Svavelvinter innehåller förutom en fräsch låda en äventyrsbok där de olika del äventyren utspelar sig, en SLP/Kartbok och en karta över isön Marjura.
Svavelvinter är som någon skrev här första delen i en lång kampanj på 4 böcker, fem om man nu räknar med Trakorien.
Styrkan i äventyrsserien är just Granströms fina beskrivningar samt hans intressanta SLP o.s.v.
Om man nu ska sig på en kortare resumé av de olika delarna:
Svavelvinter - Ett måste om du överhuvudtaget ska kunna spela äventyren. Bra skrivit, men visst äventyret har ett par år på nacken och det märks. Deläventyren består av mycket monsterbashande och tunnelkrälande, det återfinns också en hel del andra klassiska gamla rollspels klyschor.
Oraklets fyra ögon - Enligt mig den bästa delen. Ska dock sägas att det inte är något man sätter i händerna på en ovan SL och en ovan spelgrupp - ställer en hel del krav på både spelare och SL. Den största nackdelen jag upplevt med detta äventyr (främst innan man har alla delarna) är att det känns lite som Erik inte riktigt verkat veta vad han ville skulle ske härnäst, slutar faktiskt i ett litet anti-klimax.
Kristalltjuren - Den utan tvekan sämsta delen, dels för att det känns som Erik tappat lusten och inspirationen lite. Vissa delar är dock bra, men tyvärr faller det hela på att äventyret är alldels för dåligt skrivit.
Den femte konfluxen - Sista delen, och tyvärr en alldeles för ojämnt skriven produkt. Känns lite som Erik jobbat under stark tidspress (var i princip det sista som släpptes till Ereb Altor), vissa delar är riktigt bra, andra är känns ofärdiga och saknar den röda tråden.
Trakorien - Ett MÅSTE om du överhuvudtaget tänkt spela hela serien. Kan faktiskt inte riktigt se hur det ska gå att ge äventyren rättvisa utan denna modul. Dessutom är den jävligt bra skriven!!!
Det trista med Svavelvinter serien är att det tog så innehelvete lång tid för Erik att skriva färdigt den, vilket också är hela seriens största svaghet. De olika äventyren skiljer sig ganska rejält (inte bara för att Svavelvinter, Trakorien o Oraklets fyra ögon är till EDD o resten till DoD 91) utan också för att Eriks skrivsätt förändrats och kanske viktigast hans syn på de olika SLPnas och viktigast kanske - de olika föremål man finner.
Jag har dock hört rykten om att Erik inte bara skriver på en bok om detta, utan även funderar på att försöka skriva om hela serien så den får en mer sammanhållen struktur.
Men om du lyckas få tag i hela serien tycker jag helt klart att du ska slå till och köpa delarna!
Milrik av Remos