Jag kan nog ändå känna att det finns en helt annan tröskel i settingen till Svavelvinter RPG utifrån att den bygger på romansviten och behöver förhålla sig till den. Att skriva ett äventyr till gamla DoD Trakorien kräver kanske på sin höjd att man läser igenom Trakorien-modulen, medan man bör läsa romansviten för att skriva till det nya Trakorien.Settingen känner jag inte är så krånglig. Problemet, i alla fall för mig, som står som medförfattare av en del grejer i grundboken, och misstänker jag även för en del andra personer som var med och skrev den, är att spelet vi spelade när vi lärde oss att älska settingen var Drakar & Demoner. Fria Ligans tidiga versioner av regler som blivit allt mer polerat i senare spel de givit ut, har jävligt lite med Drakar & Demoner att göra. Det är också även fortfarande notoriskt dåligt på att hantera stora monster och liknande, så vem fan vet hur bra Blatifagus faktiskt fungerat. Man kunde inte använda sina färdigheter utan att lägga poäng med mera. Det hela ledde till att det kändes rätt svårt att bygga saker till det. Nu är ju inte jag särskilt bra själv på att skriva färdigt saker så det var väl ingen större risk att jag någonsin skulle skriva någon Fengamont-modul eller så. Men det blev definitivt inte större chans när systemet var så väldigt annorlunda att man kände sig lite vilse i hur man ens skulle spela spelet man varit med och skrivit och faktiskt ha kul med det. Vilket känns trist för jag både gillar och har trevligt när jag pratar med Fria Ligan.
Edit: Original-kampanjen till Femte Konfluxen är förvisso full med små dungeons, men grottröj är nog inte en helt rättvisande bild av vad man gör i den.
Håller absolut med om att DoD och Svavelvinter RPG har väldigt lite med varandra att göra och det var egentligen den poängen jag ville få fram med att DoD är en regelmotor mer (men inte bara) för att röja runt och samla skatter medan Svavelvinter RPG inte ens är anpassat för det (ett tydligt exempel är myntsystemet som väldigt övergripande nämner mynt som "rikedomsnivåer" och "klumpsummor").
Ser man också till Fria Ligans återkommande design-strategi (att regler skall lyfta företeelser som är viktiga i spelvärlden) så innebär det konkret mekanikerna ödestyngd/förbannelse, profetior och skuggspel som är det som driver spelet. Att spelet överhuvudtaget ger utrymme för "klassisk" spelstil tror jag mer handlar om att få med de gamla DoD-spelarna på nostalgitåget.