Re: Svavelvinter tips (SPOILER och långt)
FYI så åker i min roman två båtar till Marjura inledningsvis:
Den första båten, karavellen Vågdansaren, ingår i en konvoj med tre karaveller, två karacker, en galeass och galbalonen Karramak (som kommit med därför att en ofullständig magisk order kommit till amiralitetsämbetet i Rakma om att förstärka eskorten) Vågdansaren smugglar vapen till rebellerna, men är officiellt en vetenskaplig expedition föranledd av fornfynd från Marjura som ska bevisa att Trakoriska riket koloniserades norrifrån. Fornfynden är förfalskade av den missbrukande trollkarlen Ramilard som arbetar åt smugglaren Baldyr Brummare pga en spelskuld. Förutom dessa båda finns på båten Brior Brådfot - expeditionens officielle ledare och Tasenbar Örtkännes ställföreträdare - en oduglig och självgod akademiker; Briors piga Grotebelia - ett tioårigt barn som Dolken Demens tror är kung Ottars dotter (Demens ingick i fornfynden och har smugglarna ovetandes snappat upp en äkta själ från Cruri); Madrillan Jarmona av Frand som blivit bekant med Baldyr och fullgör sin ettåriga "världsprövartid" för Vite Shamash (finns här som en kvinnlig, mildare Shamashersekt); isdruiden Perrima (ur Svavelvinter) som varit på lärotid i Trakorien under ett par år och längtar hem (där obehagliga överraskningar väntar); ädlingen Trovinder av Hons från Bzegusta, officiellt utsänd av länsherren Gustal Silverhamre för att studera och lära slavhanteringen i svavelträsken, inofficiellt inhyrd kvinnlig RhabdoRana-mördare med kodnamn Alma (efter Almagrundet) som ska hämta hem länherrens son Fingolf från Shaguliterna; Nin Hallaska från Digeta Longa som ska bevaka smugglarna för att avslöja deras nätverk och finansiärer (deras plan är känd av säkerhetspolisen). Nin Hallaska är officiellt en revisor som ska göra prognos över framtida svavelkvoter.
Den andra båten, karavellen Mangelika, skickas ensam iväg därför att komplikationer tillstött sedan den första båten tillåtits avresa. Praanz da Kaelve har av sin överordnade Goba da Grummi gjorts till syndabock om något skulle hända och måste därför resa (till saken hör att Praanz är bitter konkurrent med Nin Hallaska) Eftersom någon försökt döda honom under Torondan, litar han inte på några Trakorier utan anlitar en efarisk kondottiär vid namn Haramil Betshula. Med på båten skickas de tre Remuntradyrkarna Tåtitta, Pullepot och Ragga-Dagga som krävt att få resa till Marjura för att möta sin gud. De har byggts in i en avskild hytt och hanteras av munken Mogerland som uppenbarligen är immun mot vansinnet. Med är också äventyrarna Gistacki och Robur Rödvad som hört rykten om den arkeologiska expeditionen och vädrar gravguld, samt den mystiske svärdsmästaren Onedom, vilken naturligtvis är Arn Dunkelbrink på drakjakt.
För att öka den politiska komplikationen, finns i bakgrunden ett trippelspel, där Goba da Grummi själv försöker tjäna pengar på smugglingen för att platsa i orden "Nya Sfären". Denna orden, tillägnad guldet såsom "den högsta abstraktionen" och "förmerandets heliga princip", vill se svavelhandeln kontrollerad av ett handelsförbund av Hansa-typ. Nya Sfärens ordensmästare Ialsop da Kamesti, hertigen av Malusa, kontrollerar redan sylvoleumhandeln från Malossisjön och anses vara rikets näst mäktigaste man efter kejsaren.
Vad gäller Shagulspelare så fungerade det väldigt bra i min kampanj. Ett förslag: Munken Mogerland är i själva verket en ovetande Shagulklon som utgör Shaguls ögon och öron medan denne sitter i sin grav. Själv tror Mogerland att han är utsänd av en munkorden på Soluna för att "iaktta och lära utan att agera" (han ersätter Abenazer i spelet), men han dras norrut till Shagul där sanningen kommer att uppenbaras för honom. Låt alltså spelaren ha hand om Mogerland med hans förutsättning och ställ spelaren inför samma oväntade avslöjande som karaktären när han träffar Shagul, varpå han får spela Shagul istället. (Mogerland kan ju reagera precis hur som helst på avslöjandet och jag sparar honom för närvarande som en joker i leken - kanske vill han hjälpa äventyrarna att fly för att freda sitt samvete? Han kan ju till och med avliva en med-klon så småningom eftersom han uppfyller profetian som Shagul-mördare). Vitsen med RhabdoRanamörderskan Alma redan så här tidigt, är att hon blir Shaguls mentala inträde i RhadboRana genom att hamna under hans inflytande på Marjura. Hon ersätter Tobik i spelet.
Vad gäller en Praanz da Kaelve-spelare, så tror jag också det kan fungera och han kan mycket väl reda ut sina egna trassel när spelarna gör annat.
Rörande Isdruidernas tempel: Perrima oroas av att hennes ordensbröder inte finns i stan. Samtidigt har sjuka människor via Shaguliternas sjukstuga och Sulidon Rumperlak fraktats upp till den heliga källan Domonas för att kampera där och bli botade, men ingen har återvänt ännu... Perrima vill alltså undersöka och vad är då naturligare än att be sina nyfunna vänner från resan om hjälp? Här ansluter även den odiciplinerade vargmannen Grisselhår som vägvisare (han känner sedan tidigare Perrima). Sammanhanget är att de ledande Shaguliterna Grafficanus och Gobgrugda VET att Shagul snart ska stiga ur sin grav för att leda dem och därför är ivriga att snarast fullgöra det beting av experiment han ålagt dem. De har därför bortfört alla "sjuklingar" (kanske de till och med framkallat sjukan för att få offer) till järntornet som försöksdjur och skövlat istemplet. Sulidon och Melobin vackre är medlöpare i detta.
Vad gäller Pauli "Baldyrs" kommentarer, så håller jag med om att tidlinjen kan förkortas. De ursprungliga tre åren mellan Svavelvinter och OFY lades bara in därför att det då inte fanns någon anledning att inte göra det och därför att karaktärerna kanske hade gjort en massa annat under tiden. Arn Dunkelbrink är ju med redan här och flyger söderut på draken, men istället för att komma i lagom tid till Stegosi förljusande, så störtar han på ön medan mörkret ligger kvar och får vackert vänta på befrielsen. Det ger mig också möjlighhet att beskriva livet på den mörka ön genom en av huvudpersonernas ögon.
Vad gäller att spela "utan fällor och gåtor" som Pauli avser, så skulle det personligen inte locka mig, men jag har inte samma ambitionsnivå att vara episk i det vardagliga spelet. Mina spelare var av den sorten som fann stort nöje i att dränga runt på horhus och muta stadsvakter, med det storvulna som hotfull åska i bakgrunden och då passar lite knep och knåp bra för att hålla intresset uppe.
Bästa hälsningar
Erik "Brior" Granström