Nekromanti Svavelvinter?

Zizop

Swordsman
Nu är det dax att köra en ny kampanj och först ut är Svavelvinter.
Finns det någon som har något intressant att förmedla angående den modulen.
Nya äventyrligheter eller förändringar?
Finns det någon synpunkt på i vilken ordning man skall ta sig an deläventyren?
Finns det någon ny byggnad eller plats som är spännande att besöka?

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Baldyr

Hero
Re: Svavelvinter? (spoiler-varning)

ojojoj.... Var ska man börja? Jag har faktiskt en hel e-postlista för dylika diskussioner (Trakorien-listan) - det finns faktiskt en hel del att säga om Svavelvinter-serien.

Själv brukar jag använda ett uppslag från Granströms kommande roman (eller trilogi) om Svavelvinter. Det går ut på att Brior Brådfot (från Trakorien-krönikan) är sänd till Marjura för att leta efter fornfynd. Baldyr Brummare (från samma krönika) följer med men utnyttjar tillfället till att smuggla vapen till rebellerna. (Jag har dessutom infört krut i mitt Trakorien, så Baldyr smugglar musköter.) Men hela bakgrunden är för invecklad för att återberättas i sin helhet här.

Jag är personlingen ganska trött på många av fällorna och andra orimligheterna i de olika deläventyren, så där brukar det bli en del ändringar. Återigen för mycket att ta upp här.

En viktig sak att tänka på är Landakenningen (se Den femte konfluxen). Om den aktiveras i Svavelvinter - hur påverkar den Marjura i kampanjens första del? (Se Den femte konfluxen.)

Det är överhuvudtaget viktigt att tänka på att Svavelvinter skrevs innan Den femte konfluxen och att Granström inte hade den blekaste aning om hur fortsättningen, för att inte tala om avslutningen, skulle se ut. Därför bör man förhålla sig kritiskt granskande till materialet och inte dra sig för att ändra efter behov.

Vad gäller ordningen på deläventyren så kan man gott låta det vara upp till spelarna - det är en av styrkorna med kampanjen. Jag brukar också inkludera ett besök på Clusta Noba (Perrima vill gömma undan Den heligens huvud i Hypherernas ointagliga kloster), vilket kan utvecklas till ett äventyr i sig.

Det är överhuvudtaget bra att tänka på framtida återkopplingar redan i Svavelvinter. (Såsom att Perrima inte bör dö i onödan.)

Jag föreslår också ett alternativt slut på Svavelvinter, nämligen att man spelar Arhems fall (se Oraklets fyra ögon, tidslinjen). Detta kan också göras intressantare om rebellerna kan blanda sig i kampen (se ovan).

Man kan som sagt göra mycket med Svavelvinter, även om själva äventyret i sig är ganska okomplicerat. Det finns många stenar att vända på och många saker som kan göras annorlunda.

Min egen dröm-kampanj skulle innebära att spelarna istället gestaltade Arn, Praanz, Dahobny, Shagul och Gobrugda (de senare skulle kunna spela Brior och Baldyr i kampanjens första del). Melealina skulle vara den ende "huvudpersonen" som inte kontrolleras av en spelare. Det skulle nog bli en väldigt annorlunda kampanj, men det vore bra som omväxling.

/Baldyr, moderator på Trakorien-listan

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Zizop

Swordsman

Hej!

Jag läser naturligtvis Trakorien-listan men jag har endast läst den under den senaste månaden, tyvärr.

Din idé om den ultimata Svavelvinterkampanjen skulle vara otroligt spännande att genomföra - bara spelarna inte spelar över...
Clusta Noba äventyrligheten är redan påtänkt, antagligen av samma skäl som du har.

Tack för synpunkterna.

Eksem

Champion

Två saker:

1. SLUTA! Jag blir helt knäckt nu, känns som att jag inte maximerat upplevelsen från Svavelvinter ordentligt =)
Fast de har ju inte ens vält shaguliternas torn ännu, så jag har en del tid på mig =)

2. Sparar du inläggen till Trakorien-listan någonstans? Det var någon som postade någon typ av dagbok runt det som hände på Marjura som var kul att läsa.

Baldyr

Hero
Trakorien-listan (OT)

Jag sparar givetvis alla inlägg från listan men det brevarkiv som finns (i txt-format i en zip-katalog) är ett par år gammalt vid det här laget. Jag skulle med andra ord behöva uppdatera den rejält. Det blir antagligen gjort först när den tilltänkta Trakorien-hemsidan blir en verklighet. (Den blir nämligen även hemsida till listan, med samtliga (relevanta) inlägg online.) Men det kan dröja...

