka till andra rollspel och andra settings i framtiden?
Hur som helst, vi spelade alltså Svavelvinter för första gången, såväl spelare som berättare var helt gröna när det kommer till Svavelvinter, och endast jag, berättaren då, har läst böckerna.
Vi hade redan tidigare bestämt oss för att spela i Fontra Cilor, då staden hade de element vi önskade oss. Vi bestämde oss för att spelet skulle fokusera på handelsmän och deras girigheter, lönnmördare och skumrask i det dolda, magi och mörka kulter, samt begär efter makt och pengar, och det moraliska förfall detta oftast medför.
Jag spenderade ungefär en timme med att förklara reglerna, och i korthet världen. Staden är ju inte särskilt beskriven i regelboken, så vi diskuterade och argumenterade oss fram tills vi var överens.
Efter detta skapade vi våra skuggmakter, och alla var synnerligen delaktiga och engagerade.
Skuggmakterna blev följande:
General Marka Granz, ansvarig för tempelvakten som fungerar som stadens stadsvakt.
Resurser: Vaktstyrka 1, Agenter 1, Hyrsvärd 1.
Prelat Zanzibaarh, högt uppsatt inom Shamashi-kyrkan.
Resurser: Agenter 1, Lögnare 1, Desinformatörer 1.
Herr Krelin DaBroke, krämare deluxe.
Resurser: Hållhakar 1, Handelsflotta 1, Rikedom 1.
Grasnack den tredje, demon i människoform.
Resurser: Våldsverkare 1, Anhängare 2.
Efter detta skapade vi rollpersonerna, karaktärerna som de kallas. Vi valde att spela med veteraner, och med 5 nivåer i förmågor samt erfarenheter, då vi inte vet hur ofta vi kommer spela i fortsättningen. Karaktärerna:
Pius DaSilva, 42 årig krämare.
Eld 1, Vatten 3, Sten 1, Vind 3.
Förmågor: Hantverk 1 (Förfalskning), Intrigmakare 1 (Hållhakar), Krämare 3.
Erfarenheter: 1: Som ung lärde jag mig förfalska växlar och handlingar. 2: Blev sedan påkommen och gick vinnande ur en rättegång efter att ha ljugit och manipulerat så mycket det bara gick. 3: Byggde upp en egen rörelse som handlade med illegala varor. 4: Utökade rörelsen till att bli en utlåningsbank med ockerräntor, komplett med indrivning och hot om lemlästning ifall skulderna inte betalades. 5: Fördjupade mig ännu mer i kontraktskrivande för egen vinning.
Öde: Att bli rik på andras bekostnad.
Förbannelse: Anser att brister endast finns hos andra.
Tillfälligt mål: Skuldsätta en stor del av slummen på mina ofördelaktiga lån.
Karaktärens skuggmakt: Herr Krelin DaBroke.
Skuggbefallning: Ta kontroll över handelshuset Liljas flotta, och överlämna denna till Herr Krelin DaBroke.
Kapten Marko Pioni, kampten i tempelvakterna.
Eld 1, Vatten 1, Sten 3, Vind 3.
Förmågor: Svärdskonst 2 (Snabbdrag, specialisering tvåhandssvärd), Befäl 2, Bansikan 1 (Viljestark).
Erfarenheter: 1: Besegrade en mobbare i skolan i tvekamp. 2: Gruppbefäl vid Digeta Longa under en hemlig operation. 3: Fick i unga år se en man utföra Bansikan, och lärde mig själv sedan. 4: Högg mitt högre befäl i ryggen med mitt tvåhandssvärd, under en operation. 5: Överlevde ett fall från ett högt torn, mot alla odds.
Öde: Att klättra i rank oavsett hur.
Förbannelse: Saknar förmåga att inse konsekvenser när det kommer till situationer som kan leda till högre rank och makt.
Tillfälligt mål: Sätta dit eller döda mitt övre befäl, Majoren.
Karaktärens skuggmakt: General Marka Granz.
Skuggbefallning: Öka tempelvaktens inflytande.
Ingolf Aerius, 29 årig magiker och läkekunnig.
Eld 1, Vatten 2, Sten 2, Vind 3.
Förmågor: Läkekonst 1 (Medikamenter), Vindmagi 2, Tankemagi 2.
Erfarenheter: 1: Lärde mig vindmagi som barn från ett vindväsen som följt mig. 2: Sålde läkedroger i HOXOH av skiftande kvalitet. 3: Blev arresterad, men drog vinden ur lungorna på vaktkaptenen. 4: Misslyckades med min tankemagi och fick en oskyldig knivhuggen, men räddade denne till livet. 5: Tog kontroll över en kapten och flydde med dennes skepp till Fontra Cilor.
Öde: Att genom alla medel söka ökad kunskap.
Förbannelse: Tappar förmåga att greppa konsekvenser av sitt handlande när kunskap står på spel.
Tillfälligt mål: Komma över böcker om magi.
Karaktärens skuggmakt: Grasnack den tredje.
Skuggbefallning: Erzan den äldre, föreläsare eremitus på universitetet har varit olydig, och behöver veta hut.
Kaspar Zandos, 55 årig lönnmördare.
Eld 2, Vatten 2, Sten 2, Vind 2.
Förmågor: Mördarkonst 3 (Mordattack, Hypnos, Hammarslag), Tjuvkonster 2 (Låsdyrkning, Akrobatik).
Erfarenheter: 1: Försörjde min prostituerade och sjuka mor genom ficktjuveri. 2: Blev skickad till arbetsläger som slav, men rymde 3: Överlevde ett skeppsbrott och levde på öde ö i ett år. 4: Dödade motståndare med mina bara händer i ett gladiatorspel, till de rikas glädje och frigavs. 5: Arbetade som hovmarskalk åt Baron Seros i Fontra Cilor, och fick utföra alla ljusskygga befallningar.
Öde: Att dra sig tillbaka som nöjd och stolt över mina verk.
Förbannelse: Påminns ständigt över sitt smutsiga förvärv och förblir alltid bitter och besviken.
Tillfälligt mål: Skaffa en bostad med väggar och tak.
Karaktärens skuggmakt: Prelat Zanzibaarh.
Skuggbefallning: Skaffa dig några lärjungar och utbilda dem i mördandets konst.
Fortsättning följer, nu måste fingrarna vila.
Edit: Glömde ju profetian! Dooohhhh....
Damen hedras av fruktans tvång
Väggarna rämnar i urtidens återkomst
Tvåhövdad kalv föder tvenne allvar
Skogsfolkens dimma gör gryningen blodröd
Trenne klövar i gyttjan, men järnet klyver tjudret
Under bergen, under isen
Stympade drömmar vill drogen skänka
De rätt-troende slås av blixt och krig
Örlog vinner, den öronlöse travar
Den rike rakt faller
De som styr störs av den Röde
Jungfrun smider, smeden blöder