Re: Svavelvinter? (spoiler-varning)
ojojoj.... Var ska man börja? Jag har faktiskt en hel e-postlista för dylika diskussioner (Trakorien-listan) - det finns faktiskt en hel del att säga om Svavelvinter-serien.
Själv brukar jag använda ett uppslag från Granströms kommande roman (eller trilogi) om Svavelvinter. Det går ut på att Brior Brådfot (från Trakorien-krönikan) är sänd till Marjura för att leta efter fornfynd. Baldyr Brummare (från samma krönika) följer med men utnyttjar tillfället till att smuggla vapen till rebellerna. (Jag har dessutom infört krut i mitt Trakorien, så Baldyr smugglar musköter.) Men hela bakgrunden är för invecklad för att återberättas i sin helhet här.
Jag är personlingen ganska trött på många av fällorna och andra orimligheterna i de olika deläventyren, så där brukar det bli en del ändringar. Återigen för mycket att ta upp här.
En viktig sak att tänka på är Landakenningen (se Den femte konfluxen). Om den aktiveras i Svavelvinter - hur påverkar den Marjura i kampanjens första del? (Se Den femte konfluxen.)
Det är överhuvudtaget viktigt att tänka på att Svavelvinter skrevs innan Den femte konfluxen och att Granström inte hade den blekaste aning om hur fortsättningen, för att inte tala om avslutningen, skulle se ut. Därför bör man förhålla sig kritiskt granskande till materialet och inte dra sig för att ändra efter behov.
Vad gäller ordningen på deläventyren så kan man gott låta det vara upp till spelarna - det är en av styrkorna med kampanjen. Jag brukar också inkludera ett besök på Clusta Noba (Perrima vill gömma undan Den heligens huvud i Hypherernas ointagliga kloster), vilket kan utvecklas till ett äventyr i sig.
Det är överhuvudtaget bra att tänka på framtida återkopplingar redan i Svavelvinter. (Såsom att Perrima inte bör dö i onödan.)
Jag föreslår också ett alternativt slut på Svavelvinter, nämligen att man spelar Arhems fall (se Oraklets fyra ögon, tidslinjen). Detta kan också göras intressantare om rebellerna kan blanda sig i kampen (se ovan).
Man kan som sagt göra mycket med Svavelvinter, även om själva äventyret i sig är ganska okomplicerat. Det finns många stenar att vända på och många saker som kan göras annorlunda.
Min egen dröm-kampanj skulle innebära att spelarna istället gestaltade Arn, Praanz, Dahobny, Shagul och Gobrugda (de senare skulle kunna spela Brior och Baldyr i kampanjens första del). Melealina skulle vara den ende "huvudpersonen" som inte kontrolleras av en spelare. Det skulle nog bli en väldigt annorlunda kampanj, men det vore bra som omväxling.
/Baldyr, moderator på Trakorien-listan
<A HREF="
http://www.hobbyspel.com" target="_new">
http://www.hobbyspel.com</A>