/Baldyr

Eksem

Champion
Re: Trakorien-listan (OT)

Jaså, det var som fan =)
Hur får jag tag på den zip-filen då? Skulle vara jättekul att läsa då vi (de) bara befinner oss i svavelvinterkampanjens början, och (de) dessutom ska ränna runt lite i Trakorien innan del två börjar.

Baldyr

Hero

Jag glömde säga att man kan skicka ett e-brev till mig så skickar jag brevarkivet.

baldyr@hobbyspel.com

Den som är intresserad av att delta på Trakorien-listan (som dock inte så aktiv för närvarande) skickar med fördel ett e-brev till adressen trakorien-list-request@hobbyspel.com och skriver ordet subscribe på ämnesraden (subject). Då läggs avsändaradressen automatiskt till listan.

/Pauli Paananen, moderator

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

En sak som hände under vår spelomgång som var ganska trevlig var att RP hamnade inför domstol för att de "stulit" kvicksilvertunnor från draken Blatifagus.

Kasta sedan in en revolution från de marjuriska rebellerna, understödda med musköter, och en av RP så blev det ne ganska rolig upplevelse. /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen..."

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

En sak som hände under vår spelomgång som var ganska trevlig var att RP hamnade inför domstol för att de "stulit" kvicksilvertunnor från draken Blatifagus.

Kasta sedan in en revolution från de marjuriska rebellerna, understödda med musköter, och en av RP så blev det ne ganska rolig upplevelse. /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen..."

Zizop

Swordsman

Det finns ju ett flertal situationer som kan få äventyrarna i klammer med "rättvisan". Störa Blatifagus, Svaveltraden och undanhålla gravguld samt bli anklagade för att anfalla Kmordahelgedomen. Att hoppa på Shaguliterna utan giltiga skäl kan även det orsaka problem med den trakoriska rättvisan.

Så fort man hamnat i klammeri med rättvisan så bör en liering med Marjurirebeller inte vara omöjlig.

Rena såpopperan i intriger och förveklingar - men av troligare och högre kvalitét.

Kowalski

Veteran
Mitt stora råd till dig är att du nogrannt sätter dig in i mesta möjliga av det material som Granström lycktas spotta ur sig,
dvs alla deläventyr men även oxo de artiklar han skrivit i exempelvis Sinkadus ( ex den om Arn i nr: 23) , och därigenom skaffar dig en god uppfattning om vilket håll hela kampanjen lutar, därefter kan du göra förrändringar efter tycke och smak utan att behöva rubba "ordningen"...

Ett annat råd är att skaffa fram flesta möjliga ex av Trakorien till dina spelare under Oraklets fyra ögon, det förhöjde min kampanj enormt att mina spelare hade varsitt....har du svårt att finna ex nog får du väl kopiera ( om man nu får uppmuntra till sådannna brott? :)

Lycka till! ni ger er in i en av de outstanding häftigaste kampanjer jag har upplevt!

Högaktningsfullt Kowalski

Eksem

Champion
Äh, man får väl kopiera för privat bruk? Men den är jävligt svår att kopiera då den har så jävla små marginaler (jag har försökt, och första ordet i varje rad saknas...).

Zizop

Swordsman
Jag kanske var lite otydlig men jag har spellett Svavelvinter kampanjen 2 ggr, men jag är oerhört intresserad av att höra andra SL:s åsikter om SV. Människor lever ju trots allt genom bekräftelse av sig själv genom andra.

Än så länge har jag inte upplevt alldeles för mycket otänkta tankar (av mig då) i den här tråden och ser det som ett stort plus och en kvittens på att jag inte är helt off. Hmn - eller så är vi allesammans helt off och superpuckade - hur kollar vi det?

Jag uppskattar dina tankar om ett ex av T. till alla spelare vilket inte bara låter dem leka deckare utan även andas och leva Trakorien på ett mer ingående sätt än vad som är möjligt av att bara spela i världen.

En varning dock - SL måste vara lika insatt som spelaren vad som står i Trakorien...

Watchman

Warrior

Hur fungerar mailinglistan?

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.

Baldyr

Hero

En e-postlista (mailinglista) fungerar så att alla e-brev som skickas till listans adress vidarebefodras automatiskt till alla listans medlemmar. Samma sak händer om man besvarar ett brev som skickats genom listan - alltså att svaret skickas till alla andra på listan. En väldigt enkel princip.

Trakorien-listan har drygt 60 medlemmar, varav en handfull är väldigt aktiva. Det stora flertalet följer nog mest diskussionerna utan att själv delta. Aktiviteten på listan tenderar att variera kraftigt - antingen så händer (nästan) ingenting på ett tag, tills listan fullkomligen exploderar i fler postningar än man (nästan) hinner läsa.

/Baldyr

Watchman

Warrior

Aha.
Så då bör man ha en särskild e-mailadress avsedd endast för mailinglistan så att alla privata e-mail man får inte skickas till andra personer?
Eller har jag missuppfattat någonting?

Watchman

Warrior
Vad dum jag är!

Nu förstod jag. Jag råakde bara byta ut lite ord så att altl blev tokigt. Det är nog såm an blir efter en hel dags pluggande...

Baldyr

Hero

Nej, man behöver ingen speciell e-postadress om prenumerant (medlem). Exempel:

Jag har e-postadressen baldyr@hobbyspel.com och är medlem på e-postlistan rollspel-list@sverok.se. Min adress (baldyr@hobbyspel.com) är alltså uppskriven på e-postlistan (och registrerad på en e-postserver, i det här fallet hos Sverok). Om jag skickar ett e-brev till adressen rollspel-list@sverok.se så vidarebefodrar Sveroks e-postserver brevet till alla som också är uppskrivna på listan (dvs prenumererar på listan). Jag får även mitt eget brev till min e-postlåda, eftersom jag själv är uppskriven på listan. Avsändare till brevet är dock inte jag (baldyr@hobbyspel.com) utan e-postlistan (rollspel-list@sverok.se). Om någon annan som också är uppskriven på listan besvarar (reply) mitt e-brev så skickas svaret automatiskt till alla på listan (inklusive mig och avsändaren själv).

Det kan dock vara en god idé att skaffa en speciell e-postadress som man endast använder på olika e-postlistor, eftersom det annars kan bli för mycket "skräppost" i ens e-postlåda. Alla postningar på en lista lär nämligen inte vara lika intressanta, och viktiga brev kan lätt försvinnan i mängden (alltså om de listor man är medlem i vidaresänder väldigt mycket e-post).

Jag hoppas att det besvarade din fråga. Någon kunnig forumsbesökare kan säkert rätta mig på vissa punkter (angående terminologi och liknande). Dessutom fungerar alla e-postlistor likadant - ovanstående gäller exempelvis Sveroks rollspelslista och min egen Trakorien-lista.

/Pauli Paananen, moderator på Trakorien-listan

Baldyr

Hero

Nej, man behöver ingen speciell e-postadress som prenumerant (medlem). Exempel:

Jag har e-postadressen baldyr@hobbyspel.com och är medlem på e-postlistan rollspel-list@sverok.se. Min adress (baldyr@hobbyspel.com) är alltså uppskriven på e-postlistan (och registrerad på en e-postserver, i det här fallet hos Sverok). Om jag skickar ett e-brev till adressen rollspel-list@sverok.se så vidarebefodrar Sveroks e-postserver brevet till alla som också är uppskrivna på listan (dvs prenumererar på listan). Jag får även mitt eget brev till min e-postlåda, eftersom jag själv är uppskriven på listan. Avsändare till brevet är dock inte jag (baldyr@hobbyspel.com) utan e-postlistan (rollspel-list@sverok.se). Om någon annan som också är uppskriven på listan besvarar (reply) mitt e-brev så skickas svaret automatiskt till alla på listan (inklusive mig och avsändaren själv).

Det kan dock vara en god idé att skaffa en speciell e-postadress som man endast använder på olika e-postlistor, eftersom det annars kan bli för mycket "skräppost" i ens e-postlåda. Alla postningar på en lista lär nämligen inte vara lika intressanta, och viktiga brev kan lätt försvinnan i mängden (alltså om de listor man är medlem i vidaresänder väldigt mycket e-post).

Jag hoppas att det besvarade din fråga. Någon kunnig forumsbesökare kan säkert rätta mig på vissa punkter (angående terminologi och liknande). Dessutom fungerar alla e-postlistor likadant - ovanstående gäller exempelvis Sveroks rollspelslista och min egen Trakorien-lista.

/Pauli Paananen, moderator på Trakorien-listan